Spalovací motory jsou dnes hodně na pranýři kvůli emisím vznikajícím při spalování fosilních paliv. Přestože se dnes vše ubírá k elektromobilitě, automobilka Hyundai se je i dnes snaží nadále vylepšovat. Spalovací motory totiž při různém typu zátěže vykazují jinou efektivitu a pokud se motor naladí na jeden způsob jízdy, bývá zpravidla neefektivní v jiných režimech. Proto automobilky už pěknou řádku let zdokonalují systémy variabilního časování a zdvihu ventilů. To třeba zajistí efektivnější režim při nízké zátěži a přepínání na jiné naladění motoru při vyšších otáčkách s vyšší zátěži.
Hyundai proto představil už třetí generaci těchto variabilních technologií nazvanou CVVD (Continuously Variable Valve Duration). Ta zajišťuje jak proměnnou výšku zdvihu (CVVL), tak i jeho dobu a časování (CVVT). Vše je řešeno v zásadě jednoduchým principem. Vačková hřídel se totiž může pohybovat směrem vpřed a vzad (dál a blíž k vahadlům), čímž se při jejím otáčení mění doba působení na ventil a výška zdvihu. Podle Hyundai má řešení přinést 4% nárůst výkonu, 5% snížení spotřeby a až 12% snížení emisí.
Toto řešení bude poprvé použito u motoru Smartstream G1.6 T-GDI, přeplňované šestnáctistovky s výkonem 180 koní (134 kW) a točivým momentem 265 Nm. Vybaven je i systémem Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation (LP EGR). Ten vrací část výfukových plynů do válce, čímž ho ochlazuje a snižuje emise oxidů dusíku. Vstřikovací tlaky dosahují 350 barů a výrobce také snížil tření o 34 %. Tento motor se poprvé objeví v Hyundai Sonata Turbo, ten u nás neseženete. Pravděpodobně se ale později objeví i v jiných zde dostupných modelech.
Zdroj: hyundainews.com