Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Největší elektromobil světa má 4,5t baterek se 700 kWh

18.9.2017, Milan Šurkala, aktualita
Švýcaři vytvořili největší elektromobil na světě. Váží 45 tun a desetina z toho budou baterky, které pojmou neuvěřitelných 700 kWh energie. Půjde totiž o nákladní auto do lomu blízko cementárky. Hodně se zde hraje i na rekuperaci. 
Ze švýcarského lomu na hoře Chasseral do cementárky Ciments Vigier SA blízko Bielu bude 20krát denně jezdit největší elektromobil světa. Půjde o předělaný starší dampr Komatsu HD 605-7, který byl zbaven svého dieselového motoru o výkonu 740 koní a místo něj dostane elektrický agregát. Využije baterie na bázi niklu, manganu a kobaltu schopné pojmout 700 kWh energie (to je 7krát více než Tesla Model S s největší baterií). Baterie se skládají ze 1440 článků a celkově váží 4,5 tuny. Celé auto pak váží desetinásobek, tedy přes 45 tun a s nákladem může vážit až 113 tun. 
 
Komatsu HD 605-7
 
Komatsu HD 605-7 (zdroj: komatsu.eu)
 
Velkou výhodou zde bude rekuperace energie. Lom je na kopci (s klesáním až 13 %), takže směrem dolů by plně naložené auto mělo dobít 40 kWh energie místo toho, aby se energie vyhodila v zahřívajících se brzdách jako dnes. Hovoří se o proudech okolo 3000 A. Nasbíraná energie pak pomůže dostat se prázdnému náklaďáku zpět nahoru do kopce a předpokládá, že by mělo být potřeba zhruba tolik energie, kolik se narekuperovalo, spíše však méně.  Vůz by nebylo třeba nabíjet, naopak by ještě nadbytečnou elektřinu později dodal do elektrické sítě.
 
Za přestavbou stojí společnost Kuhn Schweiz AG (Lithium Storage GmbH a Kuhn Group) a cena se má pohybovat v sedmimístných cifrách ve švýcarských francích (minimálně několik desítek milionů korun). Pokud by se vůz osvědčil, Ciments Vigier SA plánuje využít až 8 takových vozů. Podobné technologie by se mohly osvědčit i v případě staveb tunelů nebo hustě obydlených oblastech, kde je nežádoucí produkovat velké množství výfukových plynů.
 
Zdroj: empa.ch


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama