Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Fiat Chrysler zaplatí přes 800 mil. USD za svou Dieselgate

14.1.2019, Milan Šurkala, aktualita
Automobilek, které měly nesrovnalosti při emisních testech u naftových motorů, bylo hodně. Týkalo se to i koncernu Fiat Chrysler a jejich paradoxně pojmenovaných motorů EcoDiesel. Ty totiž ve skutečnosti nebyly vždy až tak "eko".
I když kauza Dieselgate propukla u automobilky Volkswagen, postupem času se zjistilo, že jde o globální problém drtivé většina automobilek a seznam těch, které nepodváděly (resp. těch, u kterých se to ještě neprokázalo), bude dnes už spíše kratší než těch, kterým byly podvody prokázány. Své si nyní užije i koncern Fiat Chrysler (FCA), který se s americkými úřady dohodl na vyrovnání, které ho bude stát více než 800 milionů USD (přibližně 18 miliard Kč). Zjistilo se totiž, že FCA u modelových ročníků 2014 až 2016 vozů Dodge Ram 1500 a Jeep Grand Cherokee mělo používat software, který měl snižovat emise při měření dle standardu EPA, ale v praxi emise až tak dobře neřešil a automobily nebyly ani zdaleka tak čisté, jak bylo prezentováno. Problém se týkal těchto aut s motorizací paradoxně nazvanou EcoDiesel V6 (šlo o motor s objemem 3,0 litru).
 
Dodge Ram 1500 EcoDiesel V6
 
Samo FCA tvrdí, že neudělalo nic špatného. Motory totiž legálně mohou mít vyšší emise, než je naměřeno v testech, to ale musí jít o výjimečné dokumentované případy (např. nouzový režim, čištění DPF filtru, zahřívání SCR katalyzátoru a podobně). A pak už je jen otázkou, kdo co považuje za normální jízdu a co za výjimečný stav. Právě zde patrně leží zakopaný pes, neboť software měl být optimalizován tak, aby při měření EPA nespadl do těchto "výjimečných" stavů, zatímco v praxi se tak děje docela běžně.
 
A nyní k oněm pokutám. Jen na pokutě za tento způsob nastavení softwaru zaplatí FCA pokutu ve výši zhruba 305 mil. USD. FCA pak musí svolat přibližně 100 tisíc vozů, kterých se problém týká a opravit je, což si vyžádá odhadem asi 185 mil. USD. Samotný stát Kalifornie si přisadí ještě svou vlastní státní pokutu ve výši 19 mil. USD (za cca 13 tisíc vozidel na území Kalifornie). Aby toho nebylo málo, dalších 6 mil. USD dostanou ještě americké celní úřady za dovoz zhruba 1700 vozů, které byly vybaveny takto nastaveným softwarem. Jenže ani tady to ještě nekončí. Každý majitel dotčeného vozu dostane ještě kompenzaci ve výši $990 až $3075, což by mělo náklady pro FCA zvýšit o dalších zhruba 300 mil. USD.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama