Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Inženýr z VW skandálu Dieselgate dostal 40 měsíců vězení a 4,4milionovou pokutu

27.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Soudy jdou po aktérech velkého emisního podvodu Dieselgate, který odstartoval v automobilce Volkswagen. Jeden z inženýrů již byl odsouzen a odsedí si ve vězení přes 3 roky. Za účast na řízení vývoje systému obelhávání emisních testů dostal také tučnou pokutu.
V září 2015 světem automobilů otřásl velký podvod automobilky Volkswagen, který dostal později název Dieselgate. Šlo v podstatě o to, že software řídící jednotky vozu byl naprogramován tak, aby rozpoznal proces měření emisí a automaticky se přepnul do emisně výrazně lepšího módu. V reálném provozu běžel motor v klasickém režimu, splňoval výkonnostní požadavky na něj kladené, ale emise oxidů dusíku byly i 40krát vyšší než bylo naměřeno v laboratoři. Několik vysokých představitelů Volkswagenu už je vyšetřováno a v brzké době budou patrně i odsouzeni. To se už stalo Jamesi Liangovi z Kalifornie, který byl hlavním inženýrem ve vývoji softwaru pro americké vozy Volkswagen s dieselovým motorem TDI.
 
Volkswagen TDI
 
I když "jen" plnil zadání vedení, soud ho pochopitelně uznal vinným za vědomé podílení se na nelegální činnosti, kterou jako šéf týmu pro vývoj řídil. Za rozkrývání pozadí skandálu mu soud sice neuložil plnou sazbu 5 let a trest trochu snížil, nicméně i 40 měsíců (téměř 3,5 roku) je poměrně dost. Ačkoli státní zástupci požadovali pokutu 20 tisíc dolarů, soud mu nařídil zaplatit dokonce 200 tisíc dolarů (4,4 miliony korun) a zamítl také požadavek právníků na domácí vězení. Připomeňme, že Liangovi je dnes 63 let.
 
Soud chtěl tímto odsouzením vytvořit dostatečně odstrašující příklad pro další automobilky a členy vedení na různých postech, aby se v budoucnu nic takového už nestávalo. Musíme však podotknout, že podvádění s emisními testy se vyšetřuje nejen u Volkswagenu a členů koncernu, ale i u mnoha dalších automobilek, které prodávají vozy s naftovými mtory. Pokud jde o Volkswagen, podvodný software se prokázal v 11 milionech vozů s TDI motory vyráběných od roku 2006 do 2015. V USA pak společnost musí vynaložit hrozivých 25 miliard dolarů na odkoupení 500 tisíc vozů, jejichž motory v provozu nesplňují emisní hladiny, které měly splňovat na papíře.
 


reklama