Německé automobilky patrně tvořily kartel, společně řešily ceny i emise dieselů
22.7.2017, Milan Šurkala, aktualita
Vypadá to, že problém s emisemi nebude jediný, který postihne německé automobilky. Je zde podezření, že již od 90. let držely kartelovou dohodu ohledně cen i emisí. Vedle koncernu Volkswagen se jej mělo účastnit i BMW a Daimler.
Dieselgate z roku 2015 otřásla světem automobilů, kdy se zjistilo, že automobilky (tehdy šlo o Volkswagen) používají nekalé praktiky k dosažení papírově lepších emisí při homologačních testech. Posléze se ukázalo, že v tom jede mnohem více automobilek a např. Mercedes-Benz nyní ohlásil, že svolá okolo 3 milionů vozů k softwarové úpravě, která by měla situaci napravit. Nově se ale objevuje další problém. Volkswagen a Daimler samy podaly antimonopolním úřadům hlášení o možném nekalém chování (VW zaslal dopis 4. července). Nic tedy nebylo prokázáno, zatím jde tedy jen o podezření.

Autor: Kickaffe (Mario von Berg) (autoaid.de) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], přes Wikimedia Commons
Podle prvních zpráv byl kartel vytvořen již v průběhu 90. let a z automobilek se jej účastnil koncern Volkswagen (VW, Audi, Porsche), BMW a Daimler (Mercedes-Benz). Měly se domlouvat na vývoji a cenách nejrůznějších komponent jako jsou brzdy, benzinové i naftové motory, spojky, převodovky a z poslední doby (od roku 2006) to jsou především systémy pro řešení emisí naftových vozů. Konkrétně mělo jít např. o nádržky AdBlue pro snižování emisí oxidů dusíku, které jsou schválně menší, než by ideálně měly být.

Autor: Dual Freq [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) nebo GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], přes Wikimedia Commons
Celkově se mělo domlouvat okolo 200 zaměstnanců sedících v 60 různých komisích. Akcie všech automobilek už na vzniklou situaci reagovaly a spadly o několik procent, u Volkswagenu kolem 5 %, u dalších pak zhruba o 3 %. Žádná z automobilek zatím problém nekomentovala.