Mobilní platformy: historie a současnost

Mobilní platformy: historie a současnost
, , článek
Vyznat se dnes na trhu s notebooky, netbooky, ultrabooky, tablety či smartphony není vůbec snadné. Všemožná označení procesorů, grafik, nebo čipsetů dokáží pomotat hlavu i zkušenému uživateli. Pojďme si v tom zmatku udělat pořádek! Aktualizováno.
K oblíbeným
reklama

Kabini a Temash (2013)


Zhruba v polovině roku 2013 vypustilo AMD na trh nové APU procesory založené na jádru Jaguar a grafické architektuře GCN. Uvedené modely lze rozdělit do dvou skupin, tou první jsou procesory označené Kabini určené do levnějších a ultra tenkých notebooků. Druhou skupinu AMD nazvalo Temash a ta míří především do tabletů. Jelikož toho mnoho sdílejí, představíme si Kabini i Temash zároveň.




AMD se detailně zaměřilo na spotřebu 4jádrových modelů


Procesorová část, jak ji bylo řečeno, je založena na jádrech Jaguar. Oproti minulé generaci s označením Bobcat připravilo AMD modulární architekturu, takže dvě jádra sdílejí společnou L2 cache a hlavně jedno z jader může použít paměť jádra sousedního. Změny se odehrály i další částech procesoru a výsledkem je celkem nárůst výkonu o 20% v případě jednovláknových aplikací. V případě 4jádrových modelů a vícevláknových operací roste výkon o více jak 100-140%, ostatně v předchozí generace byly maximálně 2jádra.




Takto si AMD představuje srovnání s Intelem


Kde se však Temash a Kabini rozdělují, je spotřeba a přítomnost turba. Procesory Kabini pracují všeobecně na vyšší frekvenci a i přes absenci Turba vykazují TDP v rozmezí 9 – 25 W. Zatím co u modelů Temash je TDP 3,9 – 8 W a nejvyšší model A6-1450 dostal Turbo. Každopádně základní frekvence u procesorů Temash je nižší a s ní padá i výkon.





Grafická jádra uvnitř procesorů se vzájemně liší výkonem, ale vychází z jedné architektury. Základ vychází z desktopové architektury HD 8xxx, avšak v rámci úspory energie upravilo AMD některé části čipu. Výsledkem je tak úsporný chod, bohužel však za cenu snížení výkonu, který je však na druhou stranu na poměry malých notebooků stále dostatečný.


Temash (Elite Mobility APU) - přehled tabletových procesorů
Název
Jader/HT
Frekvence
Turbo
L2 Cache
Paměť
TDP
GPU
A6-1450
4/-
1,0 GHz
1,4 GHz
2 MB
DDR3L-1066
8,0 W
HD 8250
A4-1350
4/-
1,0 GHz
Ne
2 MB
DDR3L-1066
8,0 W
HD 8210
A4-1250
2/-
1,0 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1333
8,0 W
HD 8210
A4-1200
2/-
1,0 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1066
3,9 W
HD 8180

Kabini (Mainstream APU) - přehled mobilních procesorů
Název
Jader/HT
Frekvence
Turbo
L2 Cache
Paměť
TDP
GPU
A6-5200
4/-
2,00 GHz
Ne
2 MB
DDR3L-1600
25,0 W
HD 8400
A4-5100
4/-
1,55 GHz
Ne
2 MB
DDR3-1600
15,0 W
HD 8330
A4-5000
4/-
1,50 GHz
Ne
2 MB
DDR3L-1600
15,0 W
HD 8330
E2-3800
4/-
1,30 GHz
Ne
2 MB
DDR3-1600
15,0 W
HD 8280
E2-3000
2/-
1,65 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1600
15,0 W
HD 8280
E1-2500
2/-
1,40 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1333
15,0 W
HD 8240
E1-2200
2/-
1,05 GHz
Ne
1 MB
DDR3-1333
9,0 W
HD 8210
E1-2100
2/-
1,00 GHz
Ne
1 MB
DDR3L-1333
9,0 W
HD 8210

Recenze a aktuality ohledně platformy AMD Temash.

Recenze a aktuality ohledně platformy AMD Kabini.
reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10 Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10
Xiaomi uvádí na trh rodinu nových smartphonů Redmi Note 10. Ta bude zahrnovat výkonný model Note 10 Pro se 108MPx fotoaparátem a 120Hz displejem AMOLED, bude zde i Note 10S, Note 10 a Note 10 5G.
6.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky
V Austrálii se prodává dodávka Mitsubishi Express, kterou u nás známe spíše jako Renault Traffic. Jako první auto si v testech od Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) odneslo nulový počet hvězdiček.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů
Na nový smartphone iPhone 13 si budeme muset počkat ještě půl roku, ale už nyní se objevují informace o tom, co by měl přinést. Hovoří se o větší 1TB variantě Pro a také větším množství stabilizovaných fotomodulů.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge
Automobilka Volvo má velké plány. Od roku 2030 se chce mít ve výrobním programu už jen elektromobily. Pro začátek to po SUV XC40 Recharge zkouší s čistě elektrickým modelem, crossoverem C40 Recharge.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil
Máte-li starého Bentleye s legendární V8 a tento motor už vám nevoní, můžete si ho u společnosti Lunaz nechat přestavět na elektromobil. Přijdete však o historický charakter vozu a několik set tisíc liber.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala