www.svetmobilne.cz
>
>

Kruhový objezd s průběžným pruhem: kdo má přednost?

Kruhový objezd s průběžným pruhem: kdo má přednost?
, , článek
Kruhový objezd s průběžným připojovacím i odpojovacím pruhem dokáže řidičům přinést nejednu krušnou chvíli. Podívali jsme se tedy na to, jak je to s touto dopravní situací dle zákona a kdo tu má opravdu přednost. Tak už žádné neshody.
K oblíbeným
reklama
Po celé republice se začaly v posledních letech objevovat nové typy kruhových objezdů, u kterých se různě pletou pruhy a už zdaleka nejde o jednoduché kolečko, na které se musí najet a ze kterého se také musí vyloženě sjet odbočením. Dnešní kruhové objezdy už míchají pruhy tak, že např. pravým nelze pokračovat po objezdu a je automaticky tím, kterým se sjíždí. Další zajímavostí jsou pak ty, které mají průběžný pruh vedoucí jakoby vedle objezdu. Jenže, kdo zde má přednost, když chcete jet hned prvním výjezdem, na objezd nenajíždět, a přesto máte značku, že máte dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu? Na to se dnes podíváme.
 
Kruhový objezd s průběžným průjezdním pruhem
 
klikněte pro zvětšení (zdroj: Google Maps)
 
Námět ke článku mi dala vlastní zkušenost z jízd zde po Ostravě, kde se nám podobných "rondlů" vyrojilo hned několik. Mnohokrát jsem zažil, že se auto jedoucí po kruhovém objezdu začalo nemilosrdně tlačit do průběžného pruhu, a tak jsem si začal pokládat otázku, kdo z nás tedy neumí řídit. Je faktem, že jsem měl před sebou značku přikazující dát přednost v jízdě vozidlu jedoucímu po kruhovém objezdu, nicméně to by mělo platit, když na ten objezd chci vjet. A projetí průběžným pruhem by nemělo být vjetím na kruhový objezd, čemuž ostatně odpovídá i vodorovné značení na silnici. Čáry přejíždí vůz jedoucí původně po kruhovém objezdu a nikoli naopak.
 
Jak taková situace vypadá, vidíte na obrázku výše, kde jsem využil pohledu z Google Maps a zvýraznil umístěné značky. Zelené vozidlo přijíždí zprava dole, má značku upozorňující na kruhový objezd a také značku přikazující dát přednost vozidlům na objezdu. Jak ale vidíte, připojovací pruh je současně odbočovacím a během své jízdy zelené vozidlo nepřejede jediné vodorovné značení. Červené vozidlo jelo po objezdu a chce sjet tímtéž sjezdem. V tomto případě už přejíždí do jiného pruhu. Má tedy přednost, protože jelo po objezdu? Abychom na tuto otázku zodpověděli, zaslal jsem dotazy na několik autoškol v oblasti a dostal jsem se i k oficiálnímu vyjádření dopravní policie. Takže, jak se věci mají?
 
Modelová situace
 
Modelová situace. Nalevo je kruhový objezd, ale nechceme na něj vjet a chceme pokračovat rovně vpravo zase od objezdu pryč prvním sjezdem. Máme přednost my nebo traktor, pokud by chtěl jet tímtéž sjezdem? (zdroj: Google Maps)
 
Oslovil jsem 7 zdejších autoškol a na výzvu odpověděly čtyři. Všechny do jedné se shodly na tom, že v modelovém případě má přednost zelené vozidlo a červený vůz jedoucí po kruhovém objezdu mu musí dát při sjíždění přednost (resp. na druhém obrázku máme přednost a traktor musí počkat). Zde máme tedy obdržené citace (případně byla přidána diakritika nebo opraveny nejdůležitější do očí bijící gramatické chyby).
 
 

Citace z obdržených odpovědí:

 
"Dobrý den, v těchto případech se řidiči musí řídit pravidly - jízda v jízdních pruzích."
 
"Dobrý den, do půlky to je připojovací pruh a od půlky odbočovací pruh. Zelené vozidlo má zastavit v půlce, jinak už je v odbočovacím pruhu pro opuštěni kruhového objezdu... Pokud se zelené vozidlo nechce připojit, tak má zelené přednost, červené přejíždí z pruhu do pruhu, takže musí dát přednost."
 
Autoškola Otisk poslala dokonce velmi vyčerpávající popis problému včetně dokumentu od dopravní policie, za což ještě jednou velké díky:
 
Dobrý den,
ano, tento kruhový objezd je opravdu často diskutovaný a i na školeních řidičů často tento dotaz slýchávám. Je zde totiž taková zvláštnost, kdy připojovací pruh vedoucí např. z dálnice je zároveň i pruhem odbočovacím. Tento úsek se nazývá tzv. "průpletový úsek". A tento úsek je součásti kruhového objezdu.

Z hlediska zákona 361/2000 Sb to řeší dva paragrafy.
Z hlediska zákona o silničním provozu se jedná o jízdu křižovatkou dle § 22 odst.5 a jízdu v jízdních pruzích dle § 12 odst. 5 výše uvedeného zákona.

V § 22 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu je uvedeno, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě !“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj dej přednost v jízdě“ musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovaném útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.

V § 12 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu je uvedeno, že přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí, přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.
 
Laicky řečeno, záleží na vzájemném postavení vozidel a rovněž na tom, kam dále budou pokračovat v jízdě. Příklad z vašeho obrázku. Zelené vozidlo je v připojovacím a zároveň odbočovacím pruhu, takže jízdní pruhy nemění, kdežto vozidlo červené, přejíždí vodorovnou značku č. V2b (podélná čára přerušovaná), což znamená, že mění jízdní pruh a podle paragrafu 12 odst. 5, nesmí ohrozit a omezit vozidlo v pruhu, do kterého přejíždí, přitom musí dát znamení o změně směru jízdy.
 
V případě, že by situace byla taková, že by červené vozidlo pokračovalo dále v okružním pruhu a zelené se do něj připojovalo a pokračovalo k jinému výjezdu, řeší to paragraf 22 odst. 5, zelené musí dát přednost všem vozidlům přijíždějícím po kruhovém objezdu.
Obdobně je to v situaci, kdy by červené vozidlo vyjíždělo z kruhového objezdu a zelené se připojovalo do okružního pruhu, taky musí dát přednost v jízdě vozidlu přijíždějícím po kruhovém objezdu.
 
Autoškola Olda pak rovněž zaslala jednu z těch delších odpovědí:
 
Dobrý den,
tato situace je dotazována každé školení jak řidičů referentů, profesionálů.
 
Odpověď zní:
 
1, řidič zeleného vozidla nemění směr jízdy - znamení o směru jízdy není povinen použít, chyba ale nebude, pokud se rozhodne směrovku zapnout
 
2, při změně jízdního pruhu řidič nesmí ohrozit ani omezit řidiče v jízdním pruhu, do kterého přejíždí - musí dát přednost červené vozidlo zelenému
 
Pro zpřesnění dodávám, že dopravní značka ,,Dej přednost v jízdě", platí pro řidiče vjíždějící do křižovatky a to je považováno vjetím za hranici křižovatky /určeno přerušovanou čarou/ a ne projetím podél křižovatky. Prostě zelené vozidlo do křižovatky nevjíždí. Dopravní policisté tento podélný pruh označují jako ,,průpletový".
 
 

Vyjádření dopravní policie:

 
Abychom měli ještě něco relevantnějšího, máme tu i samotné slibované vyjádření dopravní policie ke stažení v PDF formátu, které nám poskytla Autoškola Otisk. Z celého dokumentu je nejdůležitější asi tento odstavec:
 
"Ze vzájemné polohy vozidel je možné usuzovat, že řidič vozidla nacházející se na jízdním pruhu okružního pásu a přejíždí na spojovací větev (mění jízdní pruh) nesmí ohrozit a omezit řidiče vozidla jedoucího po spojovací větvi v souladu s § 12 odst. 5 zákona o silničním provozu (obě vozidla se nacházejí v jízdních pruzích, které jsou odděleny podélnou čárou přerušovanou). Naopak, jestliže vozidlo vjíždí z vjezdového ramene křižovatky na okružní pás, musí dát řidič tohoto vozidla přednost v jízdě řidiči vozidla, které se nachází na okružním jízdním pásu. Možných variant může vzniknout několik. Jedná se vlastně o tzv. průpletový úsek."
 
 

Závěr

 
Jak tedy vidíme, ve všech případech jsme se dočkali stejné odpovědi. Pokud jedete po kruhovém objezdu a sjíždíte z něj, musíte dát přednost vozidlům, které jedou v průběžném (průpletovém) pruhu. Výjimkou je stav, kdy auto z tohoto pruhu chce jet na kruhový objezd, v takovém už musí dát přednost ono vám.
 
Kruhový objezd
 
stříbrné auto holt musí počkat, nemá přednost (zdroj: Google Maps)
 
V praxi je to pochopitelně trochu složitější, protože v rychlosti se hůře poznává, zda toto auto chce vjet na kruhový objezd nebo nikoli (musí dávat znamení o změně směru jízdy, nicméně všichni víme, jak to s českými řidiči a směrovkami je). Takže se obrňte trochou trpělivosti, nezapomeňte také na trochu té ohleduplnosti a snad tento článek pomůže tomu, aby se na podobných kruhových objezdech známé kolizní situace stávaly méně často.



Vývoj ceny testovaného produktu:




Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Huawei v potížích: sklady s procesory dochází, TSMC nebude vyrábět Kiriny Huawei v potížích: sklady s procesory dochází, TSMC nebude vyrábět Kiriny
Huawei má čím dál tím těžší pozici. I když je největším producentem telefonů na světě, brzy nebude mít k dispozici nové procesory. Zásoby se tenčí a TSMC pro něj ani nebude vyrábět nové, takže hrozí konec i jeho vlastním procesorům Kirin.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Chytré hodinky Samsung Galaxy Watch 3 dostávají detekci pádu Chytré hodinky Samsung Galaxy Watch 3 dostávají detekci pádu
Samsung představil spoustu novinek a jsou mezi nimi i nové chytré hodinky Galaxy Watch 3. Ty dostávají detekci pádu i rozšířenou sadu zdravotních aplikací. Umí monitorovat množství kyslíku v krvi a další užitečné parametry.
7.8.2020, aktualita, Milan Šurkala
Tablet Samsung Galaxy Tab S7 přichází i ve 12,4" verzi S7+ Tablet Samsung Galaxy Tab S7 přichází i ve 12,4" verzi S7+
Dalšími novinkami z dílen společnosti Samsung jsou dva nové tablety Galaxy Tab S7 a S7+. Mají design s tenkými rámečky a k dispozici budou s úhlopříčkami 11" a 12,4". Tím chtějí konkurovat iPadům Pro.
6.8.2020, aktualita, Milan Šurkala
Samsung představuje Galaxy Note 20 a 20 Ultra s 5G Samsung představuje Galaxy Note 20 a 20 Ultra s 5G
Dlouho očekávané vlajkové lodě Samsungu, modely Galaxy Note 20 a Note 20 Ultra, jsou zde. Přináší velké displeje, podporu dotykového pera S Pen, nezapomnělo se ani na podporu 5G sítí a velmi vysoký výkon.
5.8.2020, aktualita, Milan Šurkala
Tablety zažívají comeback díky koronavirové pandemii Tablety zažívají comeback díky koronavirové pandemii
Prodeje tabletů dlouhodobě klesají, ale koronavirová pandemie tomu učinila přítrž. Prodeje těchto zařízení totiž meziročně výrazně stouply, neboť jde o užitečné podmínky pro online výuku a pro využití při práci z domu.
4.8.2020, aktualita, Milan Šurkala