reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Dojezd 1044km na jedno nabití: NIO otestovalo výkon 150kWh semi-solid-state akumulátoru

19.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Dojezd 1044km na jedno nabití: NIO otestovalo výkon 150kWh semi-solid-state akumulátoru
Velikosti akumulátorů se postupně zvětšují a jednu z největších baterek může mít NIO ve svém sedanu ET7. Ta může pojmout 150 kWh energie a sám CEO společnosti otestoval dojezd na trase přes 1000 km.
Dojezdy elektromobilů jsou často diskutovaným tématem. Reálně stále nedosahují běžných dojezdů spalovacích aut, postupně se k nim ale blíží. Jedním z prvních aut, které by mělo nabídnout dojezd na takové úrovni, je NIO ET7. To se už prodává několik let, nicméně teprve nyní dostává největší 150kWh akumulátor společnosti WeLion, který má články s velmi vysokou energetickou hustotou 360 Wh/kg. To znamená, že tento obří 150kWh akumulátor váží 575 kg, což je sice hodně vysoké číslo, ale současně i úctyhodně nízká hodnota, uvážíme-li, že 100kWh verze váží jen o 20 kg méně (tedy 555 kg). Zajímavostí této baterie je i to, že jde o semi-solid-state akumulátor. O test baterky se postaral sám CEO firmy, William Li.
 
 
V live streamu vyzkoušeli dojezd tohoto vozu, přičemž vyjeli v teplotách blízké nule a venkovní teplota obvykle nepřesahovala 10 °C. Střídali se dva řidiči, teplota v interiéru se většinou pohybovala mezi 17 a 23 °C a obvyklá cestovní rychlost byla 90 km/h, tedy ne zrovna dálniční provoz. To pochopitelně výrazně prospělo výsledné spotřebě a dojezdu. Holt se testovalo v poměrně ideálních podmínkách, alespoň co se cestovní rychlosti týče. Na jedno nabití totiž vůz ujel 1044 km (z toho 957 km pomocí jízdních asistentů) a zbylo ještě 3 % baterie. Výsledný dojezd do mrtvé baterie by tak mohl být mezi 1070 až 1080 km. Průměrná spotřeba v průběhu testu činila pěkných 13,2 kWh/100km.
 
Přeložme si to ještě do dalších čísel. 1044 km se spotřebou 13,2 kWh/100 km znamená spotřebovaných 137,8 kWh. Při rychlosti 90 km/h se ujede 100 km za 1,11 hodiny (tzn. 13,2 kWh za 1,11 hodiny), tedy průměrný odebíraný výkon činil 11,9 kW (pokud budeme uvažovat průměrnou rychlost pohybu 90 km/h, což ale bylo méně). Víme, že potřebný výkon roste s třetí mocninou rychlosti, takže pro dálniční rychlost 130 km/h by bylo potřeba 35,9 kW. To ve výsledku znamená, že by nejeli přes 12 hodin jako v testu, ale jen necelé 4 hodiny (137,8/35,9 = 3,84 hodiny). S rychlostí 130 km/h by to znamenalo ujetí zhruba 500 km, než by bylo potřeba vůz nabít, nebo vyměnit akumulátor na stanicích NIO Battery Swap. To už začínají být docela slušná čísla, i když stále nedosahují na naftové vozy, byť i s dnes velmi omezenými kapacitami palivových nádrží.
 
Abychom si to dokázali srovnat, tak např. naftový Mercedes-Benz E350d  (2016+) si bez hybridních technologií dle nezávislých testů bral na dálnici při 130 km/h okolo 7 litrů na 100 km, jenže se svou pouhou 50litrovou nádrží zdaleka nezajistil takové dojezdy jako minulé generace, které měly i 80 litrů. Nicméně i přes takovou malou nádrž se dostáváme na dálničních 714 km, což je i tak o cca 43 % více, než by mělo při dálniční stotřicítce toto NIO. Na dálkové dojezdy naftových vozů to tak stále nestačí.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama