Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Harbour Air vzlétli s prvním komerčním elektrickým letadlem

12.12.2019, Milan Šurkala, aktualita
Také letectví chce přecházet na elektrický pohon, pro které ale v nynější podobě není vůbec vhodný zejména kvůli těžkým akumulátorům. Společnost Habrour Air nicméně spouští první komerční lety s elektrickými letadly.
Zatímco elektromobily se začínají těšit vzrůstající oblibě (pravda, zejména tam, kde jsou bohatě dotovány), u letadel je elektrický pohon značně problematický. Pro větší vzdálenost nestačí dolet kvůli těžkým akumulátorům i způsobu pohonu. Vrtulová letadla totiž nejsou příliš rychlá. To však nebrání některým společnostem vyvíjet elektrická letadla a jednou z nich je dopravce Harbour Air. Ti vzali tradiční letadlo de Havilland Canada DHC-2 Beaver a předělali ho na elektrický pohon. První let uskutečnili v Richmondu, Britské Kolumbii v Kanadě.
 
Elektrický de Havilland Canada DHC-2 Beaver od Harbour Air
 
Ten má elektromotor magni500 s výkonem 560 kW (lehce přes 760 koní). Výhodou má být mnohem tišší provoz i vyšší spolehlivost kvůli absenci složitějšího spalovacího motoru. Nulové emise mají být dalším bonusem, nicméně elektřina se nevyrábí úplně bezemisně a emise motoru nejsou takovým problémem jako u pozemní dopravy. Kvůli hmotnosti je dolet značně omezen, takže nelze čekat nasazení takového letadla na dálkové trasy, ale vhodné může být pro krátké cesty např. mezi ostrovy. Nynější varianta na jedno nabití doletí na vzdálenost 160 km.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama