www.svetmobilne.cz
>
>
>

Mercedes-Benz začíná s dodávkami elektrobusů eCitaro

Mercedes-Benz začíná s dodávkami elektrobusů eCitaro
, , aktualita
Elektrobusy už nejsou ničím tak výjimečným a tradiční výrobci autobusů přidávají další a další elektrifikované verze. Např. Mercedes-Benz dodal své první elektrobusy eCitaro. Ty poputují do Hamburku.
reklama
Zatímco elektromobily se na našich silnicích rozšiřují jen pomalu, o dost jiné je to s elektrobusy. Některá města u nás mají už dokonce vozový park i výhradně z elektrobusů (Hranice na Moravě). Není tedy divu, že se rozšiřuje i nabídka autobusů na elektřinu. Přidal se i Mercedes-Benz, které před dvěma týdny oficiálně představil elektrobus eCitaro. Dokonce už má i zájemce a nyní mu dodává prvních 20 kusů. Ty poputují do Hamburku ke společnosti Hamburger Hochbahn AG. Tato společnost na 111 linkách provozuje přes 1000 autobusů a od roku 2020 má v plánu kupovat už jen vozy s "nulovými" emisemi.
 
Mercedes-Benz eCitaro
 
Elektrobus eCitaro doplňuje standardní naftovou verzi Citaro, hybridní Citaro Hybrid a plynovou variantu Citaro NGT. Elektrická verze má dva elektromotory a celkovém výkonu 250 kW, což je na městský autobus solidní číslo. Maximální kombinovaný točivý moment je pak 970 Nm. Vůz je vybaven 6 až 10 bateriovými moduly, kde má každý necelých 25 kWh. Přesněji řečeno, maximálně lze vůz osadit až 243 kWh. Čtyři moduly jsou vzadu, další dva na střeše, v případě zájmu se přídavné moduly dávají na střechu a může jich zde být až šest. Nabíjí se přes zásuvku, nicméně v plánu jsou i verze s pantografem, které z autobusu udělají parciální trolejbus (takových jezdí dost např. v Ostravě).
 
Mercedes-Benz eCitaro
 
Hmotnost základní verze činí 13,44 tuny, přičemž celková hmotnost může dosáhnout na 19,5 tuny a autobus může odvézt až 88 cestujících. Problémem je, že při extrémních klimatických podmínkách, kdy je potřeba interiér výrazně vyhřívat (zima) nebo výrazně ochlazovat (léto), může spotřeba elektrické energie výrazně stoupat. V zimě při -10 °C to může být až dvojnásobek, což také zkrátí dojezd na polovinu. Problém je způsoben jednou z výhod elektromotoru, jeho vysokou účinností, kvůli které produkuje velmi málo odpadního tepla. Mercedes-Benz proto vyladil systémy vyhřívání a chlazení, které jsou o 40 % méně energeticky náročné než v naftové verzi.
 
Mercedes-Benz eCitaro
 
Součástí je ale i to, že v zimě se nemusí až tak moc topit a v létě až tak moc chladit (cestující jsou oblečeni adekvátně danému období). Pro řidiče je zde však nezávislý systém, který může nastavit stejnou teplotu po celý rok, pokud bude chtít. Mercedes-Benz tak tvrdí, že v létě při velké potřebě klimatizování, může eCitaro dosahovat dojezdu okolo 150 km, za ideálních podmínek i okolo 250 km.
 
Mercedes-Benz eCitaro
 
Zde by se slušelo říci, že u standardních elektromobilů by takový nepoměr nebyl, neboť u autobusů se interiér často otepluje dlouhým stáním s otevřenými dveřmi na zastávce a toto dlouhé stání vezme spoustu energie, aniž by se vůz pohnul, což celkovou spotřebu energie na km výrazně zvyšuje.
 
Zdroj: media.daimler.com (1, 2)


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Xiaomi Redmi 7 Pro prozrazuje svůj design a výbavu Xiaomi Redmi 7 Pro prozrazuje svůj design a výbavu
V čínské databázi TENAA byl spatřen dosud nepředstavený smartphone od Xiaomi. A nejspíš půjde o Redmi 7 Pro, které by mělo být vybaveno displejem s kapkovitým výřezem a duálním fotoaparátem na zádech.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
Lenovo uvádí Z5s se třemi foťáky a Z5 Pro GT se Snapdragonem 855 Lenovo uvádí Z5s se třemi foťáky a Z5 Pro GT se Snapdragonem 855
Lenovo představilo očekávaný smartphone střední třídy Z5s vybavený třemi zadními fotoaparáty. Ještě více pozornosti ovšem získal vysouvací model Z5 Pro GT, který jako první na světě využívá Snapdragon 855 a až 12GB RAM.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
Čínské SUV Nio ES6 přichází i s 84kWh akumulátorem Čínské SUV Nio ES6 přichází i s 84kWh akumulátorem
Čínská automobilka Nio představila nové SUV ES6, které je menším bratříčkem modelu ES8. Přichází i ve variantě s velkým 84kWh akumulátorem, který by v některých verzích měl poslat dojezd i přes 500 km.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Český NÚKIB varuje před Huawei a ZTE, obává se bezpečnosti Český NÚKIB varuje před Huawei a ZTE, obává se bezpečnosti
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost vydal varování před softwarem i hardwarem společností Huawei a ZTE. Vadí mu především provázanost s čínskou vládou, která by produkty mohla zneužívat ve svůj prospěch.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik1 komentář
Lenovo ThinkPad L390 a L390 Yoga: první ThinkPady s Whiskey Lake Lenovo ThinkPad L390 a L390 Yoga: první ThinkPady s Whiskey Lake
Lenovo začalo s omlazováním svých pracovních notebooků pro rok 2019. Jako první byly představeny modely ThinkPad L390 a ThinkPad L390 Yoga, které dostaly osmou generaci procesorů Intel Core.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik