Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Japonsko zkouší Šinkanzeny Alfa-X, pojedou i 400 km/h

15.5.2019, Milan Šurkala, aktualita
Japonské rychlovlaky Šinkanzen debutovaly už před 55 lety a jsou synonymem rychlé a velmi spolehlivé přepravy. Nyní se chystá jejich další generace Alfa-X, která by měla umět vyvinout maximální rychlost 400 km/h.
Šinkanzeny jsou proslulé japonské rychlovlaky, které se poprvé objevily na tratích už v roce 1964, tedy před 55 lety. Už tehdy jezdily velmi pěkných 210 km/h, o čemž si u nás můžeme pořád nechat jenom zdát. Dnes už jezdí 320 km/h, nicméně taková rychlost začíná být v měřítku nově příchozí “konkurence” už trochu nižší. I jiné země plánují vysokorychlostní vlaky a máme zde např. i maglevy. Takové vlaky jezdí např. ze šanghajského letiště do centra města a i s cestujícími dosahují vybrané spoje rychlosti 430 km/h (je to opravdu hukot, už když pak zpomalíte na 300 km/h, přijde vám, že skoro stojíte).
 
Šinkanzen Alfa-X
 
Japonci proto vyvíjí novou generaci Šinkanzenu s označení Alfa-X (E956 Series) a ta má být schopna vyvinout rychlost 400 km/h. S cestujícími nebude jezdit až tak rychle, hovoří se o 360 km/h, což je jen o trochu rychleji než dnes. Vlak bude mít extrémně dlouhý 22metrový aerodynamický nos a speciální tlumiče, které mají napomáhat rychlým průjezdům zatáček i stabilizovat vlak v případě zemětřesení. Zvýšit se má i odolnost vůči chladu a sněhu.
 
Brzdy jsou zde hned několika druhů, vedle klasických tu máme i aerodynamické brzdy na střeše a magnetické na podvozku. Samozřejmostí bude i využití lehkých materiálů v konstrukci. Nové vlaky budou jezdit v regionu Tokuku a na Hokkaidu, počítá se s rokem 2030. Prozatím se vyvíjí a testuje mezi městy Aomori a Sendai. Zde se zkouší i varianta s kratším 16metrovým nosem a zjišťuje se, která bude v provozu výhodnější. I tak však nepůjde o nejrychlejší vlak v Japonsku. V roce 2027 by totiž mezi Tokiem a Nagoyou měl začít jezdit maglev, který vyvine až 505 km/h.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama