Dieselgate dorazila k Mitsubishi, firma vyšetřována kvůli emisním podvodům
22.1.2020, Milan Šurkala, aktualita
Kauza Dieselgate asi jen tak neskončí. I po více než 4 letech od vypuknutí se objevují další vozy, které měly mít podvodný software v řidicí jednotce. Tentokrát je v hledáčku úřadů japonská automobilka Mitsubishi.
Září 2015 bylo ve znamení vypuknutí skandálu Dieselgate automobilky Volkswagen, kdy se zjistilo, že vozy jsou schopny detekovat měřicí cyklus emisí a přepnout se do módu, kdy mají nižší emise. V provozu je ale šetrný mód vypnutý a emise jsou mnohem vyšší. Od té doby se podobné úpravy softwaru nacházely v naftových vozech dalších značek a seznam těch, u kterých něco takového nebylo prokázáno, je dnes už výrazně kratší, pokud tam vůbec ještě někdo zbyl. Kvůli emisním podvodům je totiž nyní vyšetřována i automobilka Mitsubishi.
autor: DennisM2 [public domain], přes Flickr
Konkrétně jde o naftové motory s objemem 1,6 a 2,2 litru, které měly papírově splňovat emisní normy Euro 5 a Euro 6 vyrobené od roku 2014. Problémem je, že taková auta ve skutečnosti nesplňují emisní normy, pro něž byla homologována (vyjma podvodného testu, jejich homologace tak může být neplatná), takže se jich mohou týkat různá další omezení, ekologické poplatky a podobně. Např. některá města mají zákaz vjezdu vozů se staršími emisními normami, takže taková auta se mohou najednou stát nezpůsobilá pro vjezd do měst, ačkoli by, pokud by skutečně splňovaly normy, pro něž byla homologována, měla být způsobilá.
Policie už vykonala razie na 10 různých místech, v Německu to bylo např. v kancelářích společnosti ve Frankfurtu, Hannoveru nebo Řeznu. Tatsuo Yoshida z Bloombergu předpokládá, že pokud by se provinění automobilky prokázalo, mohla by být přinucena svolat až okolo 400 tisíc vozů a mohlo by ji to stát 30 až 40 miliard jenů (cca 6 až 8 mld. Kč).
Zdroj: autonews.com, wsj.com