Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Infotainment u VW a Audi hacknut, zranitelná je možná i Škoda

1.5.2018, Milan Šurkala, aktualita
Je dobře známo, že výrobci automobilů stále nezvládají zabezpečení infotainment systémů vozů a není až tak těžké je hacknout. Nyní se to podařilo u koncernu Volkwagen, modelů VW Golf, Audi A3. Možná se to týká i Škody Octavia.
Hacknutí automobilu vybaveného spoustou moderních technologií není až tak těžké, jak by se mohlo zdát. Automobilky dělají někdy až školácké chyby a množí se případy, kdy se podařilo nabourat se do vozu a někdy i ovládnout důležité součásti vozu. U Jeepu se dalo dostat přímo do ovládání vozu i brzd, u Nissanu Leaf šlo s pouhou znalostí VINu (který je volně zobrazen na čelním skle) např. nabourat systém klimatizace, problémy s možností nabourat zamykání aut mělo i několik dalších automobilek. Dalším rozhodně ne ojedinělým případem je problém u vozů koncernu Volkswagen, konkrétně šlo o vozy VW Golf GTE a Audi A3 Sportback e-tron, na kterých byl úspěšně vyzkoušen hack infotainment systému.
 
Infotainment u VW Golf GTE
 
Bezpečnostní výzkumníci Daan Keuper a Thijs Alkemade z Computestu vyzkoušeli tyto dva vozy a u Wi-Fi rozhraní infotainment systému společnosti Harman našli volně přístupný port. Přes něj se dostali až do root účtu systému a byli schopni např. poslouchat hovory řidiče, zapnout a vypnout mikrofon v autě, také bylo možnost stáhnout celou historii hovorů a seznam kontaktů. V neposlední řadě šlo také vytáhnout informace o navigaci a uskutečněných cestách.
 
Systém je dokonce nepřímo spojen s ovládáním akcelerace a brzd, to se už ale výzkumníci zastavili, aby neporušili nějaké z duševních vlastnictví Volkswagenu. Systém je přístupný nejen přes Wi-Fi, ale také diagnostickými USB porty pod přístrojovou deskou. VW byl o chybě informován a podle jeho odpovědi je port u vozů VW Golf a Audi A3 vyrobených už od 22. týdne roku 2016 uzavřen. Otázkou avšak je, kolik starších vozů jezdí s děravým softwarem (systém nepodporuje over-the-air updaty jako např. Tesla).
 
Nepadla zde zmínka o české Škoda Octavia, ta totiž měla mít infotainment systém od Harmanu jako zmíněné dva vozy rovněž už od roku 2012. Je tedy možné, že se jí týká stejný problém, což ale zatím nebylo potvrzeno a jedná se jen o domněnku.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama