reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Milence otevřel první z 1700 rychlonabíječek pro elektro-trucky, začíná na 400 kW

11.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Milence otevřel první z 1700 rychlonabíječek pro elektro-trucky, začíná na 400 kW
Společnost Milence (Daimler, Traton a Volvo) má v plánu postavit po celé Evropě 1700 nabíječek pro elektrické nákladní vozy. Nyní otevírá první z nich ve Venlu v Nizozemsku. Nejprve začne se 400kW výkonem.
Nemálo firem chce v následujících letech přejít na elektrické nákladní vozy, které ale mají stále několik nevýhod. Vedle mnohem vyšší pořizovací ceny je to také nepříliš dlouhý dojezd, který může být v mnoha případech dostatečný, pokud je vyřešena nabíjecí infrastruktura (zejména co se týče rozvážkových vozů). Infrastruktura je ale zatím velkým problémem pro dálkové tahače. Jenže zatímco dnes se o toto [odpočívadla] stará především stát, a podle toho to také vypadá tak, jak vypadá, v případě elektrických tahačů do hry vstupuje úplně jiný subjekt.
 
Výstavba infrastruktury se v případě elektriky nehází tolik na bedra státu a jeho institucí, ale starají se o to i samotní výrobci těchto tahačů. Automobilky Daimler Trucks (Mercedes-Benz), Volvo Group a Traton Group (MAN, Scania, Navistar a Volkswagen) tak daly vzniknout společnosti Milence, která se má postarat o nabíjecí infrastrukturu pro všechny tyto značky. Ať už tak budete mít tahač kterékoli této značky, nabíjení a placení by mělo probíhat přes jednu společnou aplikaci a budou to automobilky, které se budou starat o infrastrukturu pro nabíjení svých vozů. V plánu je prozatím postavit 1700 rychlonabíječek systému Megawatt Charging System (MCS) do roku 2027.
 
Pro začátek se ale budou stavět nabíječky s tradičním systémem Combined Charging System (CCS). První taková už stojí ve Venlu v Nizozemí. Otevřena byla prozatím se čtyřmi parkovacími stáními a dvěma stojany mezi nimi, kde je pro trucky k dispozici 400kW nabíjení. Nabíjecí hub bude postupně rozšiřován a z CCS se později přejde na MCS. Cena byla stanovena na 0,399 EUR za kWh bez DPH (9,76 Kč). V případě elektrického trucku se spotřebou 125 kWh/100 km bychom hovořili o nákladech 12,2 Kč na km bez DPH (mírně to ještě navýší poplatek za zahájení nabíjení). Pro srovnání, u dieselu bychom při spotřebě 32 litrů na 100 km a ceně nafty 31 Kč bez DPH za litr mluvili o částce 9,9 Kč na km bez DPH. Cenově tedy zatím vychází lépe naftová varianta než ta elektrická.
 
Milence staví i další nabíječky v přístavu Antwerp-Bruges, konkrétně na parkovištích Goordijk a Ketenis. Zde bude v květnu 2024 otevřeno 15 CCS nabíječek s výkonem 400 kW, rovněž se budou později přebudovávat na MCS, jakmile bude dokončen vývoj této technologie, který se prozatím testuje. A kde se vezme tolik elektrické energie? To je častá otázka. V případě výše zmíněného přístavu se bude brát z místních solárních panelů a větrných elektráren, které spadají pod přístav, nebude tedy přítěží pro národní elektrickou síť.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama