Německým automobilkám nikdo asi ještě dlouho nebude věřit snahu o čistější životní prostředí. Aféra Dieselgate hodně otřásla celým světem automobilismu a přispěla tak i k překotnému propagování elektromobilů. Zdaleka však nešlo jen o podvody při měření emisí, kdy řídící jednotka detekovala měřící cyklus a přepnula se do čistějšího režimu. Vyšlo najevo i to, že mezi automobilkami byla kartelová dohoda, která po účastnících vyžadovala, aby se nesnažili více, než by bylo možné. Jinými slovy se dohodli na tom, že splní emisní limity, ale už se nebudou snažit dosahovat lepších hodnot než ostatní, přestože by to úroveň technologií umožňovala a měla na to potenciál. Takto měly spolupracovat od června 2009 do října 2014.

Volkswagen bude muset zaplatit pokutu 505.362.000 EUR, přičemž toto je už po 45% slevě za nápomoc při vyšetřování a dobrovolné poskytování důkazů. BMW pak dostalo jen 10% slevu na výsledných 372.827.000 EUR, protože přistoupilo na dohodu. Jinak se ale BMW k obviněním stavělo velmi odmítavě. Daimler (Mercedes-Benz) čelil pokutě dokonce 727 mil. EUR, nicméně ten nakonec odejde bez pokuty, protože se k celému kartelu přiznal a nahlásil ho.
Abychom výše zmíněná čísla uvedli do kontextu, tak příjmy Volkswagenu činily v roce 2020 celkem 222,9 mld. EUR. Pokutu má tak v příjmech zaplacenu za 20 hodin. V řeči provozního zisku, který byl 10,6 mld. EUR, to už vypadá podstatně jinak, tam už to vynulovalo 17,4 dne. V případě BMW jsou příjmy celé firmy (včetně motocyklů, Mini a Rolls-Royce) 99 mld. EUR, takže pokuta tvoří 1,4 dne příjmů. V případě zisku, který činil 3,86 mld. EUR, to už umaže 35,3 dne.
Zdroj: techxplore.com, euronews.com