reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Londýn bude nabíjet elektromobily z pouličních lamp

15.11.2017, Milan Šurkala, aktualita
Velká Británie plánuje velký rozmach elektromobility a za 5 let jich chce mít už milion. Jedním z prvních malých krůčků mají být nabíjecí stanice v pouličních lampách, za kterými stojí společnosti OVO a Ubitricity.
Elektromobilita má stále nemálo problémů, které je potřeba vyřešit, má-li se dostatečně rozšířit. Vedle neekologičnosti baterií (a jiných jejich nedostatků v podobě vysoké hmotnosti a malého dojezdu) je to také relativně málo nabíjecích míst. Londýn už v testoval nabíjení elektromobilů pomocí upravených pouličních lamp a nyní tento projekt přechází do další fáze. Společnosti OVO a berlínské Ubitricity vystaví po středu Londýna dalších 50 SimpleSockets. Půjde o upravené pouliční lampy, které budou mít zásuvky pro nabíjení elektromobilu.

Ubitricity nabíječka v pouliční lampě

Tyto lampy by měly poskytovat "čistou" elektrickou energii z obnovitelných zdrojů a díky lehce zvýšenému počtu tak chce radnice odstranit jednu z překážek rozmachu elektromobility v podobě nedostatečně husté sítě nabíjecích míst. Padesátka nových nabíječek sice nikoho moc nevytrhne, ale pro zatím nízký počet elektromobilů je i to příjemné zvýšení a někoho to může motivovat ke koupi (což je cílem radnice). Spousta lidí totiž nemá snadný přístup k nabíječce v blízkosti domova, což je jeden z nejčastějších důvodů, proč zavrhují koupi elektrického auta.

Výhodou systému je to, že síť pouličních lamp je velmi široká a přebudování na nový typ nevyžaduje extrémní náklady nemluvě o vzhledu, kdy na ulici nepřibude žádný nový mobiliář. Budování nových lamp začne již v listopadu tohoto roku a v roce 2018 budou vystavěny i verze s V2G (vehicle-to-grid), tedy možností prodávat elektřinu z elektromobilu do elektrické sítě.

Systém bude nabízet dvě možnosti plateb. V té první si obyvatelé Londýna zakoupí kabel s měřičem elektrické energie za 199 liber (5700 Kč), budou platit měsíční paušál 7,99 liber (230 Kč) a každá kWh je bude stát 15 pencí (4,30 Kč). Ta druhá pak bude znamenat vyšší cenu za kabel v podobě 299 liber (8500 Kč), ale nebude zde žádný měsíční paušál. Na druhou stranu cena za kilowatthodinu vzroste na 19 pencí (5,40 Kč).
 
K tomu je nutno započítat částku jedné libry (29 Kč) za každé zahájení nabíjení a tutéž částku řidič zaplatí za každou hodinu, kterou nechá auto stát na nabíječce po uplynutí prvních 24 hodin. Tyto extra poplatky poputují do radniční kasy. Tímto chce radnice zabránit, aby auta příliš dlouho okupovala jedno místo a bránila dalším v nabíjení. Hovoří se také o možnosti zvolit si tarif elektřiny od svého klasického dodavatele. Bohužel nebyl zveřejněn nabíjecí výkon, který jsou tyto pouliční lampy schopny poskytnout.



Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama