www.svetmobilne.cz
>
>
>
>

Dynavix Mobile 2005 CZ: navigace s velkým N

, , preview
Asi to nejdůležitější, co byste měli mít při čtení tohoto článku vždy na paměti, je to, že i v době jeho psaní se stále jednalo o betaverzi produktu, kdy přibližně obden vznikaly nové, vylepšené verze aplikace. Ve finále tak může být něco trochu jinak.
K oblíbeným
reklama
Stejně tak nečekejte nějakou hnidopišskou, podrobnou recenzi - na to jsem s navigací najezil příliš málo kilometrů, a navíc recenzovat betaverzi programu (a vytýkat jí chyby) je poněkud neseriózní. Takže v tomto preview hledejte především informace o tom, co se mi líbilo a co tak můžete čekat. A na "závěr úvodu" ještě jedna poznámka - kromě mapových podkladů, které má na svědomí společnost Teleatlas (pro ni ji vyrobila česká společnost CEDA) a jsou z května tohoto roku, jde o aplikaci kompletně vytvořenou českou firmou Telematix, kterou v současné době tvoří 15 lidí a na této aplikaci pracují už pátým rokem.



To by myslím pro začátek stačilo, teď se věnujme aplikaci. Ta by se měla prodávat ve dvou verzích - ČR a průjezdní Evropa a pak ČR a kompletní Evropa (druhá varianta bude k dispozici později). Já měl k dispozici pouze mapu ČR, což vyjádřeno řečí čísel znamená asi 125.000 kilometrů silnic a 37.000 různých Bodů zájmu. Instalace ze souboru se pokaždé dala označit jako bezproblémová. Aplikace používá vlastní instalační utilitku, která data nakopíruje na kapesní zařízení. Vzhledem k velikosti 118MB nepřipadá instalace jinam než na paměťovou kartu v úvahu, což v praxi znamená operaci na několik desítek minut. Součástí instalace je i volitelná registrace přes Internet. V případě, že se rozhodnete aplikaci neregistrovat online, musíte tak učinit po prvním spuštění programu pomocí SMS zprávy (vyťukáte kód, pošlete na dané číslo a obratem přijde autorizační kód). To je první plus aplikace - na kartě zabírá jednu jedinou složku přímo v rootu (tedy dvě, ale ta druhá obsahuje pouze autoinstaláor/deinstalátor ikonky do Start Menu) a bez problémů se spustí i po HW resetu zařízení, není nutné ji znovu instalovat.

Jakmile máte nainstalováno a zaregistrováno, můžete aplikaci poprvé spustit. Protože se jedná o složitý program, potřebuje celkem dost volné paměti - na rozdíl od většiny ostatních aplikací ale v případě nedostatku paměti nezahlásí jen tupé ERROR, ale místo toho napíše, kolik jí ke svému spuštění ještě potřebuje. Hned po spuštění aplikace začne Dynavix automaticky prohledávat sériové porty a hledat GPSku. Pokud ji nemáte, buď si ji urychleně sežeňte a nebo na tento program zapomeňte. Na rozdíl od kupříkladu SmartMaps je aplikace Dynavix Mobile 2005 v prvé i druhé řadě navigace a i když se samozřejmě dá simulačním režimu používat ji i bez GPSky, je to mnohem méně pohodlné a z hlediska utracených peněz i neekonomické.



Pokud GPSku máte a chytáte alespoň 3 satelity, můžete se pustit do práce. Základní obrazovka by se dala rozdělit na několik logických částí. Hlavní část samozřejmě zabírá mapa, kde jsou vyznačeny silnice, železnice, obytné plochy, zeleň, voda a body zájmu (POI - points of Interest). Pomocí ikonek se znakem + a - můžete rychle měnit měřítko, přičemž těsně pod horní lištou vidíte jeho vyjádření v metrech. V horní liště je buzola, ukazatel stavu satelitů, přesný čas a posuvník odkrývající klasický stavový řádek okna (například pro změnu hlasitosti). Naopak úplně dole najdeme stavové řádky (plně konfigurovatelné) obsahující informace o aktuální ulici, pozici (poloha a výška), času od odjezdu či do předpokládaného příjezdu, počet satelitů, rychlost, stoupání a vzdálenost od startu nebo do cíle. Ještě nad nimi je poslední zajímavý pruh, tentokrát modrý, a na něm jsou tři ikonky. První je pro nabídku Navigace, druhá pro nabídku Volby a poslední pro nabídku Akci pro aktuální pozici a pohyb v mapě.



Ale toto nemá být nudná recenze plná suchých faktů, tohle je představení zajímavých vlastností nové aplikace. Je tedy na čase udělat první pokus. Dejme tomu, že jsem v práci hned vedle stanice Metra Želivského (Praha) a chci se dopravit domů, na Barrandov. Co na Barrandov, Dynavix rozeznává nejen jednotlivé ulice, ale rovněž i čísla popisná! Takže v prvním kroku zadám město a ulici (můžu jen část názvu) a ze seznamu vyberu tu ulici, kterou hledám, a v kroku číslo dvě upřesním buď výběrem ulice, která se s tou mojí kříží, nebo zadám přímo číslo popisné. Poté aplikaci upozorním na to, že k tomuto bodu bych se rád dostal, vyberu si zda chci jet nejrychlejší nebo nejkratší cestou a po chvíli přemýšlení z reproduktoru zazní první povel. Startujeme, vyrážíme!



Jakmile vyrazíme, zpozorujeme na obrazovce několik změn. Mapa se samozřejmě mění v závislosti na tom, kde se právě nacházím, a v modrém pruhu s trojicí ikonek přibylo upozornění na první následující změnu trasy. Jakmile se k takovému místu přiblížíte na několik set metrů, navigace vás upozorní zvukovým povelem. Pokud se přiblížíte ještě blíž, objeví se detail křižovatky a spolu s ním i grafické znázornění průjezdu. Velikost této grafiky si můžete nastavit podle svého ve třech úrovních. Pokud se náhodou netrefíte a z naznačené cesty sjedete, program trasu automaticky přepočítá a nabídne vhodné řešení. V každém případě vás program nakonec dovede bezpečně do cíle. Zajímavá a rozhodně užitečná funkce je měnění měřítka v závislosti na rychlosti čím rychleji jedeme, tím větší část mapy vidíme. A to samé platí i o navigaci, když jedeme rychle, přijde hlasový povel dřív než když se ploužíme v koloně.



To ale samozřejmě není ani zdaleka vše, co se navigace týká. Kromě ulic se můžete orientovat podle mnoha tisíc, možná až desítek tisíc různých bodů zájmu jako jsou kina, divadla, benzínky, turistické atrakce, letiště, policejní stanice, restaurace železniční stanice a podobně. Takže pokud vím, že se má přítelkyně účastní dámské jízdy hned vedle kina Galaxie v Hájích (Praha), nemusím zdlouhavě hledat ulici, ale jednoduše zadám navigaci, aby mě dovedla ke kinu a navigace mě tam skutečně bez problémů dovede. O většině POI je navíc možné zjistit základní informace - u benzínky společnost, která ji provozuje, u hotelu název a případně i web a tak by se dalo pokračovat. Jednotlivé body cesty samozřejmě můžete řadit za sebe, nemusíte cestovat vždy jen z bodu A do bodu B, ale klidně z bodu A do bodu E přes body B, C a D. Jako hlavní lákadlo především pro městské řidiče je schopnost reagovat na aktuální dopravní situaci, takže si o nekonečných kolonách budete v budoucnu pouze číst. Bohužel, u nás takový systém zatím nefunguje, podle informací z Telematixu se první provoz pro Prahu plánuje na druhé pololetí tohoto roku, celá ČR snad do konce roku 2007. A pro nesmělé řidiče je připravena možnost si celou trasu "projet" nanečisto v klidu domova, kdy se pohyb pouze simuluje.



Když už se bavíme o navigaci, musím samozřejmě zdůraznit především profesionálně zvládnutou hlasovou navigaci. Ať je to jak chce, především v městském provozu prostě není čas jedním okem sledovat malý displej zařízení (to je lidově řečeno o hubu), musíme se spoléhat pouze na mluvené povely. Jen pro informaci, Dynavix obsahuje 88 různých hlasových povelů, ze kterých se skládá kompletní hlasová navigace. Takže se klidně může stát, že z reproduktoru u nějaké složitější křižovatky uslyšíte: "Za 100 metrů odbočte ostře vlevo, ihned poté jeďte po hlavní silnici". A podle toho už se dá jezdit, nemyslíte:)? Samozřejmě je nutné si na hlasové povely zvyknout, obzvlášť pokud jste dosud používali jinou navigaci, ale po pár desítkách kilometrů to jde samo.

Dynavix Mobile 2005 nabízí rovněž bohaté možnosti uživatelské konfigurace od nastavení vzhledu přes nastavení tlačítek a schémat manévrů až po vymezení rozsahu tříd silnice pro rychlou a pro krátkou trasu (celkem je devět úrovní od Rychlé dálnice až po nevýznamnou lokální silnici. O podobných věcech se ale vážně budeme bavit až v recenzi:)

Když už jsem vás (doufám) hodně namlsal, je na čase přejít od vlastností k ekonomické stránce věci. Kvalita něco stojí a v tomto případě to platí dvojnásob. Jak jsem již řekl, Dynavix Mobile 2005 bude k dispozici ve dvou variantách - levnější varianta (ČR + průjezdná Evropa) přijde asi na 7900Kč včetně DPH, kompletní Evropa včetně ČR bude asi o 2000 Kč dražší. V ceně aplikace jsou navíc všechny upaty až do případného vydání další hlavní verze programu. Navíc se připravují i navigační balíčky (zatím se zařízeními od Fujitsu Siemens Computers a Eurotelu), kdy bude za nějakou výhodnější cenu možné koupit PDA a aplikaci najednou. Předpokládaný termín prodeje je 29. června tohoto roku.

Závěr? Ten si udělejte sami:) Bylo mi potěšením moci testovat tuto velmi zajímavou a profesionálně zvládnutou aplikaci, ale s konečným soudem raději ještě přeci jen počkám až na finální verzi a podrobnou recenzi. V každém případě je nutné podotknout, že Dynavix Mobile 2005 byste při výběru vaší budoucí navigace pro kapesní počítač rozhodně neměli opomenout. A na úplný závěr ještě nekolik screenshotů z VGA verze (momentálně nemám VGA zařízení, tak jsou přímo od autorů).


reklama
Nejnovější články
Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem
Čínská automobilka Byton chce dobýt nejen Evropu se svým novým elektrickým SUV M-Byte. To má být k mání za docela atraktivní cenu a zajímavostí bude např. i obrovský 48" displej místo přístrojové desky.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Moderní Land Rover Defender přijíždí Moderní Land Rover Defender přijíždí
Legendární Land Rover Defender se přestal vyrábět před několika lety a nyní se objevuje jeho moderní varianta. Opět bude k dispozici ve verzích 90 a 110, přičemž si budete moci vybrat i hybridní variantu.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Bentley vyrobí 12 replik vozu Team Blower z roku 1929 Bentley vyrobí 12 replik vozu Team Blower z roku 1929
Automobilka Bentley hodlá vyrobit 12 kusů legendárního závodního vozu Team Blower, původem z roku 1929. Při výrobě těchto aut využije skoro 100 let staré technologie, ale i moderní věci jako jsou 3D skeny.
13.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Ferrari F8 Spider odhazuje střechu a 20 kg Ferrari F8 Spider odhazuje střechu a 20 kg
Počátkem března se objevilo nové Ferrari F8 Tributo a to nyní dostává otevřenou variantu Spider. Ta si ponechává jeho V8 s výkonem až 720 koní, proti předchůdci vůz také shodil cenných 20 kilogramů.
13.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Tesla "zajela" rekord na okruhu Laguna Seca, "pokoří" i Nürburgring Tesla "zajela" rekord na okruhu Laguna Seca, "pokoří" i Nürburgring
Porsche představilo svůj elektrický sedan Taycan, který zajel rekord na Nürburgringu, čehož se hned chytil Elon Musk a rozhodl se nechat zajet rekordy na okruzích Laguna Seca i v Zeleném pekle. Má to však háček.
13.9.2019, aktualita, Milan Šurkala