Mercedes testuje "ekologický" Unimog se spalovacím vodíkovým motorem
28.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Vodíkových aut není mnoho. Většinou mají palivový článek a jde tak o elektromobil, některé vozy ale mají spalovací motor. Jedním takovým je Mercedes-Benz Unimog U430, který se nyní testuje v Německu.
Vodíková budoucnost zní pro mnohé lidi lákavě a pokud se v případě dopravy zachová ještě spalovací motor, je to o to pro milovníky spalování ještě o to lákavější. Faktem nicméně je, že ačkoli akumulátorové i vodíkové vozy jsou z pohledu nulových emisí obvykle považovány za rovnocenné, drtivá většina automobilek se přiklání k akumulátorovým elektromobilům, jen minimum k vodíkovým elektromobilům a naprosté minimum zkouší spalovací vodíková auta. Jednou z nich je Mercedes-Benz, který vytvořil užitkový vůz Unimog U430 se 7,7litrovým spalovacím motorem na vodík.
Podle výrobce je výrazně tišší než jeho dieselový ekvivalent, přitom nabídne solidní výkon 290 koní (213 kW) a max. točivý moment 1000 Nm. Vůz je testován na nyní již nepoužívaném úseku dálnice mezi Bayreuthem a Bambergem. Projekt Wave (zkratka slov “Wasserstoff” a “Verbrennung”, tedy vodíku a spalování) má na svědomí 18 partnerů a testování vozu začalo po dvou letech vývoje. Ten má 4 nádrže, které pod tlakem 700 barů pojmou 14 kg vodíku. Další krok by měl spočívat ve zvětšení nádrží tak, aby vydržely po celý pracovní den, což nyní nesvedou.
Otázkou je, nakolik bude takový projekt životaschopný. Vodíkový vůz má sice výhodu v nižší hmotnosti (baterie jsou těžší než naftový motor a vodíkové nádrže) i ekologičtějších materiálech (akumulátory jsou mnohdy snůškou ne zrovna ekologicky těžených materiálů) a možná se sám o sobě ukáže být lepší než čistě elektrické řešení, nicméně energeticky je zejména ve spalovací verzi řešením zoufale neefektivním. Zatímco akumulátorový elektromobil se všemi ztrátami při přenosu, nabíjení a efektivitě motoru dostane pro pohyb stále nějakých 70-75 % původní elektrické energie (v zimě méně), u vodíkového elektromobilu je to jen cca 20-25 %. A u vodíkového spalovacího motoru je to ještě méně.
Ono to vodíkové spalovací auto nedává smysl už i selským rozumem. Jestli má celé "baterkové kolečko" u elektromobilu onu cca 70-75% účinnost, jen těžko může být lepší spalovací vodíkový vůz, jehož motor má v nejúčinnějším režimu cca 40% účinnost a v průměru asi jen 30%. Byl by tedy dvakrát horší i v případě 100% efektivní výroby vodíku. Jenže ono je právě ještě potřeba tento vodík nějak vyrobit (má-li být zelený, tak s pomocí elektřiny, kterou bychom mohli rovnou použít jako elektřinu, a ne s její pomocí zbytečně vyrábět vodík, stlačovat ho a pak ho spalovat v neefektivním spalovacím motoru). Každopádně to stále vychází asi ještě o dost lépe než syntetická paliva, která do procesu zavádí ještě další ztrátové procesy s velkou spotřebou další energie jako extrakci CO2 a jeho reakci s vodíkem.
Zdroj: autocar.co.uk, daimlertruck.com