Že lithiové baterie nejsou zrovna vrcholem bezpečnosti a stability, to dobře víme. Výrobci si toho jsou vědomi a snaží se stále zlepšovat bezpečnost svých elektromobilů, což se jim i pomalu daří. Navzdory rychle rostoucímu počtu elektromobilů se počty požárů nijak dramaticky nezvyšují. Přesto se to občas stane, jak ukazuje poslední případ z Davie na Floridě. Řidič v Tesle Model S z roku 2016 jel minulou neděli odpoledne příliš rychle (dle odhadů mezi 120 až 145 km/h), nezvládl řízení ani následné manévry pro stabilizaci vozu, přejel několik pruhů, až skončil ve stromech. Náraz ve vysoké rychlosti poškodil lithiový akumulátor a vůz se následkem toho vznítil. Tentokrát ochranné prvky elektromobilů Tesla nezafungovaly.
WATCH: A @Tesla crashes into a tree and bursts into flames in Davie on Flamingo Rd. Unfortunately the driver died on scene according to Davie Fire Rescue. We have @SanelaWPLG on scene working the story. (via Daniel Dobb) pic.twitter.com/uJCKjWOPJx
— Marcine Joseph (@MJ_Reports) 24. února 2019
Vypadá to, že náraz poškodil celý elektrický systém vozu, protože neochránil nejen akumulátor, ale vůz ani nevyfoukl airbagy a nechal zapuštěné kliky dveří (ty by se totiž po nárazu a aktivaci airbagů měly vysunout, aby záchranáři mohli otevřít dveře). Policisté se tak snažili rozbít okna, nicméně řidiče se jim nepodařilo vytáhnout ven z vozu. Ten byl uvězněn nejen dveřmi, které nešly otevřít, ale také všemi těmi airbagy, které se nevyfoukly.
Ukázala se také typická nectnost lithiových článků, které jsou schopny několikanásobného vznícení i po uhašení. Vůz se totiž ještě dvakrát znovu vznítil. Některé zdroje tvrdí, že jednou při odtahování a ještě jednou na odtahovém parkovišti v pondělí ráno, jiné zas, že dvakrát na parkovišti. Tesla už kontaktovala policii a nabízí ji spolupráci s vyšetřováním celého incidentu. Zároveň připomněla, že u nárazu v takové rychlosti nejsou neobvyklé požáry ani u standardních vozidel se spalovacími motory.
Připomeňme, že elektromobily jsou relativně novým typem vozů s nízkým zastoupením na trhu, takže prozatím neexistují dlouhodobě přesné statistiky ohledně jejich požárů. Ty první zatím naznačují, že požáry nepoškozených elektromobilů jsou dokonce méně časté než u vozů se spalovacími motory (a obvykle jde o vznícení standardní elektroinstalace, kterou mají podobnou jako spalovací vozy), nicméně po nehodách je tomu spíše naopak a elektromobily hoří častěji. Ať tak či onak, ani v jednom případě nejde o řádové rozdíly. Uvidíme, jaké budou statistiky za pár let s větším zastoupením EV.
Zdroj: digitaltrends.com, sciencealert.com