Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
3.6.2019, Milan Šurkala, článek
Kruhový objezd s průběžným připojovacím i odpojovacím pruhem dokáže řidičům přinést nejednu krušnou chvíli. Podívali jsme se tedy na to, jak je to s touto dopravní situací dle zákona a kdo tu má opravdu přednost. Tak už žádné neshody.
Denisaden (2) | 18.6.202014:15
Tady jsem našla sepsaná pravidla ­- https:­/­/www.dopravniznaceni.com­/Pravidla­-jizdy­-na­-kruhovem­-objezdu­-b5458.htm Tak možna tady bude odpověd :)
Odpovědět0  0
Frodo (1) | 11.10.201913:53
Už od roku 2010 ­- kdy jsem napsal článek o tomto kruháči na svém blogu ­- se tam vede diskuze co je správné a co ne. Spousta lidí ­- a mezi nimi i učitel autoškoly ­- popírají vyjádření dopravní policie a pořád si trvají na svém ­- jiném pojetí předpisů.
Takže pro všechny asi bude platit to nejdůležitější ­- projíždějte kruháčem opatrně a počítejte s tím, že někdo si vždy může myslet, že má přednost...

http:­/­/www.frodogalery.cz­/blog­/kruhovy­-objezd­-na­-dalnici­-d47

P.S.
Policie se mi na můj dotaz vyjádřila dost jednoznačně ­(viz odkaz na pdf ve článku­) a kdo nakonec rozsoudí spor vzniklý nehodou? Oni...
Odpovědět0  0
PetrP7 (18) | 13.8.201915:18
že výstražná značka se týká toho kruhového objezdu pod ní a nikoli onoho ­"průpletového­" pruhu, kterým jedu a neopouštím jej ­(pokud tedy nechci na kruhový vjet­) ... což není v rozporu s postoji autoškol.
Odpovědět0  0
zmizik (2) | 18.6.201922:08
Dělám rovněž učitele autoškoly v Ostravě. Né každá autoškola v Ostravě si vysvětluje pravidla stejně.
V zákoně krom jiného existuje i §76, který hovoří o vztahu mezi obecnou, místní, a přechodnou úpravou:

§ 76 Vztahy mezi obecnou, místní a přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích
(1­) Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazená obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.

To, že při přejíždění z pruhu do pruhu nesmím omezit a ohrozit řidiče, který jede v pruho do kterého se hodlám zařadit, je sice pravda, jedná se o OBECNOU ÚPRAVU.

Značka ­"Dej přednost v jízdě­" doplněná značkou ­"kruhový objezd­" je tzv. místní úprava, která je nadřazená té obecné.
Odpovědět0  0
shasler (69) | 19.6.20198:49
Jak se tím mění pravidla v diskutované situaci? Kdyby tam značka ­"Dej přednost v jízdě!­" nebyla, musím dát přednost v jízdě, neboť přejíždím z pruhu do pruhu. Když tam značka je, musím dát přednost v jízdě na základě značky. Která přednost v jízdě je přednostnější? K čemu je místní úprava, když nemění pravidla?
Odpovědět0  0
zmizik (2) | 20.6.201920:43
Z toho vyplývá, že vozidlo, ačkoli je v průběžném pruhu, musí dát přednost tomu, kdo z kruháče sjíždí. Protože místní úprava ­"dej přednot v jízdě­" je nadřazena obecné úpravě jízdních pruhů. V samotném článku se píše o přednosti vozidla, které si drží svůj pruh.
Odpovědět0  0
shasler (69) | 21.6.20199:27
V článku se píše ­"Pokud jedete po kruhovém objezdu a sjíždíte z něj, musíte dát přednost vozidlům, které jedou v průběžném ­(průpletovém­) pruhu. Výjimkou je stav, kdy auto z tohoto pruhu chce jet na kruhový objezd, v takovém už musí dát přednost ono vám.­".
Odpovědět0  0
truck (9) | 22.6.201920:10
Ten závěr v článku je nesmyslný a matoucí.

Ten kdo jede po kruhovém objezdu a chce z něj vyjet mění pruh. Stejně jak to říka Policie: nesmí ohrozit a omezit řidiče vozidla jedoucího po spojovací větvi. To je snad jasné ne? Už i selský rozum říká, když mi v pravo jede auto, tak to do něj nenapálím. Když bude přibržďovat a pouštět mě tak můžu jet. Když kolem mě profičí ikdyž by mi měl dát přednost tak si tak akorát můžu postěžovat co je to za vola, že mu neříká nic značka dej přednost v jízdě, ale určitě to taky do něj nenapálím s tím, že mám přednost.

Další věc: když jedu po cestě, ke které se připojuje kruhový objezd a vídím před sebou značku ­"dej přednost v jízdě­" a ještě u ní ­"autům na kruhovém objezdu­" tak to asi nerozjedu na max, ale budu se dívat, jestli mi z toho kruháče nejede nějaké auto a když jo, tak ho pustím, protože mu dávám přednost. Stejně tak, když budu odbočovat na kruháč tak budu dávat přednost autům na něm. Ta značka je jen trochu posunuta.

Lidi co na tom nechápete? Co je tu jako sporné? Dyť je to jasná věc.

Sjíždím z kruháče: nesmím ohrozit a omezit řidiče vozidla vedle
Přijíždím ke kruháči ­/ Najíždím na kruháč: dávám přednost, protože tam mám jasnou značku přednosti
Odpovědět0  0
hobitt (21) | 24.6.201910:49
No jenže policie, která to bude vyšetřovat má jiný názor a dle nich je podle zákona tohle jinak.

Abych řekl pravdu, chápu důvod proč to tak je, proč je ten ­"průběžný pruh­" jakoby rozdělený na připojovací a odbočovací. A Když chci jen projet tak mám přednost před autem přijiždějícím z kruháče.

Ale ne všechny zákony jsou jednoznačný a správný. A zrovna tahle křižovatka je toho zářným příkladem jak je zákon blbě. Tahle situace je nejednoznačná a vždy polovina řidičů to pochopí jinak. Někdo tak, že když je tam značka ­"kruháč, dej přednost v jízdě­" tak dá přednost v jízdě těm co jsou na kruháči i když by mohli projet v průběžném pruhu a hned odbočit. prostě dej přednost v jízdě tak dáváam přednost v jízdě, ne! Na takovém místě jako je tento přeci není určeno kdy je to odbočovací a kdy připojovací a tedy když někdo z kruháče chce vyjet ven tím výjezdem a vjede hned na záčátku toho pruhu do toho průběžného, jak a kdo mu doákže, že neměl přednost, když byl na kruhovém objezdu?

Podle mne jde o to, jestli je daný ­"průběžný pruh­" součástí kruhového objezdu, tj. součástí ­"křižovatky­", nebo je mimo křižovatku. Dle té značky to rozhodně není poznat. Protože když by ten ­"průběžný pruh­" byl součástí kruháče, tak by přeci měla platit přednost autům na kruháči, tj. i když bych chtěl ­"jen projet do odbočky­", tak bych musel dát přednost autům na kruháči.

Ta křizovatka je prostě blbě postavená a takhle by se to dělat vůbec nemělo, aby se předcházelo takovým nebezpečným a nejednoznačným situacím. Na mnoha kruháčích, se takováhle situace předělávala. Protože se tam stávalo spousta nehod. A předělalo se to tak, aby bylo jednoznačně vyznačeno kdo komu dává přednost a nebo průběžný pruh se oddělil od kruháče malým ostrůvkem, nebo jinak. Např. takhle:
https:­/­/mapy.cz­/s­/3uf2N

Velmi podobná situace je na tomto kruháči: https:­/­/mapy.cz­/s­/3uf2U
Stejná nebezpečná situace. Naštěstí je tento tak malý, že řidiči tam nevjíždějí a vždy dávají přednost.
O proti tomu debatovanému je tam rozdíl v tom, že tam nejsou vyznčené čáry oddělující pruhy a tak je to lepší. Ale stejně by bylo daleko lepší, kdyby tam byly alepoň namalované bílé pruhy s vyznačeným prostorem, kudy se má jezdit. Je to nejednoznačné a když by tam byl větší provoz, tak by tam docházelo k nehodám. Stejně jako na ­"kuláťáku­" v Praze v Dejvicích, kde to tak dříve také bylo, ale změnili to na toto:
https:­/­/mapy.cz­/s­/3uf46
Což výrazně zamezilo nehodám.

U velkého kruháče se to dá udělat s oddělením pruhů, tak aby bylo jasné, kde musí člověk dát přednost lidem na kruháči a kdy může projet do odbočky rovnou. Jde to ale musí se chtít a hlavně myslet, což mnoha lidem dělá potíže.
Například nějak podobně jako toto:
https:­/­/mapy.cz­/s­/3uf4y
Ale dá se vymyslet určitě i jiná vhodná řešení dle konkrétních míst.

A raději se čeká až se tam stane nějaký ­"smrťák­" a teprve pak to budou řešit. Místo aby se tomu zabránilo rovnou při stavbě.
Odpovědět1  0
hobitt (21) | 24.6.201910:58
No a jak člověk má poznat, že je to průběžný pruh a kdy není?
Například tady to vysvětlují tak, že se dává přednost:
https:­/­/www.bezpecnecesty.cz­/cz­/bezpecna­-jizda­-v­-aute­/kruhovy­-objezd
Ale ten pruh je tam velkmi krátký.

Ale jak má člověk poznat, kdy je ten průběžný pruh součástí křižovatky ­"kruhový objezd­" a kdy se jedná o samostatný pruh?

V Českých Budějovicích to také řešili:
http:­/­/wrapuch.net­/text­-propojeni­-dopravnich­-okruhu­-v­-c­-budejovicich­-vyresilo­-nelogicky­-kruhac­-na­-okruzni­/
A změnili to tak, že průběžný pruh zrušili. Což není možná ideální ale asi lepší, než to co tam bylo předtím.

Osobně se mi nejvíc zamlouvá toto řešení:
https:­/­/mapy.cz­/s­/3uf6B
Je to jasné a nebrzdí to tolik provoz.
Odpovědět0  0
truck (9) | 13.7.20190:01
Proc by mela mit policie jiny nazor a nebo by mel ridic resit prubezny pruh?

Kdyz ridic jede po kruhaci a odbocuje z nej v pravo tak prece jen resi jestli nenadeje do nejakeho auta co uz tam je. Stejne jako by prejizdel z leveho pruhu do prava po dalnici, taky se podivate jestli tam mate volno a pak prejizdite.
Takze nic tezkeho, zadna vyjimka, uplne bezna situace.

A ted ridic prijizdejici ke kruhaci v prubeznem pruhu. Jede a vidi pred sebou znacku dej prednost v jizde ­- co udela? No prece da prednost v jizde. Co je na tom tezkeho na pochopeni nebo nebezpecneho?

Jako ze se nekdo rozhodne nedat prednost a pojede bez zastaveni, ikdyz mu tam bude vjizdet auto z kruhace, nebo ze prehlidne obrovskou znacku dej prednost v jizde?
Odpovědět0  0
hobitt (21) | 14.6.20190:08
Trochu podobná situace byla kdysi na Vítězném náměstí v Praze ­(Kulaťák­):
Kde také byl pravý pruh zároveň připojovací do kruháče a zároveň odbočovací z Kruháče ven.
Myslím, že z důvodů mnoha nehod, to velice rychle změnili na současný stav, viz odkaz:
https:­/­/mapy.cz­/s­/3tHZB
Kde přimalovali bílé pruhy a nechali pouze odbočovací pruh. Připojení na kruháč je bez připojovacího pruhu.
Na vítěným náměstí je to hlavně z toho důvbodu, že je tam velký provoz. V té Ostravě je aut asi méně, tam to třeba fungovat může, ale osobně si myslím, že ­"průlety­" vedou jen ke zmatkům a není jasně dané, kdo kou má dávat přednost, kdy je to odpočení a kdy přejetí z pruhu do pruhu. Vždyť to vůbec nikdo nezná! Takže je asi jen otázka času, kdy tam bude nějaká větší nehoda, protože se tam jede rychle a v pravém zrcátku je to velmi špatně vidět.

Nechápu proč se dělají nové silnice se situacemi, které každý silničář zná jako nebezpečné místo aby se jim předcházelo. A řeší se to vždy až když se tam stane nějaký smrťák.

Jak je to vlastně s předností, když si chtějí 2 auta vyměnit pruhy a jedou souběžně vedle sebe? Kdo má přednost? Podle toho paragrafu každý z nich při přejíždění z pruhu do pruhu nesmí ohrozit řidiče v tom druhém pruhu, ale když oba dva blikají k sobě, tak jak to je? Přednost nemá nikdo a musí někdo toho druhého pustit? Nebo je to nějak dané?

Často to řeším na této křižovatce:
https:­/­/mapy.cz­/s­/3tI0t
Při sjíždějí z Radotínského mostu do Strakonic, tj. na Strakonickou směrem ven z Prahy.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (419) | 14.6.20198:14
Na objezdu je to jasné. Při výměně pruhů má přednost ten na kruhovém objezdu, a právě proto je tam ta značka ­"dej přednost v jízdě­", kterou tady někteří považují za zbytečnou. Zbytečná není právě kvůli této situaci, protože jasně říká, kdo má v tomto případě přednost. V tom Vašem případě je to nicméně vypadá, že je to necháno jen na pravidla ohledně tradiční změny jízdních pruhů, neboť značka chybí.
Odpovědět0  0
ludek_jelinek (26) | 10.6.201913:04
která pouze vede ke krizovým situacím. Účelem kruhového objezdu přece vždy bylo zajistiti plynulost dopravy, její zklidnění a tudíž zvýšení bezpečnosti. Tohle je přece úplné popření všeho uvedeného. Ještě tak bych to možná akceptoval u kruháků se dvěma pruhy, ale s jedním? Zaváděný hybrid může fungovat jen v případě, že průplet bude opravdu hodně dlouhý a ani tak ­(zejména v našich luzích a hájích­) to není žádné terno, které by vedlo k větší bezpečnosti provozu. Vyjma toho si úplně lehce dovedu představit, že z kruháků o jednom pruhu se stanou slušné dopravní špunty. Prostě osobně mi to připadá jako hovadina. :­-(
Odpovědět0  0
Vladimír Pilný (2) | 6.6.201915:30
Denně řeším toto:

https:­/­/mapy.cz­/zakladni?x=14.4533474&y=50.1327486&z=19&base=ophoto

Jedu z Klapkovy a připojuji se na Horňáteckou. Mám dát blinkr doprava ­(jako že křižovatka­), žádný ­(že nechci vjet na benzinku­), nebo doleva ­(jako že připojovací pruh­)?

Díky za rady.
Odpovědět0  0
shasler (69) | 6.6.201916:21
No to je hnus velebnosti... Kdyby jste blikal vlevo, pak by znamenalo, že chcete jet směr Mirovická. Při neblikání pak rovně do Maškovy, tak musíte blikat vpravo, i když nejedete k pumpě. V takovémto případě pak polohou svého vozu dáváte najevo záměr o směru své jízdy, tedy zda se chystáte jet na pumpu nebo Horňáteckou. Pokud blikáte vpravo, pak se jedná o signál především pro vozy jedoucí za Vámi a ti stejně musí počkat, kam pojedete. Protijedoucí vozidlo z Maškovi pravý blinkr nevidí, takže se dle toho musí zařídit...
Odpovědět0  0
Vladimír Pilný (2) | 6.6.201916:58
Děkuji, myslel jsem si to. Každé auto se tam chová jinak. Většina nebliká raději vůbec.

Jsem zvědavý, jak si s podobnými špeky jednou poradí autonomní řízení. ;­-)
Odpovědět0  0
potooczech (28) | 3.6.201913:21
Takže celkem zmršená dopravní situace. Protože pokud chci z toho kruháku sjet do pruhu pro sjezd, tak musím dát přednost vozidlu, které v něm jede. Ale pokud vozidlo jedoucí v tom připojovacím pruhu nechce projet, ale chce se připojit na kruhák, tak zase dává přednost vozidlu na kruháku.
Vzniká typická situace, kdy jeden bude zmateně dávat přednost druhému, případně nikdo nikomu. V prvním případě z toho bude zpomalení dopravy a v tom druhém nehoda. Případně si dovedu představit některé kloboukáře, kteří budou kroužit po kruháku do skonání světa jenom proto, že vždy uvidí v tom připojovacím pruhu vozidlo a nebudou schopni odhadnout, co chce udělat ... on se nám totiž rozšířil takový nešvar a to nepoužívat blinkry ... ať už ten pravý nebo ten levý.
Takže se ptám ... k čemu je tato novinka dobrá?
Odpovědět3  0
shasler (69) | 3.6.201913:45
Po technické stránce to není špatné řešení, jen bych zrušil označení kruhového objezdu a přednosti v jízdě, protože se vlastně nejedná o kruhový objezd... Já bych to pojmenoval Okružní objezd, neboť se vlastně jedná o silnici, podobně jako dálnice, do které lze najet z případně z ní sjet pomocí ­"průpletových úseků­", když platí pravidla o přejíždění mezi pruhy...
Odpovědět3  1
potooczech (28) | 5.6.20197:25
No jo, ale smyslem kruháku je v podstatě takový buffer, který má zajistit kontinuální dopravu ze všech směrů. Právě díky tomu, že na něj najedete a pak na něm máte přednost a nesmíte se na vnitřních pruzích zastavit, tak to funguje. V okamžiku, kdy tu přednost zrušíte, tak dojde k tomu, že u nějakého výjezdu začnou vozy stát a tím zablokujete kruhák i pro ostatní nájezdy­/výjezdy protože na něm vytvoříte kolonu. Proto se na kruháku nemáte zastavovat a proto máte tu přednost ... aby i auta za vámi mohla nerušeně najíždět a vyjíždět ... zablokováním jednoho výjezdu dokážete zablokovat celý kruhák a nepojede nikdo.

Ono fungovalo by to bez problémů, pokud by ten průběžný pruh měl dva pruhy. Kde pravý by byl opravu jen pro průjezd a levý byl pro připojení na kruhák, výjezd z kruháku a tím pádem by vozidlo jedoucí na kruháku nemuselo dávat přednost. Prostě oddělit od sebe vozidla, která jen projíždějí a vozidla, která chtějí na kruhák nebo z něj sjíždí.
Odpovědět2  0
shasler (69) | 5.6.201912:33
Já chápu princip kruhového objezdu a samozřejmě máte pravdu. Dle mého názoru se v diskutovaném případě ovšem nejedná o kruhový objezd tak, jak by měl kruhový objezd fungovat. Jedná o vedení silnice mající kruhový tvar, kdy přejíždění z pruhů do pruhů se řídí příslušným zákonem... Tj. vytvořila­-li by se v takovém místě zácpa, řidič na tomto ­"objezdu­" nemají možnost vyjet z objezdu ven do doby než je někdo dobrovolně pustí. Naštěstí, takovýto typ objezdů se dělá v místech, kde je pravděpodobnost husté dopravy minimální a není potřeba využívat výhod ­"skutečného­" kruhového objezdu...

Aby bylo v diskutovaném případě možné využít výhody ­"skutečného­" kruhového objezdu, musela by se nějak upravit přednost, která by eliminovala § 12 odst. 5 zák. č. 361­/2000 Sb. Na eliminaci §12 prosté ­"Dej přednost v jízdě !­" nestačí. Možné by bylo řešení podobné značce IP 23d, viz http:­/­/preferencevhd.info­/wp­-content­/uploads­/2017­/03­/10.2.png . Udělal jsem vlastní modifikaci značky IP 23d, viz https:­/­/ibb.co­/ZJrSY6K , která je dle mého pochopitelná a její výklad je jednoznačný. Pokud by taková značka existovala, pak by mohla řešit výjimku v daném místě a funkce kruhového objezdu by byla naplněna beze zbytku... Tímto by samozřejmě zároveň došlo k popření funkce a významu rychlého průjezdu rychlým pravým pruhem, což je původním záměrem diskutovaného dopravního řešení...
Odpovědět0  0
namrmic (7) | 5.6.201922:52
... přesně! a ztrestat rákoskou za to, že mrhají veřejnými penězi! teda až poté co uhradí veškerou škodu.
Odpovědět0  1
truck (9) | 6.6.201910:52
>>Takže celkem zmršená dopravní situace. Protože pokud chci z toho kruháku sjet do pruhu pro sjezd, tak musím dát přednost vozidlu, které v něm jede. Ale pokud vozidlo jedoucí v tom připojovacím pruhu nechce projet, ale chce se připojit na kruhák, tak zase dává přednost vozidlu na kruháku. <<

Co je na tom zmršené?

1. Červené vozidlo na kruháku nedává přednost. Není tam žádná značka ­"dej přednost v jízdě­". To se mýlíte. Pro něj je to jen další pruh, viz.: § 12 Jízda v jízdních pruzích. Je to i v článku. A vozidla jedoucí v tom pruhu Vám musí umožnit tam vjet ­(pokud je samozřejmě neohrozíte­). Tzn. situace kdy si oba dávají přednost nevznikne, protože když by vznikala a to auto by vám dávalo přednost, tak vy víte, že můžete do toho pruhu odbočit a jet, protože přednost nedáváte. Když ale to auto pojede rychle, tak mu tam samozřejmě vjet nemůžete a musíte počkat ­- to je asi to co myslíte tím, že mu dáváte přednost.

2. Ta značka kruháku pro zelené vozidlo znamená, že má dávat přednost vozidlům na kruháku, KDYŽ NA NĚJ VJÍŽDÍ. Takže když jede rovně a neodbočuje, tak vás jen informuje, že mu tam může někdo vjet.



Odpovědět0  0
shasler (69) | 6.6.201911:38
1.­) Pokud červené vozidlo opouští tento typ kruhového objezdu DÁVÁ PŘEDNOST vozidlům jedoucím v průpletovém pruhu neboť musí změnit pruh a tedy pro něj platí §12 bez ohledu na to, zda je nebo není na objezdu, který je vyznačen jako kruhový. Tento typ kruhové objezdu by vůbec nemusel být nějak značen, neboť označení kruhového objezdu jako takového nijak nemění pravidla, dle kterých si řidiči dávají přednost. Značka kruhového objezdu má ovšem význam informativní, kdy zobrazuje tvar silničního řešení. Značka ­"Dej přednost v jízdě!­" v diskutovaném úseku NEMÁ ŽÁDNÝ VÝZNAM, neboť nikdo v tomto místě nedává dle této značky přednost v jízdě.

Musím konstatovat, že na diskutovaném úseku je zmršené značení.


2. ­"Ta značka kruháku pro zelené vozidlo znamená, že má dávat přednost vozidlům na kruháku, KDYŽ NA NĚJ VJÍŽDÍ. ­"

Pokud chce vozidlo změnit pruh, není třeba na tuto skutečnost upozorňovat značkou, která není pro tento účel stvořena. V diskutovaném typu ­"kruhového objezdu­" není křížení. Všechny pruhy jsou souběžné a vozidla musí v každém případě bez výjimky dodržet §12 BEZ OHLEDU NA TO, zda vjíždí na kruhový objezd nebo jej opouští. Značka ­"Dej přednost v jízdě!­" je zde zcela zbytečná a matoucí.

Citace ke značce ­"Dej přednost v jízdě!:
"Dej přednost v jízdě!­" označuje vedlejší pozemní komunikaci; této značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky nebo na místě, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě.

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (419) | 6.6.201911:49
Nemusí být úplně zbytečná. Napomáhá totiž tomu říci, kdo má přednost, když si oba chtějí vyměnit pruhy ­(zelené jede na kruháč, červené z něj sjíždí­). Tohle paragraf 12 neřeší. Vjezd na samotný kruháč a přednost na něm řeší oba paragrafy ­(jak o objezdu, tak i o změně pruhů­).
Odpovědět0  0
shasler (69) | 6.6.201915:09
Pokud zelené jede na typ kruhového objezdu o němž se zde vede diskuze, pak pro něj platí odstavec 7 §12 o zařazování do průběžného jízdního pruhu, tedy cituji:­"Je­-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není­-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.­"

Značka ­"Dej přednost v jízdě!­" je zbytečná a zdá se, že §12 toto řeší... ­"Výměna pruhů­" se řeší stejně jako při nájezdu a sjezdu z dálnice.

Jak jsem psal v jiném příspěvku pod jiným vláknem, značka ­"Dej přednost v jízdě!­" má definici vztahující se na místa, kde se jedná o křížení, ale zde se jedná o ­"průpletový­" úsek.

Dejme si modelový případ, kdy se nebude jednat o kruhový objezd, ale půjde o dvě silnice, které na sebe budou v jednom bodě navazovat stejným způsobem jako je diskutovaný úsek. Změní se tím něco pro zelené i červené vozidlo? Nezmění.
Pokud bude chtít zelené vozidlo změnit pruh ­(tedy z pravého pruhu do levého­) musí dát přednost vozidlům jedoucím v levém pruhu. Bude­-li chtít změnit pruh červené vozidlo ­(tedy z levého do pravého­) musí dát přednost vozidlům jedoucím v pravém pruhu.

Vozidla se tedy chovají stejně, ať už je daný úsek součástí diskutovaného kruhového objezdu či nikoliv. Kdo má přednost v jízdě záleží na daném úseku nesporně z polohy vozidel.

Osobně si myslím, že značka ­"Dej přednost v jízdě!­" v diskutovaném úseku vnáší do dopravní situace akorát zmatek a bylo by lepší, kdyby tam nebyla. Stejně tak v případě průpletových úseků a u nájezdů, kde připojovaný pruh neústí do průběžného pruhu, ale vede souběžně s průběžným pruhem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (419) | 6.6.201915:52
Ten tvůj modelový příklad je trefný. Značku ­"dej přednost v jízdě­" máš totiž i při vjezdu na rovnou silnici pomocí průběžného pruhu. Ten, kdo je v přípojném pruhu, musí dát přednost vozidlům v pruhu, do kterého chce vjet ­(to je dáno i paragrafem o změně pruhů­), ale značka rovněž specifikuje, kdo má přednost, když se budou chtít vozidla vyměnit. To totiž paragraf o změně pruhů nespecifikuje. Pokud zelené chce doleva a červené doprava, kdo má přednost? Značka to říká, paragraf o změně pruhů ne.

Ukázka přípojky na rovnou silnici je zde https:­/­/www.google.com­/maps­/@49.8067943,18.211316,3a,75y,131.04h,86.92t­/data=!3m6!1e1!3m4!1sEa1IbW6hoXxdugC4p4HEFQ!2e0!7i13312!8i6656

N­ení to kruhový objezd, je to připojovací pruh, o kterém jsi mluvil, jen změna pruhu, značka by tam dle tebe být nemusela, a přesto tam je. Takže je vlastně nesmyslný naprosto každý připojovací pruh, protože snad všechny mají značku ­"dej přednost v jízdě­", i když by nemusely. Rozhodně to není záležitost jen těchto specifických kruhových objezdů.
Odpovědět0  0
shasler (69) | 7.6.20198:55
Posuňme se prosím do úvahy, kdy tato situace nastane na silnici o více pruzích ­(žádná křižovatka, žádné výjezdy a nájezdy­). Dvě, souběžně jedoucí vozidla si chtějí vyměnit místo. Kdo má přednost? Dle mého názoru vozidlo jedoucí v pravém pruhu, by mělo umožnit vozidlu v pruhu levém jej předjet a nechat jej zařadit se. Předjíždění v pravém pruhu mimo město není dovoleno. Levé pruhy jsou mimo město určeny především k předjíždění a objíždění. K jízdě se má využívat pruh pravý. No a i ve městě má řidič za povinnost uvolnit levý pruh rychlejšímu vozidlu, pokud nenastanou vyjmenované výjimky je odbočování vlevo a další. ­(To, že se tak neděje, a větší část řidičů jsou tzv. levoproudaři, protože v levém pruhu to tolik nedrncá, asi tam fouká méně, zřejmě tam má i auto menší spotřebu a stejně jedu maximální povolenou rychlostí, tak když brzdím ostatní, vlastně konám dobro...­)

Dle výše uvedeného si myslím, že i když není přednost při přejíždění z levého pruhu do pravého vyjmenována taxativně, je určována nepřímo dalšími pravidly...

Vraťme se zpět k diskutovaném ­(průpletovému­) úseku. Pokud v tomto místě dvě vozidla, která si chtějí vyměnit pozici, vozidlo jedoucí vpravo by mělo umožnit vozidlu jedoucí vlevo jej předjet a při pohledu z druhé strany, vozidlo jedou vpravo by se nemělo dopouštět předjíždění zprava...

Proto bych zrušit značení a definici takovýchto míst jako křižovatka a bylo by po zmatcích kdo má koho pustit...

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (419) | 7.6.201910:05
To je ale přeci nesmysl. Proč by na víceproudé cestě měl ten jedoucí vpravo dávat přednost tomu jedoucímu vlevo? Ten vlevo předjíždí, dělá manévr navíc. Proč by ten ­"levoproudař­" měl mít ještě výhodu přednosti a zaručeného umožnění zařazení? Tzn. tímto pravidlem by každý jedoucí vpravo musel vždy, když vidí někoho z levého s blinkrem doprava přibrzdit a pustit jej ze zákona. Proč by být právě ten, kdo jede spořádaně v pravém pruhu, měl být ještě navíc omezován vynuceným dáváním přednosti střelcům v levém? Neříkám, že tu nemůže být nějaká slušnost toho pravého, ale proč by musel mít ten levý přednost? Pravý pochopitelně při předjíždění nemá zrychlovat, ale proč by měl dle zákona zpomalovat? Nerozumím.

Právě že ta značka ty zmatky odstraňuje a jasně říká, kdo tam má přednost.
Odpovědět1  0
shasler (69) | 7.6.201914:18
"Tzn. tímto pravidlem by každý jedoucí vpravo musel vždy, když vidí někoho z levého s blinkrem doprava přibrzdit a pustit jej ze zákona.­"

Netvrdím, že ten v pravém musí brzdit, ale nesmí bránit tomu v levém aby jej předjel, například tím, že bude zrychlovat v okamžiku, když je zřejmé, že ten v levém se jej předjet, aby se zařadil do pravého pruhu... Vždyť přeci je dáno, že ­"Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.­".
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (419) | 7.6.201915:32
To tvrdíš, protože říkáš, že mu musí dát přednost ­(takže pokud to situace vyžaduje, ten vpravo by musel brzdit­). O zrychlování jsem se přeci bavil, to platí pořád zase z jiného paragrafu. Ten říká, že mu nesmíš bránit v předjíždění, ale neříká, že mu máš předjíždění co nejvíce zkomfortnit. Jedna věc je v tom bránit a druhá je to zajistit na svůj úkor ­(teď se nebavím o tom, že by bylo potřeba zabránit nějaké nehodě­).

Vždyť jinými slovy říkáš přeci to, že pokud by ten zleva měl přednost, tak by neplatila pravidla o jízdě v pruzích a ten zleva by mu tam mohl vjet ­(a ten vpravo mu to vždy umožnit­). Jak bys to chtěl pak hodnotit třeba v případě nehody? Ten zleva vjede do pravého pruhu, nastane nehoda. Kdo za to může? Ten vlevo očividně porušil pravidla o jízdě v pruzích ­(ohrozil řidiče jedoucího v pruhu, do něhož přejížděl­), ale ten vpravo mu dle tvého výkladu nedal přednost, takže je vinen. Vždyť to vůbec nedává smysl.
Odpovědět1  0
shasler (69) | 7.6.201916:26
Já už v této diskuzi nemám sílu pokračovat.

Prostě si myslím, že značky v průpletovém úseku přinášejí akorát zmatek. Vy máte opačný názor. Každý jsme zde uvedli své pohledy na věc.

Ukončeme prosím diskuzi s tím, že daný úsek je problematický a řidiči by měli být k sobě ohleduplní, všímaví a dělat maximum proto, aby vyhnuli dopravní nehodě tím, že nebudou agresivní. I na obyčejné křižovatce, kde jste na hlavní a máte přednost, si dáváte pozor na ty co jsou na vedlejší, protože trvání na pravidlech vás může stát život. K čemu Vám je, že jste měl přednost, když do Vás nějaký pako napálí, a i když se jedná ­"jen­" o plechařinu, tak Vám viník opravu třeba zaplatí, ale ten ztracený čas, ten už ne...

Děkuji za podnětnou diskuzi.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (419) | 7.6.201916:47
Ano, naprosto souhlasím s tím, že by lidé k sobě měli být ohleduplní a vyhnout se nehodě. V tom se shodneme. A i přesto si myslím, že ty značky tam dávají smysl, protože jasně stanovují, kdo má co dělat, aby k té plechařině a ztrátě času nedošlo místo toho, aby se tam chudáci dohadovali, kdo bude koho pouštět a kdo je větší kavalír, protože bez značek a navíc s tím výkladem přednosti by zároveň měli přednost oba a zároveň by oba museli dávat přednost. Což je to, co mi přijde zmatečné a zároveň by každý svou jízdou splnil jeden předpis a musel porušit druhý ­(což prostě nedává smysl­).

Jasně, že je třeba dávat pozor a neočekávat, že všichni pojedou dle pravidel ­(v tom se také shodneme­), ale čím menší anarchie v pravidlech, tím lépe. Kdybychom to dohnali do extrému, tak už rovnou můžeme říci, že zrušíme všechna pravidla a budeme se spoléhat na to, že budeme jezdit ohleduplně. Není jednodušší a méně zmatečné to stanovit paragrafem, než se spoléhat, že mě někdo pustí z dobré vůle? Příkladem je zip. Dokud nebyl stanoven paragrafem, bylo připojení se do pruhu takřka mission impossible, nyní je to nařízeno a funguje to výtečně.
Odpovědět0  1
truck (9) | 7.6.201923:28
Myslím si to samé. Když auta stojí vedle sebe a to v právem pruhu má značku dej přednost v jízdě, tak je jasné kdo má přednost. Bez značky by to jasné nebylo.
Odpovědět0  0
shasler (69) | 3.6.201910:12
Pokud jsem pochopil správně, pak je vlastně označení dání přednosti v jízdě na tomto typu kruhového objezdu zcela nesmyslné, neboť zde platí § 12 odst. 5 zák. č. 361­/2000 Sb ­(změna pruhů­)... Značka ­"Dej přednost v jízdě !­" je nesmyslná a matoucí. Je stejné jako v místech nájezdu a sjezdu na dálnici, kde je nájezd před sjezdem a auta se v tomto místě kříží ­(aka ­"průpletový úsek­"). Zde například není žádná značka: https:­/­/www.google.cz­/maps­/@49.4516854,15.6101734,3a,75y,131.45h,85.84t­/data=!3m6!1e1!3m4!1s7LwEVsUTWeg07xkTBTUliA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs ,naopak zde https:­/­/www.google.cz­/maps­/@49.1596982,16.6326179,3a,75y,282.62h,85.51t­/data=!3m6!1e1!3m4!1stjJusB2giISeU772Kkh5jw!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs značka ­"Dej přednost v jízdě !­" je, ale komu mám dát přednost, když jedu ve svém pruhu a nehodlám pruh měnit? ... Nikomu ­(nepočítám modré majáky, případně jiné výjimky­) ... a když měním pruh, tak přednost musím dát dle § 12 odst. 5 zák. č. 361­/2000 Sb., takže proč tam je značka ­"Dej přednost v jízdě !­"?
Odpovědět1  0
DejvCZ (2) | 4.6.201918:43
V tom prvním odkazu na mapu zakrývá značku to nákladní modré auto tak zkuste ještě pohledat jinde kde ta značka není. https:­/­/www.google.cz­/maps­/@49.4518264,15.6097847,3a,15.1y,162.95h,89.71t­/data=!3m6!1e1!3m4!1sdJiA2ywzu7F1wkxMmz1dIA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs
Souhlasím ale s tím že ta značka tam nemá co dělat. Značka je asi myšlena tak že vás upozorňuje že přijíždíte z vedlejší na hlavní nebo tak nějak :D.
A co se týče toho kruháče v Ostravě tak přeji řidičům pevné nervy v situaci s hustým provozem. Musí to tam být lahůdka.
Odpovědět0  0
truck (9) | 6.6.201911:24
Není nesmyslná, protože upozorňuje na kruhový objezd, kde musí vozidlo vjíždějící na něj dát přednost v jízdě. Kdyby tam nebyla, tak by auta na kruhovém objezdu dávala přednost vám a to je zde nesmysl.
Odpovědět0  1
shasler (69) | 6.6.201911:41
Citace: ­"Kdyby tam nebyla, tak by auta na kruhovém objezdu dávala přednost vám­"

Dotaz: A podle jakého pravidla vozidla jedoucí v průběžném pruhu musí dávat přednost vozidlům měnící pruh?
Odpovědět0  0
truck (9) | 7.6.201923:25
Existuje značka kruhový objezd a kruhový objezd s předností v jízdě. Když vjiždíte na kruhový objezd bez přednosti v jízdě, tak auta na kruhovém objezdu dávají přednost vám.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.