Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Ford na každém elektromobilu prodělal 132.000 USD (3,1 mil. Kč). Opravdu?

29.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Ford na každém elektromobilu prodělal 132.000 USD (3,1 mil. Kč). Opravdu?
Zdaleka ne všem automobilkám se daří vyrábět elektromobily se ziskem. Jednou z těch, které mají opravdu obrovské ztráty, je americký Ford. Ten na každém prodaném elektromobilu na první pohled ztrácí 132 tisíc USD. Pojďme se ale podívat, zda je to skutečně tak.
Výroba elektromobilů je pro mnohé automobilky velmi ztrátovým byznysem. Zatímco Tesla i přes nepříliš dobré finanční výsledky z posledního čtvrtletí vykazuje na každém autě čistý zisk okolo 3500 USD (a v minulosti to bylo i 2krát tolik), mnohým automobilkám se tak moc dobře nedaří. Neudiví, že se nedaří mnohým startupům, např. čínské NIO v roce 2023 prodělalo na každém autě asi 16.200 USD (ztráta 2,6 mld. USD na 160 tisíc vozů). Fisker v tomto období vyhlašuje bankrot, Rivian prodělává na každém autě rovnou 108.000 USD (ztráta 5,43 mld. USD na 50 tisíc dodaných vozů). Zajímavé ale je, že s elektromobily mají potíže i velké zavedené automobilky, které by přece jen mohly částečně utopit náklady v tom, že využijí zkušenosti z běžné spalovací produkce. Opravdu tragicky je na tom např. americký Ford.
 
Jako celá firma je sice v zisku, ale nepříliš velkém. Za Q1/24 měl příjmy ve výši 42,8 mld. USD, ale čistý zisk je jen 1,3 mld. USD (čistá marže jen 3,1 %). Problémem je především elektrická produkce. Divize Ford Model e, která se věnuje elektromobilům, totiž za první čtvrtletí prodala jen 10 tisíc elektrických vozů (celý Ford pak 1,045 mil. aut) a vykázala ztrátu 1,32 mld. USD. Pokud si tato dvě čísla vydělíme, znamená to, že každý prodaný elektrický vůz Fordu se projevil ve ztrátě 132 tisíc USD, což je 3,1 milionu Kč. Je tomu ale opravdu tak?
 
Ford F-150 Lightning
 
Zde je totiž nutné podotknout, že extrémně vysoké ztráty jsou způsobeny velmi nízkými příjmy, které vznikly kvůli stavu skladových zásob ke konci roku a akruálnímu principu v účtování (čímž může vzniknout nesoulad mezi reálným pohybem peněz a době, do které se toto účtuje). Divize totiž vykázala příjmy jen 115 mil. USD, což by znamenalo průměrnou cenu 11,5 tisíc USD na elektrické auto, a to naprosto nedává smysl. Ostatně o rok dříve to bylo z podobného počtu vozů (12 tisíc) 707 mil. USD, tedy s průměrnou cenou 59 tisíc USD. Je tedy vidět, že tady něco nehraje, a právě výše zmíněný rozdíl v tom, kdy se co a jak účtuje, tu hraje velkou roli (vedle toho, že je tu cenová válka, která tlačí ceny EV dolů).
 
Pojďme se tedy podívat raději na delší časový úsek, kde se tyto vlivy projeví podstatně méně, tedy na celý rok 2023. Tam Ford prodal 116 tisíc elektromobilů a utržil 5,9 mld. USD, což dává 50,8 tisíc USD na auto. To je částka, která dává smysl. Čistá ztráta této divize byla 4,7 mld. USD, což je opravdu hodně vysoké číslo. Dává nám to ale lepší náhled na skutečné ztráty Fordu na každý prodaný elektromobil. Pokud budeme dělit tato dvě dlouhodobější čísla (4,7 mld. USD / 116 tisíc aut), dostáváme se ke ztrátě cca 40,5 tisíc USD na každém prodaném autě. To už je podstatně reálnější pohled na skutečnou situaci. Přestože je to částka ani ne třetinová, než se mnohdy senzacechtivě uvádí, pořád platí, že to je šíleně vysoké číslo.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama