Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Koncept EV Renault Morphoz se natahuje o 40 cm, pojme tak druhou baterku

2.3.2020, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Renault představila koncept zajímavého elektromobilu Morphoz. Ten dokáže totiž prodloužit svou délku o 40 cm tak, aby se sem vešel druhý akumulátor na dlouhé cesty i více zavazadel.
Společnost Renault ukázala svůj nový koncept elektromobilu Morphoz. Jak už napovídá název, novinka dokáže měnit svůj tvar. Pokud je nastaven City Mode, vůz má délku 4,4 metru, rozvor 2,73 metru a energie je uložena ve 40kWh akumulátoru. Dle výrobce to má stačit na ujetí 249 mil (400 km), ale zde bych byl podstatně skeptičtější. I když jde o městský provoz, kde mají EV nízkou spotřebu (na rozdíl od spalovacích aut), nečekal bych výrazněji přes 300 km.
 
Renault Morphoz
 
Pokud ale řidič bude chtít jej delší trasu, může zajet do speciálního centra Renaultu, kde se do auta během několika sekund namontuje druhý akumulátor. Vůz se totiž přepne do Travel Mode, roztáhne svůj rozvor na 2,93 metru (+20 cm) a svou délku dokonce na 4,8 metru (+40 cm). Zvětší se tak vnitřní prostor pro posádku, která bude mít více místa na nohy, zvětší se také objem zavazadlového prostoru a vznikne tu i prostor pro onen přídavný akumulátor s 50 kWh, zlepší se i aerodynamika. Celkově tak vůz bude mít k dispozici 90 kWh elektrické energie, na což má ujet 435 mil (700 km). Jak se člověk vrátí z výletu, vrátí i akumulátor a vůz se může opět zkrátit.
 
Renault Morphoz
 
O nabití akumulátoru se tak postará Renault a poté ho může zapůjčit do jiného vozu, nebo ho využít jako dočasné úložiště energie z obnovitelných zdrojů, využít např. pro pouliční osvětlení, nabíjení elektrokol nebo vyrovnávání špiček (jak odběru tak i naopak) ke stabilizaci elektrické sítě. Výhodou má být i to, že ne každý potřebuje pořád 90 kWh energie v akumulátorech v autě, takže oněch 50kWh akumulátorů může být vyrobeno podstatně méně, než je počet vozů s výchozími 40kWh akumulátory, což přinese menší zátěž pro životní prostředí. Na druhou stranu se dá předpokládat, že tyto pronajímané akumulátory budou dříve odcházet.
 
Renault Morphoz
 
Vůz je postaven na modulární platformě CMF-EV, kterou budou používat budoucí elektromobily Renaultu a dovolí snadnou zástavbu různých akumulátorů. Jako klíč tu slouží smartphone, což dovoluje i snadné sdílení aut, které pomalu získává na popularitě. Hovořilo se také o autonomním řízení úrovně 3, což znamená samostatné řízení v zácpách nebo na dálnicích, nicméně např. na silnicích bez značení nebo za velmi špatného počasí musí stále ještě řídit člověk. Místo zpětných zrcátek tu máme HD kamery.
 
Renault Morphoz
 
Systém umělé inteligence rozpozná řidiče i jeho telefon a odemkne na zamávání. Máme tu ovládání gesty i hlasem a AI se sama snaží přizpůsobit řidiči i pasažérům, pustit jim hudbu dle nálady a podobně. Zajímavostí je možnost otočit sedadla i k sobě a mít vevnitř jakýsi společný prostor např. pro hry.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama