Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mercedes-Benz ukázal chytré kempingové vozy nejen na vodík

24.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Mercedes-Benz představil několik konceptů kempingových vozů pro budoucnost. U některých řešil pohon díky palivovým článkům, u dalších "chytrých aut" se zase soustředil na propojení automobilu a smartphonu.
Automobily prochází v posledních letech velkými změnami. Po sto letech benzinu a nafty nebo jiných fosilních paliv se mění způsob pohonu a postupně se přechází na elektřinu (případně vodík, ze kterého se vyrobí elektřina). Velké množství elektroniky nyní navíc neslouží jen samotnému autu, ale z toho se stává spíše pojízdné zábavní centrum. Merecedes-Benz proto představil tři koncept vozů pro kempování, které ukazují, jak se bude vyvíjet budoucnost.
 
Mercedes-Benz Sprinter Connected Home
 
klikněte pro zvětšení
 
Jako první tu máme Sprinter Connected Home, který už vlastně ani není konceptem. Technologie, které zmíníme, se ve vozech objeví už v příštím roce. Předně jde o výrazné rozšíření Mercedes-Benz Advanced Control (MBAC). Vozidlo tak bude ovladatelné dotykovou obrazovkou v autě (kterou lze navíc volně přenášet po autě) i pomocí smartphonu.
 
Mercedes-Benz Sprinter Connected Home
 
klikněte pro zvětšení
 
Můžete tak zkontrolovat, zda je auto zamčeno, množství plynu, vody i odpadu v nádržích, stav baterií, lze řídit teplotu v ledničce i samotném voze, podívat se na stav solárního panelu, ovládat audio soustavu, světla a další vlastnosti.
 
Mercedes-Benz Concept Sprinter F-CELL
 
klikněte pro zvětšení
 
O něco vzdálenější budoucností je pak Concept Sprinter F-CELL. V tomto případě je hlavní zajímavostí vozu jeho pohon pomocí palivových článků. To se tak může pohybovat bez vypouštění emisí a navíc velmi tiše. Přebírá mnoho technologie z vozu GLC F-CELL, takže má eletromotor o výkonu 147 kW a maximálním točivém momentu 350 Nm.
 
Mercedes-Benz Concept Sprinter F-CELL
 
klikněte pro zvětšení
 
Tři vodíkové nádrže jsou schopny pojmout 4,5 kilogramu vodíku, což by mělo stačit na ujetí 300 kilometrů. Komu by to bylo málo, může dozadu přidat ještě jednu nádrž a dojezd prodloužit na 500 kilometrů. Poněvadž má i menší baterii, lze si vůz nabít a přidat mu ještě dalších 30 kilometrů dojezdu. Jak baterii, tak palivový článek lze použít k napájení elektrických zařízení, např. k topení i klimatizaci.
 
Mercedes-Benz Concept Macro Polo
 
klikněte pro zvětšení
 
Jako poslední tu máme Concept Marco Polo. Ten přináší technologii Connected Home 2.0 a možnosti propojení telefonu a automobilu dovedl ještě dál než výše uvedený Sprinter. Dálkově tak můžete upravovat např. stav vzduchového odpružení a vozidlo snížit, resp. narovnat tak, aby i na nerovném terénu bylo ve vodorovném stavu. Střecha se dá elektricky vysunout a okna v sobě mají tekuté krystaly, takže na ztmavení nepotřebujete žádné rolety, jen zmáčknete tlačítko v telefonu.
 
Mercedes-Benz Concept Macro Polo
 
klikněte pro zvětšení
 
Nebude chybět bezdrátové nabíjení telefonu a zajímavá je také možnost ovládání auta pomocí hlasu. Mercedes-Benz se patrně inspiroval u Applu a automobil je možné "probudit" pozdravem "Hey Mercedes". Když mu řeknete např. "Hey Mercedes, I want to relax" (chci relaxovat), auto se samo celé připraví do pozice pro spaní nebo relaxaci. Vyrovná se tedy do vodorovné polohy, vytáhne střechu, aktivuje ambientní osvětlení, nastaví sedadla, zapne hudbu a pár dalších úkonů. Nic není třeba dělat manuálně, auto se připraví pro relax, případně spánek. Elektrickou energii sbírá po celý den 400W solární panel. A když je třeba odjet, stačí říci "Hey Mercedes, get ready to leave" (připrav se na odjezd) a automobil zase vše vrátí do původního stavu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama