Gacha, autonomní autobus i pro náročné podmínky Laponska
8.11.2018, Milan Šurkala, aktualita
Gacha je novým autonomním autobusem společností MUJI a Sensible 4, který není určen jen do ideálních podmínek. Právě naopak. Vývojáři se snažili, aby byl schopen jezdit i v extrémních povětrnostních podmínkách Finska a podobných zemí.
Dnešní autonomní vozy se zpravidla testují v ideálních podmínkách teplých států s minimem mlh, deště nebo sněžení. Jak ale správně poznamenal CEO společnosti Sensible 4, Harri Santamala, autonomní auta nebudou připravena pro reálné nasazení do doby, než zvládnou všechny klimatické podmínky. A tak se neobtěžovali s částečným řešením pro ty ideální a rovnou vyvíjeli autonomní technologie pro ty nejhorší scénáře laponské zimy. Spolu se společností MUJI tak vyvinuli autonomní autobus Gacha, který by s tím neměl mít problémy a jehož představení se plánuje už na první polovinu příštího roku.
Přesněji řečeno, veřejnosti by měl být ukázán v březnu roku 2019. Ještě během první poloviny roku 2019 budou spuštěny testovací jízdy ve třech finských městech, reálné komerční nasazení těchto "shuttlů" se plánuje na rok 2020 až 2021. Autobus má 4 lidary, 8 radarů, kamery snímající celých 360° okolo vozu, velmi přesnou GPS i řízení pomocí komunikace přes 4G LTE a nejnovější 5G. Cílem je vše vyvinout tak, aby technologie byla snadno přenositelná na další dopravní prostředky od malých aut až po velké autobusy.
Autobus Gacha je relativně malým vozem, na délku má jen 4,5 metru, což je zhruba na úrovní vozů nižší střední třídy. Šířkou ale dosahuje mnohem dál s hodnotou 2,4 metru. Na výšku má pak 2,8 metru. Dovnitř se vejde 10 sedících pasažérů a 6 stojících. Má elektrický pohon na všechna čtyři kola a rozjede se maximálně na rychlost 40 km/h v autonomním režimu. Baterie je možné nabíjet rychlým nabíjením, ale měla by zde být i možnost připlatit si za bezdrátovou variantu. Kapacita baterie by měla vydržet na ujetí více než 100 km na jedno nabití.
Zdroj: epressi.com