Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

GM zavede P2P sdílení aut: nechte své auto vydělávat

13.3.2018, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka GM hledá cestu, jak uspět v měnícím se světě automobilů. Ten nyní směřuje k technologiím a službám. Není proto divu, že by měla svou půjčovnu Maven rozšířit o P2P carsharing mezi běžnými řidiči, jakési Airbnb pro auta.
Svět automobilů se mění a většina automobilek si je vědoma toho, že stávající model prodeje "hardwaru" (aut) a jejich servisování už nebude dlouho fungovat. Je potřeba změnit business model a je to vidět např. na nabídkách operativních leasingů, kdy se auto stává službou a pro automobilku trvalým zdrojem peněz. Právě služby jsou podle všeho tím, co automobilky potřebují ke svému přežití ve 21. století. Koncern GM (General Motors), který má za sebou těžké časy, se poslední dobou zvedá vzhůru a je jedním z předních vývojářů autonomních aut. Také má svou vlastní autopůjčovnu Maven, která bude už toto léto doplněna o novou funkčnost, peer-to-peer sdílení aut. V podstatě Airbnb pro auta místo bytů.
 
Chevrolet Bolt
 
Zatímco dnes si lze za poplatek vypůjčit auto koncernu GM, které ale stále vlastní automobilka, už za pár měsíců si takto budou moci lidé půjčovat automobily sami mezi sebou (tzv. carsharing). I když tyhle projekty vůbec nejsou nic nového a je to např. i jedním ze snů Elona Muska a jeho Tesly, stále se to nijak zvlášť nerozšířilo. Tentokrát by to ale mohlo být o něčem jiném, neboť GM má obrovskou základnu svých zákazníků a protlačit tuto myšlenku a projekt do zdárného konce může být mnohem snazší než pro nejrůznější startupy.
 
Aplikace Maven
 
Lákavé je na carsharingu zejména to, že auto může být používáno v momentě, kdy by pro něj jinak nebylo využití a ten, kdo si jej vypůjčí, pochopitelně bude muset majiteli zaplatit za půjčení. Z těchto peněz si pak samotné GM vezme provizi, čímž si zajistí stálý zdroj příjmů, nicméně i samotný majitel auta na něm bude takto vydělávat (resp. sníží náklady na jeho pořízení a provoz). Nic není oficiální, neznáme tedy ani výši provize, nicméně projekt by měl využívat stávající architekturu Maven, tedy vstup do vozu a startování by mělo pravděpodobně být možné pomocí telefonu a nainstalované aplikace. Projekt by měl zatím v pilotní fázi fungovat jen ve vybraných městech USA.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama