Mobilní platformy: historie a současnost

Mobilní platformy: historie a současnost
, , článek
Vyznat se dnes na trhu s notebooky, netbooky, ultrabooky, tablety či smartphony není vůbec snadné. Všemožná označení procesorů, grafik, nebo čipsetů dokáží pomotat hlavu i zkušenému uživateli. Pojďme si v tom zmatku udělat pořádek! Aktualizováno.
K oblíbeným
reklama

Kabini a Temash (2013)


Zhruba v polovině roku 2013 vypustilo AMD na trh nové APU procesory založené na jádru Jaguar a grafické architektuře GCN. Uvedené modely lze rozdělit do dvou skupin, tou první jsou procesory označené Kabini určené do levnějších a ultra tenkých notebooků. Druhou skupinu AMD nazvalo Temash a ta míří především do tabletů. Jelikož toho mnoho sdílejí, představíme si Kabini i Temash zároveň.




AMD se detailně zaměřilo na spotřebu 4jádrových modelů


Procesorová část, jak ji bylo řečeno, je založena na jádrech Jaguar. Oproti minulé generaci s označením Bobcat připravilo AMD modulární architekturu, takže dvě jádra sdílejí společnou L2 cache a hlavně jedno z jader může použít paměť jádra sousedního. Změny se odehrály i další částech procesoru a výsledkem je celkem nárůst výkonu o 20% v případě jednovláknových aplikací. V případě 4jádrových modelů a vícevláknových operací roste výkon o více jak 100-140%, ostatně v předchozí generace byly maximálně 2jádra.




Takto si AMD představuje srovnání s Intelem


Kde se však Temash a Kabini rozdělují, je spotřeba a přítomnost turba. Procesory Kabini pracují všeobecně na vyšší frekvenci a i přes absenci Turba vykazují TDP v rozmezí 9 – 25 W. Zatím co u modelů Temash je TDP 3,9 – 8 W a nejvyšší model A6-1450 dostal Turbo. Každopádně základní frekvence u procesorů Temash je nižší a s ní padá i výkon.





Grafická jádra uvnitř procesorů se vzájemně liší výkonem, ale vychází z jedné architektury. Základ vychází z desktopové architektury HD 8xxx, avšak v rámci úspory energie upravilo AMD některé části čipu. Výsledkem je tak úsporný chod, bohužel však za cenu snížení výkonu, který je však na druhou stranu na poměry malých notebooků stále dostatečný.


Temash (Elite Mobility APU) - přehled tabletových procesorů
Název
Jader/HT
Frekvence
Turbo
L2 Cache
Paměť
TDP
GPU
A6-1450
4/-
1,0 GHz
1,4 GHz
2 MB
DDR3L-1066
8,0 W
HD 8250
A4-1350
4/-
1,0 GHz
Ne
2 MB
DDR3L-1066
8,0 W
HD 8210
A4-1250
2/-
1,0 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1333
8,0 W
HD 8210
A4-1200
2/-
1,0 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1066
3,9 W
HD 8180

Kabini (Mainstream APU) - přehled mobilních procesorů
Název
Jader/HT
Frekvence
Turbo
L2 Cache
Paměť
TDP
GPU
A6-5200
4/-
2,00 GHz
Ne
2 MB
DDR3L-1600
25,0 W
HD 8400
A4-5100
4/-
1,55 GHz
Ne
2 MB
DDR3-1600
15,0 W
HD 8330
A4-5000
4/-
1,50 GHz
Ne
2 MB
DDR3L-1600
15,0 W
HD 8330
E2-3800
4/-
1,30 GHz
Ne
2 MB
DDR3-1600
15,0 W
HD 8280
E2-3000
2/-
1,65 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1600
15,0 W
HD 8280
E1-2500
2/-
1,40 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1333
15,0 W
HD 8240
E1-2200
2/-
1,05 GHz
Ne
1 MB
DDR3-1333
9,0 W
HD 8210
E1-2100
2/-
1,00 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1333
9,0 W
HD 8210

Recenze a aktuality ohledně platformy AMD Temash.

Recenze a aktuality ohledně platformy AMD Kabini.
reklama
Nejnovější články
Jak funguje spalovací motor? Průhledný motor ve slow-motion videu napoví Jak funguje spalovací motor? Průhledný motor ve slow-motion videu napoví
Možnosti moderních kamer jsou velmi dobré, ale občas je potřeba jim pro netradiční záběry trochu pomoci. Na YouTube se takto objevilo video, které vyřešilo natáčení spalování paliva v motoru jeho průhledným blokem.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Solární karavan Stella Vita dojel do cíle jen na sluneční energii Solární karavan Stella Vita dojel do cíle jen na sluneční energii
Solární karavan Stella Vita nizozemských studentů dojel jen na sluneční energii z Nizozemí až na úplný jih Španělska. Celkově měl ujet téměř 3000 km, nakonec to ale s několika peripetiemi bylo okolo 2000 km. I tak je to ale úspěch.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Výměnné stanice baterií NIO se stanou decentralizovanou solární elektrárnou Výměnné stanice baterií NIO se stanou decentralizovanou solární elektrárnou
Automobilka NIO chce rozšířit funkčnost svých stanic pro výměnu akumulátorů svých elektromobilů. Nově budou instalovány solární panely a síť se tak současně stane i decentralizovanou solární elektrárnou.
22.10.2021, aktualita, Milan Šurkala
Software si spletl registrační značku a tričko, řidiči tak hrozila pokuta Software si spletl registrační značku a tričko, řidiči tak hrozila pokuta
Programy nejsou neomylné a pokud je někdo nekontroluje, může dojít k zajímavým situacím. Pár z Velké Británie tak dostal pokutu za jízdu v pruhu pro autobusy, ačkoli v daném místě nikdy nejel. Počítač si totiž spletl nápis s registrační značkou.
20.10.2021, aktualita, Milan Šurkala
Elektrické Porsche Taycan v prodejích překonává ikonickou 911 Elektrické Porsche Taycan v prodejích překonává ikonickou 911
Historie se opakuje a tak, jak SUV Cayenne pomohlo zachránit legendární Porsche 911, tak to dnes činí elektrický sedan Taycan. Tento "bezemisní" sedan už letos svými prodeji model 911 překonal.
19.10.2021, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře