Mercedes-Benz začíná s dodávkami elektrobusů eCitaro
18.11.2018, Milan Šurkala, aktualita
Elektrobusy už nejsou ničím tak výjimečným a tradiční výrobci autobusů přidávají další a další elektrifikované verze. Např. Mercedes-Benz dodal své první elektrobusy eCitaro. Ty poputují do Hamburku.
Zatímco elektromobily se na našich silnicích rozšiřují jen pomalu, o dost jiné je to s elektrobusy. Některá města u nás mají už dokonce vozový park i výhradně z elektrobusů (Hranice na Moravě). Není tedy divu, že se rozšiřuje i nabídka autobusů na elektřinu. Přidal se i Mercedes-Benz, které před dvěma týdny oficiálně představil elektrobus eCitaro. Dokonce už má i zájemce a nyní mu dodává prvních 20 kusů. Ty poputují do Hamburku ke společnosti Hamburger Hochbahn AG. Tato společnost na 111 linkách provozuje přes 1000 autobusů a od roku 2020 má v plánu kupovat už jen vozy s "nulovými" emisemi.
Elektrobus eCitaro doplňuje standardní naftovou verzi Citaro, hybridní Citaro Hybrid a plynovou variantu Citaro NGT. Elektrická verze má dva elektromotory a celkovém výkonu 250 kW, což je na městský autobus solidní číslo. Maximální kombinovaný točivý moment je pak 970 Nm. Vůz je vybaven 6 až 10 bateriovými moduly, kde má každý necelých 25 kWh. Přesněji řečeno, maximálně lze vůz osadit až 243 kWh. Čtyři moduly jsou vzadu, další dva na střeše, v případě zájmu se přídavné moduly dávají na střechu a může jich zde být až šest. Nabíjí se přes zásuvku, nicméně v plánu jsou i verze s pantografem, které z autobusu udělají parciální trolejbus (takových jezdí dost např. v Ostravě).
Hmotnost základní verze činí 13,44 tuny, přičemž celková hmotnost může dosáhnout na 19,5 tuny a autobus může odvézt až 88 cestujících. Problémem je, že při extrémních klimatických podmínkách, kdy je potřeba interiér výrazně vyhřívat (zima) nebo výrazně ochlazovat (léto), může spotřeba elektrické energie výrazně stoupat. V zimě při -10 °C to může být až dvojnásobek, což také zkrátí dojezd na polovinu. Problém je způsoben jednou z výhod elektromotoru, jeho vysokou účinností, kvůli které produkuje velmi málo odpadního tepla. Mercedes-Benz proto vyladil systémy vyhřívání a chlazení, které jsou o 40 % méně energeticky náročné než v naftové verzi.
Součástí je ale i to, že v zimě se nemusí až tak moc topit a v létě až tak moc chladit (cestující jsou oblečeni adekvátně danému období). Pro řidiče je zde však nezávislý systém, který může nastavit stejnou teplotu po celý rok, pokud bude chtít. Mercedes-Benz tak tvrdí, že v létě při velké potřebě klimatizování, může eCitaro dosahovat dojezdu okolo 150 km, za ideálních podmínek i okolo 250 km.
Zde by se slušelo říci, že u standardních elektromobilů by takový nepoměr nebyl, neboť u autobusů se interiér často otepluje dlouhým stáním s otevřenými dveřmi na zastávce a toto dlouhé stání vezme spoustu energie, aniž by se vůz pohnul, což celkovou spotřebu energie na km výrazně zvyšuje.