Daimler, BMW i VW Group vyšetřovány ohledně emisních dohod
19.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
U Dieselgate to patrně neskončí. Německé automobilky jsou nyní vyšetřovány, zda neměly mezi sebou tajnou úmluvu, kvůli které záměrně neinstalovaly již dostupné technologie pro snížení emisí.
Emise automobilů jsou poslední dobou vážné téma. Po Dieselgate, která se nyní přetřásá u soudů, tu máme další vyšetřování, tentokrát ohledně tajných společných dohod německých automobilek, tzv. The Circle of Five. Konkrétně jde o Daimler (Mercedes-Benz), BMW a koncern Volkswagen Group (přesněji jeho němečtí členové Volkswagen, Audi a Porsche). Evropská komise nyní vyšetřuje, zda se náhodou automobilky nedohodly, že do vozů nebudou montovat již dostupné technologie pro snižování emisí, ačkoli by mohly.
autor: frankieleon [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)], přes Flickr
Jinak řečeno, zda prostě nevyráběly auta jen s takovými technologiemi, aby to vystačilo na prolezení emisními limity, ačkoli by vzhledem ke stavu technologií mohly vyrábět mnohem čistější vozy. Konkrétně jde o to, že se společně vyhýbaly montáži SCR katalyzátorů u naftových vozů a filtrů pevných částic u těch benzinových. Tím, že by existovala společná dohoda o "nevyvíjení" těchto technologií, aby vzájemně nesoutěžily na poli čistějších technologií, by uměle udržovaly vývoj pozadu. A vzhledem k tomu, že Evropská komise hodně tlačí na ekologičtější vozy, by se jí taková dohoda a uměle dohodnuté zdržování vývoje pochopitelně nelíbilo.
Zatím nejsou důkazy, že by se něco takového dělo, je zde jen vyšetřování a podezření, že by se něco takového dít mohlo. Ví se akorát to, že automobilky diskutovaly např. maximální rychlost, při které může být povolen tempomat nebo stažena střecha kabrioletu. Tedy nezávadné diskuze.