Elon Musk nedávno představil nové solární střešní tašky a dle jeho aktivity na Twitteru to vypadá, že solární energie se dostane i přímo do jeho aut. Konkrétně by mělo jít o Tesla Model 3, který by podle prvních informací mohl mít možnost být vybaven solárními panely na střeše automobilu. Díky vyhřívání by mělo být umožněno roztopit sníh nebo led a dát tak solárním panelům možnost zachytávat sluneční světlo a přeměnit jej v energii. I když vyhřívání si vezme také energii, dle Muska bude mít celý proces kladnou bilanci. Jinak řečeno, Musk tvrdí, že panely bez ledu a sněhu vygenerují i s energií nutnou k jejich odstranění mnohem více energie, než kdyby byly zakryty.

Otázkou je, kolik energie by taková střecha mohla dát elektrické energie. Model 3 je dost širokým vozem (téměř 1,9 metru) a střecha se nesklání tak moc, jak je dnes obvyklé, je tedy poměrně dost široká (viz snímek níže). Vychází mi, že by plocha této střechy mohla být někde kolem 1,7 m2. Solární panely SolarCity dosahují 220 W na m2, což by u této střechy mohlo znamenat okolo 375 W. Protože je ale střecha auta víceméně vodorovná, sluneční svit bude dopadat pod větším úhlem než u solárních střech na domech a skutečnost bude dosahovat zhruba o 35-40 % nižších hodnot, počítejme s cca 230 W.

V ČR se průměrný sluneční svit pohybuje okolo 1300-1700 hodin, což znamená ročně 300 až 400 kWh. Ročně to tedy nabije baterii auta asi 5-6krát (baterie má mít kapacitu 60 kWh). Denně pak tedy můžeme čekat v průměru kolem 1 kWh, což stačí na projetí cca 4-5 km. Nelze tedy čekat zázraky a spíše tato energie bude stačit na pokrytí ztrát ze samovybíjení.
Zdroj: teslarati.com, electrek.co