Ford v EU asi zruší Mondeo a tři MPV, zaměří se na SUV
1.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Evropský Ford má těžké období. I když je třetí nejprodávanější značkou, klasická auta jej táhnou do ztráty. Proto se brzy patrně dočkáme ukončení výroby tří MPV a Mondea. Naopak, ofenzivu můžeme čekat na poli SUV.
Před pár dny jsme si říkali, že třída vozidel SUV zažívá nebývalý boom a v Evropě meziročně povyskočila o 24 %. Naopak třída vozů MPV šla dolů o 23 %, a to je pro evropskou divizi automobilky Ford velký problém. Přestože je stále třetím nejprodávanějším výrobcem v Evropě (po Volkswagenu a Renaultu), finančně na tom není dobře a vykazuje celoroční ztrátu. Vinu přisuzuje portfoliu, které neodpovídá dnešním trendům. Je proto dost pravděpodobné, že se brzy dočkáme ukončení výroby až 4 modelů. Předně kvůli výrazně klesajícímu zájmu o MPV patrně poletí pryč velmi bohatá nabídka MPV vozů od Fordu. Ten ji má až zbytečně širokou a mezi kandidáty na padáka jsou modely C-Max, S-Max a Galaxy.

Ford C-Max
Např. za prvních pět měsíců letošního roku klesly prodeje MPV C-Max meziročně o 17 % (na cca 27 tisíc kusů), u S-Max to bylo dokonce o 39 % (na 10,7 tisíce kusů) a Galaxy se propadlo o 21 % (na pouhých 5,2 tisíce kusů). Je vidět, že MPV se opravdu skoro vůbec neprodávají.

Ford S-Max
Dejme si to do kontextu s velmi populárními SUV modely. Stařičká Kuga, která potřebuje už náhradu, meziročně (za prvních pět měsíců leden až květen) v roce 2018 vzrostla o 15 % na 72 tisíc vozů. Také EcoSport zaznamenal velmi pěkný 48,5% nárůst a jeho evropské prodeje za prvních 5 měsíců roku 2018 činily 43,3 tisíce kusů. O mnoho horší je to však u dalšího SUV značky. Edge, který klesl o 30 % na 5,5 tisíce. Jak je vidět, i v SUV by Ford mohl zabrat.

Ford Galaxy
Mračna se stahují (nebo lépe řečeno už stáhla) i nad kdysi extrémně populárním Mondeem. Doby, kdy se jich prodávalo přes 300 tisíc ročně (koncem 90. let) jsou už nenávratně pryč a v roce 2017 činily prodeje jen lehce přes 56 tisíc vozů. Během roku 2018 pak meziročně poklesl zájem o tento vůz o dalších 15 %. Poněvadž jeho americký ekvivalent Fusion už byl zaříznut a po dokončení prodeje této generace se už nová neobjeví, nepřekvapí ani konec evropského Mondea. Výrobce se tak bude snažit výrazně vylepšit svou nabídku SUV, které jsou nejen v Evropě hodně populární.

Ford Mondeo
Evropskému Fordu nepomáhá ani situace kolem Brexitu, který automobilce už dnes zvyšuje náklady a je jedním z hlavních důvodů, proč se automobilka ocitla ve ztrátě.