www.svetmobilne.cz
>
>
>

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
, , článek
Elektromobily polarizují veřejnost. Jedni je nenávidí, druzí milují. V dnešním článku si přiblížíme, jak to s těmi emisemi CO2, ale i NOx nebo pevných částic opravdu je a mrkneme se také na článek, který tvrdí, že Tesla S je na tom hůře než BMW 320i.
K oblíbeným
reklama
Nyní se podíváme na mnohokrát propíraný článek z Bloombergu, jehož jedním velkým problémem je to, že je mnohými špatně interpretován a nepochopen. Druhým problémem je to, že skutečně není v jednom ohledu zrovna fér a je tu tedy jeden podstatný detail, který právě napomáhá oné špatné interpretaci. O co tedy v článku šlo? Analytická společnost Sanford C. Bernstein přišla s tím, že provoz elektromobilů Tesla S ve skutečnosti zhoršuje životní prostředí v Hong Kongu místo toho, aby ho zlepšoval. Tvrdil, že v důsledku toho platí majitelé aut se spalovacím motorem neadekvátní ekologické daně, přestože je provoz jejich aut ve skutečnosti čistší než v případě Tesly S.


BMW 320i


Podle této studie jsou emise CO2 nutné pro výrobu automobilu Tesla S a elektřiny pro něj na vzdálenost 150 000 km o 4,4 tuny vyšší než u auta se spalovacím motorem, kterým bylo BMW 320i. Jinými slovy řečeno, tvrdí, že emise CO2 jsou na každý ujetý kilometr u Tesly S o 29 gramů vyšší než v případě BMW 320i, na nějž je uvalena ekologická daň ve výši zhruba 650 000 Kč po přepočtu.

Nyní už vám je možná jasné, kde je jeden z problémů této studie. Je nesmysl srovnávat Teslu S s BMW 320i, neboť tato auta se liší o dvě třídy a výkon motoru BMW není ani poloviční (je sotva čtvrtinový, pokud to srovnáme s nejsilnějšími variantami Tesly). Asi nikoho nepřekvapí, že základní Fabie bude mít nižší spotřebu než mnohem silnější Octavie RS. Studie tedy může mít pravdu o vyšších emisích než v případě BMW (na to se hned podíváme), ale základním problémem je to, že nebylo zvoleno vhodné BMW pro porovnání. Jak už jsme nastínili v jedné z předchozích kapitol, konkurentem pro Teslu S je spíše BMW 750i než 320i.

Teď se podívejme na spotřebu. Zatímco BMW 320i vyrobená od roku 2012 mají reálnou spotřebu 7,9 litru (novější kusy dokonce vyšší), auto, které mělo být srovnáno, tedy BMW 750i, se "chlubí" hodnotou 13,5 litru. Tvrdí-li tedy tato studie, že emise Tesly S jsou o 20 % vyšší než v případě BMW 320i (tedy u Tesly S na úrovni cca 9,5 litru na 100 km vezmeme-li v úvahu reálné spotřeby BMW dle Spritmonitoru), skutečnost je taková, že srovnatelné benzinové auto s Teslou S má v Hong Kongu emise vyšší o 42 %! (13,5 u 750i vs. ekvivalent 9,5 litrům u Tesly). Tesla tak sice může výrobou elektřiny pro svůj provoz nepřímo způsobit vyšší emise než některá mnohem slabší benzinová auta (v tomto se studií souhlasíme), ale i v Hong Kongu je Tesla S ve výsledku ekologičtějším vozem, pokud jej srovnáme s vozem opravdu srovnatelným.
Zatímco my jsme Tesle napočítali spotřebu (pouze spotřebu!) ekvivalentní 7,0 litru (162 g CO2/km) včetně ztrát ve vedení a nabíjení, ve studii byli dokonce trochu optimističtější a jejich výsledkem je 142 g CO2/km (ekvivalent 6,1 litru na 100 km). Se započtením výroby baterie a auta se pak dostali na 181 g CO2/km. Je zajímavé, že jim vyšly o něco nižší emise, když mají ze 3/4 podobný energetický mix jako ČR a zbytek je horší (53% zastoupení uhlí, 23% jádra a 22% zastoupení plynu). My máme totiž trochu méně uhlí, trochu více jádra, což je obojí dobré pro emise CO2 a méně plynových elektráren. Ve srovnání je to cca 610 gramů na výrobu 1 kWh u nás a 824 gramů u nich. Studie tedy tvrdí, že Tesly S jezdí za 0,172 kWh na 1 km, což je nereálné. To je sice možné při opatrné jízdě, ale rozhodně to není reálné, započítáme-li ještě ztráty při přenosu a nabíjení.

Vypadá to ale, že autoři studie byli velmi optimističtí také u BMW 320i. Patrně byla použita papírová spotřeba a emise. Počítali totiž s číslem pouze 133 g CO2/km (5,7 litru benzinu na 100 km, což je rovněž papírový údaj v HK) a jak dobře víme, za tolik BMW 320i běžně prostě nejezdí a v Hong Kongu už vůbec ne. I s výrobou benzinu a auta došli k číslu 152 gramů CO2 na 1 kilometr.

Nahraďme tedy jimi použité nereálné spotřeby za ty reálné ze Spritmonitoru a další emise už ponecháme z výše zmíněné studie. U BMW 320i to máme 183 g CO2/km za spálení benzinu (7,9 litru na 100 km) + 24 gramů na výrobu benzinu a auta (dle studie přepočteno na vyšší spotřebu). Tedy celkově 207 gramů CO2/km při provozu auta na 150 000 kilometrech. U Tesly S máme spočítány emise 218 gramů CO2/km za elektřinu (v podmínkách Hong Kongu) + výroba baterie a auta přidá dalších 39 gramů, což dává v celkovém součtu 257 gramů CO2/km.


BMW 750i

BMW 750i je rozhodně bližším konkurentem Tesly Model S než BMW 320i



I s reálnými hodnotami spotřeb reálných uživatelů vychází, že v Hong Kongu provoz Tesly S v důsledku skutečně vytvoří o čtvrtinu více emisí než provoz BMW 320i. Jak ale již bylo řečeno, je to pořád o třetinu méně než v případě skutečně srovnatelného BMW, modelu 750i. Pokud bychom nepočítali výrobu baterie jako při našem výpočtu, který se zajímal jen o energii pro provoz (cca 35 gramů CO2 rozpočítáno na 150 000 km připadá na baterii), pak by byl výsledek pro Teslu 222 gramů, tedy jen o 7 % více.

Výsledky tedy závisí na tom, co vše započítáme. Pokud vezmeme pouze výrobu elektřiny (0,265 kWh na km), tak Tesla S v EU (průměrně napříč členskými zeměmi) nepřímo vytvoří emise 94 gramů CO2 na 1 km, v ČR už to bude 162 gramů a v Hong Kongu 218 gramů. Samotné BMW 320i je pak někde mezi českým a hongkongským provozem Tesly S se 183 gramy a srovnatelné BMW 750i vystřelí až na 313 gramů CO2 na jediný kilometr. Když k těmto číslům započítáme výrobu benzinu i baterie, lehce se to změní a BMW 320i trochu získá a bude zhruba na úrovni Tesly S provozované v ČR (to za předpokladu, že výroba benzinu skutečně není tak velkou zátěží, jak tvrdí studie).
reklama
Nejnovější články
Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED
Apple představil novou generaci tabletů iPad Pro. Z již tak hodně svižných tabletů se staly ještě větší rychlíci díky procesoru Apple M1. Máme zde minimálně 8 GB RAM, USB 4 s podporou Thunderboltu a větší verze má i displej s mini-LED.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
19.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře