Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Kolik výrobci telefonů zaplatí Googlu za aplikace?

20.10.2018, Jáchym Šlik, aktualita
V reakci na pokutu od Evropské unie zavedl Google tento týden nové podmínky ohledně předinstalovaných aplikací v Androidu. O několik dnů později unikl ceník, který ukazuje, kolik budou výrobci (a potažmo koncoví zákazníci) platit za aplikace Googlu.
Google ro distribuci Androidu dlouho celosvětově využíval licenci, kterou můžeme shrnout jako „všechno nebo nic“. Výrobce se musel rozhodnout, zda chce svůj telefon nabízet s Obchodem Play, ale v takovém případě musel nainstalovat i další aplikace včetně aplikace pro vyhledávání a internetového prohlížeče Chrome. A většina výrobců se samozřejmě rozhodla pro možnost s oficiálním obchodem s aplikacemi, neboť uživatelé jeho přítomnost v operačním systému očekávají. Navíc nemuseli nic platit, neboť finanční model spoléhal na reklamy ve vyhledávání a prohlížeči. Jenže po tlaku Evropské unie a především rekordní pokutě přes 4 miliardy eur se Google rozhodl pro několik změn v poskytování licencí.
 
 
Jednou z nich je oddělení licencí pro Obchod Play na jedné straně a Vyhledávání Google spolu s Chromem na straně druhé. Nově sice použití obchodu nebude podmíněno instalací jiných aplikací, ale výrobce místo toho bude muset platit poplatek z každého prodaného zařízení v EU, pokud v něm předinstaluje vyhledávač a prohlížeč od Googlu. Americký gigant nezveřejnil částky, které budou muset výrobci platit, ale k ceníku se dostali redaktoři webu The Verge. A zjistili, že maximální výše poplatku činí 40 dolarů, v přepočtu bezmála 900 Kč.
 
Za výše uvedenou cenu získá výrobce plnou sadu aplikací od Googlu včetně Obchodu, Vyhledávání a Chromu. Ceny jsou ovšem odstupňovány ještě podle jiných kritérií, konkrétně jemnosti displeje (vyjádřené v pixelech na palec) a regionu. Poplatek 40 dolarů platí pro telefony s jemností vyšší než 500 ppi prodávané v nejvyspělejších evropských zemích, jako je Německo, Švédsko, Nizozemsko nebo Velká Británie. V případě displejů se 400 až 500 ppi zaplatí výrobci 20 dolarů a pokud je jemnost displeje ještě nižší, činí poplatek jen 10 dolarů. Nejmenší možná výše poplatku, která byla stanovena na 2,5 dolaru, platí pro low-endové smartphony na rozvojovějších trzích.
 
A proč Google stanovil právě tato kritéria? Jemnost displeje totiž obvykle určuje, o jakou třídu telefonu se jedná. Jinak řečeno, nejvybavenější a nejdražší telefony mají nejjemnější displeje, takže z nich Google bude chtít nejvíce zaplatit. A smysl dává také rozdělení podle regionů, neboť licenční poplatky se nejspíš promítnou i do koncové ceny zařízení. A Google pravděpodobně nechce, aby bylo zvýšení cen tak výrazné na chudších trzích, kde jsou zákazníci v tomto ohledu pochopitelně citlivější.
 


reklama