Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Infiniti Q60 Black S: hybrid s technikou F1 od Renaultu

5.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Infiniti představilo prototyp velmi zajímavého sportovního kupé. To má duální hybridní technologii, která dokáže rekuperovat nejen při brzdění, ale také při zrychlování. Technologii vyvíjel tým Formule 1 od Renaultu.
Nové hybridní sportovní kupé Infiniti Q60 Black S opravdu není jen tak ledajakým vozem. Na jeho vývoji spolupracovala značka Infiniti (která je členem aliance Renault-Nissan-Mitsubishi) se závodním týmem Renault Sport Formula One Team. Konkrétně šlo o implementaci hybridního systému podobnému KERS do relativně běžného auta. Ten má totiž rovnou tři motory, které dokáží zpětně generovat elektřinu. První je MGU-K (Kinetic), který se stará o rekuperaci kinetické energie při brzdění. Ten umožňuje generovat až 120 kW. Dále tu je dvojice motorů MGU-H (Heat), kde se každý z nich stará o výfukový svod od svého turbodmychadla a dokáže rekuperovat s nezanedbatelnými 30 kW. Vůz je tak schopen rekuperace nejen při brzdění, ale dokonce i při akceleraci díky energii rozpálených výfukových plynů.
 
Infiniti Q60 Black S
 
klikněte pro zvětšení
 
Výsledkem je, že na okruhu Barcelona-Catalunya, který má 4655 metrů, ztratí auto pouhých 15 % baterie. Plně nabitá baterie by tak teoreticky měla vydržet na více než 6 kol, tedy okolo 30 kilometrů ostré jízdy. Přitom Li-Ion baterie, která byla použita, je schopna pojmout jen 4,4 kWh energie. Takové množství by běžnému elektromobilu při normální klidné jízdě vydrželo zhruba na totéž, nicméně zde jde o hybrid pod plnou zátěží.
 
Infiniti Q60 Black S
 
klikněte pro zvětšení
 
Hlavním motorem je zde ale klasický vidlicový (60°) šestiválec s objemem 2997 cm3 s klasickou čtvercovou koncepcí (vrtání i zdvih 86 mm). Je dvakrát přeplňovaný a jeho maximální výkon dosahuje 298 kW (400 koní) při 6400 otáčkách za minutu. Točivý moment pak vrcholí hodnotou 475 Nm v rozsahu od 1600 do 5200 otáček. Má celkem 24 ventilů a přímé vstřikování benzinu. Pokud se do hry zapojí hybridní systém, je možné počítat s výkonem až 420 kW a na stovku se dostanete do 4 sekund. O přenos momentu na zadní kola se stará sedmistupňový automat.
 
Infiniti Q60 Black S
 
klikněte pro zvětšení
 
Vůz má brzdové karbon-keramické brzdy, vepředu s průměrem 380 mm, vzadu mají 360 mm. Q60 Black S obouvá pneumatiky 275/30 R21 vepředu a 295/30 R21 vzadu. Přestože hybridní systém přidává navíc 200 kilogramů, výrobce použil karbonové panely karoserie, šetřil i na brzdách, takže celková hmotnost činí 1776 kilogramů (jen o 24 kilogramů více než výchozí verze Q60). Q60 Black S nicméně přišel o zadní sedačky, kam se přestěhoval Li-Ion akumulátor, řídící jednotka hybridního systému a invertor.
 
Infiniti Q60 Black S
 
klikněte pro zvětšení
 
Auto bude možné nastavit na tři módy, Road, Quali a Race. Ty se budou lišit např. mírou rekuperace. V režimu Road bude rekuperace trochu omezena, aby byla zajištěna hladší jízda. Zatím jde jen o koncept, který nicméně ukazuje, kterým směrem se bude ubírat budoucnost. Značka Infiniti plánuje, že do roku 2021 bude mít elektrifikovaný každý model.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama