Celý svět má problém s nedostatkem čipů. Poptávka po nich roste, koronavirová krize dočasně snížila výrobu, takže vznikl dlouhodobý nedostatek, který se daří řešit jen pozvolna (jak moc se projeví další vlna, těžko odhadovat). Zatímco v oblasti GPU se už situace i po propadu hodnoty kryptoměn začíná stabilizovat a ceny grafických karet padají, výrobci aut mají stále problémy. Takřka každá firma dočasně pozastavuje výrobu, čekací doby na nová auta se výrazně prodlužují, a to má vliv i na trh s ojetinami. Jejich ceny začaly stoupat a iSeeCars našlo na americkém trhu dokonce 16 vozů, které jsou dražší jako ojeté.

Mnozí zákazníci sice chtějí nový vůz, ale spokojí se i se zánovním, což zvyšuje jejich cenu. Server iSeeCars.com tak udělal statistiku ze 470 tisíc nabízených vozů v prvních dvou červnových týdnech. Za ojeté vozy považoval modelové ročníky 2019-2020 s ročním nájezdem na úrovni +/-20 % od průměrného ročního nájezdu amerického auta, který činí 13476 mil (21683 km). Toto porovnal s cenami nových vozů a zjistil, že je zde 16 aut, která jsou tak moc žádaná (a nedostupná jako nová), že cena ojetin převyšuje cenu nového.

Na prvním místě je velké SUV Kia Telluride, které je dražší o výrazných 8,1 % (jako nové 44166 USD, jako zánovní 47730 USD). Druhé místo patří GMC Sierra 1500 (+6,4 %), třetí je Toyota Tacoma (+5,2 %), máme zde i Mercedes-Benz třídy G (+4,1 %) a Toyotu RAV4 Hybrid (+3,9 %). Na 10. místě je elektromobil Tesla Model 3, kde jsou lidé za mírně jeté auto ochotni zaplatit v průměru o 1268 USD více než za nové (+2,9 %).
Zdroj: iseecars.com