Emise automobilů jsou poslední dobou vážné téma. Po Dieselgate, která se nyní přetřásá u soudů, tu máme další vyšetřování, tentokrát ohledně tajných společných dohod německých automobilek, tzv. The Circle of Five. Konkrétně jde o Daimler (Mercedes-Benz), BMW a koncern Volkswagen Group (přesněji jeho němečtí členové Volkswagen, Audi a Porsche). Evropská komise nyní vyšetřuje, zda se náhodou automobilky nedohodly, že do vozů nebudou montovat již dostupné technologie pro snižování emisí, ačkoli by mohly.

autor: frankieleon [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)], přes Flickr
Jinak řečeno, zda prostě nevyráběly auta jen s takovými technologiemi, aby to vystačilo na prolezení emisními limity, ačkoli by vzhledem ke stavu technologií mohly vyrábět mnohem čistější vozy. Konkrétně jde o to, že se společně vyhýbaly montáži SCR katalyzátorů u naftových vozů a filtrů pevných částic u těch benzinových. Tím, že by existovala společná dohoda o "nevyvíjení" těchto technologií, aby vzájemně nesoutěžily na poli čistějších technologií, by uměle udržovaly vývoj pozadu. A vzhledem k tomu, že Evropská komise hodně tlačí na ekologičtější vozy, by se jí taková dohoda a uměle dohodnuté zdržování vývoje pochopitelně nelíbilo.
Zatím nejsou důkazy, že by se něco takového dělo, je zde jen vyšetřování a podezření, že by se něco takového dít mohlo. Ví se akorát to, že automobilky diskutovaly např. maximální rychlost, při které může být povolen tempomat nebo stažena střecha kabrioletu. Tedy nezávadné diskuze.