LG postaví ve Vratislavi největší evropskou továrnu na baterie pro elektromobily
22.10.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Jen pár desítek kilometrů od českých hranic vyroste v příštím největší továrna na lithium-iontové články v Evropě. Postará se o ni divize LG Chem a vyrobené baterie zamíří do elektromobilů.
Naprostá většina automobilek s evropskými kořeny plánuje v následujících letech představit několik nových modelů elektromobilů. Výrazně tak vzroste poptávka po bateriích, na starém kontinentě však prozatím chybí větší továrna vyrábějící články pro elektromobily, proto jsou baterie obvykle dováženy z asijských zemí, nejčastěji z Číny a Jižní Korei. V budoucnu by však elektromobily montované v Evropě mohly využívat baterie vyrobené jen šedesát kilometrů od českých hranic. Nedaleko polské Vratislavi, hlavního města Dolního Slezska, totiž v příštím roce vyroste továrna na lithium-iontové články pro elektricky poháněné automobily.
Za továrnou stojí jihokorejská společnost LG Chem, divize giganta LG Corp, která do jejího vzniku investuje 5,9 miliardy zlotých, v přepočtu více než 35 miliard českých korun. Cílem je vyrobit 100 tisíc lithium-iontových baterií ročně, přičemž továrna přinese práci 2 500 lidem. Součástí bude také výzkumné a vývojové centrum, kde bude zaměstnáno na 400 inženýrů z různých oborů, jako je automatizace, elektronika, chemie nebo IT.
![](lg-postavi-ve-vratislavi-nejvetsi-evropskou-tovarnu-na-baterie-pro-elektromobily/5723/img/audi-etron-sportback-concept-1.jpg)
Můžeme tedy očekávat, že ve Vratislavi nebude probíhat jen finální fáze výroby, ale budou zde bateriové články vznikat téměř od samého počátku. Co se týče zdrojů lithia a dalších surovin, budou zpočátku distribuovány mateřskou společností z Jižní Korei, později by však společnost ráda využila polské dodavatele. "Společnost si vybrala Polsko jako nejkonkurenceschopnější místo pro výrobu, aby uspokojilo potřeby evropských a světových výrobců automobilů," řekl Chang-Beom Kang, viceprezident společnosti LG Chem.
Agentura Reuters uvádí, že Vratislav leží 150 km od hranic Německa, kde sídlí jeden z možných odběratelů baterií – Volkswagen Group. 100 tisíc baterií ročně se může zdát jako vysoké číslo, ve skutečnosti se však bude jednat jen o zlomek očekávané budoucí poptávky. Mezitím Tesla staví v USA novou továrnu Gigafactory, která by měla být otevřena rovněž v roce 2018, její výrobní kapacity však nejspíš budou skoro desetkrát vyšší ve srovnání s evropskou továrnou LG Chem.
Elektromobily jsou zatím stále pouze v plenkách, v roce 2016 měla plně elektrický pohon jen 0,2 % nových osobních automobilů prodaných v Evropě. Jejich počet by se však měl rychle zvyšovat díky klesajícím cenám baterií i regulacím ze strany vlád (např. Francie a Británie chtějí do roku 2040 zakázat benzinové i naftové motory).
Zdroj: Reuters.com