Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Koenigsegg Jesko chce překonat 300 mph (483 km/h)

9.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Koenigsegg představil na ženevském autosalonu hypersport Jesko. Ten chce být nejrychlejším vozem na světě, který může na silnice a dle jeho tvůrců je cílem překonat rychlost 300 mph (483 km/h). Mělo by mu k tomu pomoci 1600 koní.
S hypersporty se poslední dobou roztrhnul pytel, a to ať už s těmi se spalovacími motory nebo elektrickými. Do první kategorie bude patřit Koenigsegg Jesko, šílený hypersport, který chce přepsat dějiny. Chtěl by být prvním vozem na světě, které bude moci legálně na silnice a zvládne dosáhnout rychlosti 300 mph (483 km/h). A jak toho chce Koenigsegg vlastně dosáhnout?
 
Koenigsegg Jesko
 
Základem je dvakrát přeplňovaný osmiválec s objemem 5,0 litru. Plnicí tlak turba činí 1,7 baru při použití benzínu s okatnovým číslem 95. Pokud majitel použije E85, může se těšit až na 2,2 baru. To znamená, že s běžným benzinem auto dosahuje 1280 koní (955 kW) při 7800 ot./min. Omezovač je pak až v 8500 ot./min. Při použití E85 se ale vůz dostane na 1600 koní (1195 kW). Točivý moment pak může dosahovat 1500 Nm při 5100 ot./min, přičemž 1000 Nm je k dispozici od 2700 do 6170 otáček. Zajímavé je, že celý motor váží jen 189 kg.
 
Koenigsegg Jesko
 
K dispozici budou dvě verze, buď na okruhy nebo na co nejvyšší rychlost. Právě tato verze má dosahovat 300 mph, tak uvidíme, zda se to podaří. Auto má 9stupňovou převodovku LST (Light Speed Transmission) a velmi zajímavé je především to, že zatímco dnes nejsou dvojspojkové převodovky něčím až tak nezvyklým, tak zde máme spojek hned několik. Cílem je to, aby vůz dokázal podřadit o několik stupňů najednou (změna převodu za pouhých 20 ms).
 
Koenigsegg Jesko
 
Karoserie pochopitelně cílí na co nejlepší aerodynamickou efektivitu a přítlak. Při rychlosti 250 km/h je to 800 kg, 275 km/h už vyvine jednu tunu a maximem je prý 1400 kg. Samotný vůz bez náplní váží 1320 kg, pohotovostní hmotnost je pak 1420 kg. Obuty jsou pak pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2 s rozměrem 265/35 R20 vepředu a 325/30 R21 vzadu.
 
Otázkou je, jaký bude dojezd na jednu nádrž, protože její objem činí pouhých 72 litrů. Zavazadlové prostory jsou pak dva s objemy 100 a 50 litrů. Celkově bude vyrobeno pouhých 125 kusů a rozhodně nepůjde o levnou záležitost. Cena totiž činí okolo 3 milionů dolarů. Ani to neodradilo zájemce a už nyní jich 83 složilo i zálohu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama