Chytré reproduktory (v angličtině smart speakers) jsou stále relativně novým typem produktu, ale do domácností proniká stále rychlejším tempem. Zatímco v prvním čtvrtletí 2017 se celosvětově prodalo 2,9 milionu chytrých reproduktorů, ve stejném období letošního roku to bylo okolo 9 milionů kusů, tedy více než trojnásobně. Tvrdí to nejnovější statistiky od společnosti Canalys.Rekord ovšem padl už v posledním čtvrtletí loňského roku, tedy v tradičně silném předvánočním období Před rokem trh ovládal Amazon, pod jehož značkou Echo se prodalo skoro 80 % všech chytrých reproduktorů. 19,3 % patřily Googlu a zbylých 1,1 % si rozdělili ostatní výrobci.

V prvních čtvrtletí 2018 je situace rozdílná. Amazon byl v tomto segmentu trhu průkopníkem, ale tak vysoký náskok nemohl udržet věčně. 36,2 % prodaných chytrých reproduktorů začátkem letošního roku patřilo Googlu, což znamená meziročně skoro šestkrát více. Google se tedy probojoval na první místo a ještě si zajistil dostatečný náskok na druhý Amazon, který si vysloužil 27,7% podíl. Meziročně tedy prodeje spíše stagnovaly, respektive vzrostly jen o 8 %. Třetí skončil čínský gigant Alibaba, který sice své chytré reproduktory nabízí jen na domácím trhu, ale ten je tak veliký, že se společnosti povedlo proniknout i do globálních žebříčků.

Podobná je situace v případě čtvrtého Xiaomi, které by ovšem své chytré reproduktory mohlo brzy nabídnout i mimo domácí trh, zpočátku především v USA. Výhodou oproti konkurenci bude, stejně jako u smartphonů a dalších produktů, nízká cena. Výrazně se rozrostl podíl ostatních výrobců, a to na 17,3 %. Nejvíce chytrých reproduktorů zamířilo do amerických domácností, konkrétně 4,1 milionu. Kromě Googlu a Amazonu na tomto trhu uspěl také Apple se svým modelem HomePod. 1,8 milionu reproduktorů se prodalo v Číně a dalších 730 tisíc v Jižní Koreji, přičemž i na těchto trzích je patrný úspěch domácích značek. To ovšem nemusí být ani tak zásluha loajality zákazníků, ale spíše lokalizací jednotlivých služeb. Jelikož žádný z virtuálních hlasových asistentů zatím neumí česky, ani zájem o chytré reproduktory není u nás největší.
Zdroj: Canalys.com