Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Continental na CES 2018 představí bezdrátové nabíjení elektromobilů

14.12.2017, Milan Šurkala, aktualita
Jedním z největších problémů elektromobilů je řešení jejich nabíjení. Společnost Continental proto chce na veletrhu představit bezdrátový systém jejich nabíjení a další vysoce univerzální systéme AllCharge.
Elektromobilita dnes stále není zdaleka vyřešena, ačkoli by si to vlády mnoha zemí zoufale přály. Jedním z problémů je nabíjecí infrastruktura, kterou chce řešit nový projekt společnosti Continental. Ta chce na nadcházejícím veletrhu CES 2018, který se bude konat v Las Vegas začátkem ledna 2018, představit několik novinek pro nabíjení elektromobilů. Tím prvním bude systém bezdrátového nabíjení, se kterým už koketují některé automobilky jako např. BMW, Mercedes nebo Renault.
 
Continental podložka
 
Toto indukční nabíjení bude vyřešeno pomoc nabíjecích podložek, které zvládnou nabíjet elektromobil výkonem 11 kW a s 90% efektivitou. Každá minuta nabíjení by tak měla přinést možnost ujet jeden kilometr. Takové řešení by se krásně hodilo např. při parkování u práce nebo obchodech. Součástí projektu je i mikronavigační systém, který dokáže auto zaparkovat přesně nad podložku, aby nabíjení bylo co nejefektivnější (otázkou ale zůstává, zda je možné parkovat popředu i pozadu nebo jen jedním směrem). Pozdější verze systému by měly umožnit automatické přeparkovávání vozidel. Jakmile by se tedy jedno nabilo, samo by odjelo a umožnilo vjezd druhému.
 
Dalším systémem je AllCharge, neboli univerzální nabíjecí systém. Dnešní stav je takový že různé nabíječky i různá auta používají jiné verze systémů, máme zde totiž nabíječky i motory na střídavý nebo stejnosměrný proud. Tento systém tak nabízí možnost nabíjení různými způsoby. Pokud je nabíječka na střídavý proud (AC) a vozidlo využívá k nabíjení stejnosměrný proud (DC), což je u většiny vozů obvyklé, vzniká problém. Buď nabíječka nebo auto musí obsahovat konvertor. Systém AllCharge nicméně umožní, aby samotný elektromotor a invertor ve voze fungoval jako nabíječka. Pokud tedy dochází ke konverzi z AC na DC, vstupuje do hry elektromotor samotného vozu, který nabije baterii. V případě, že je nabíječka i nabíjení baterie ve voze typu DC, nabíjí se baterie přímo z nabíječky bez pomoci motoru a invertoru.
 
Tento systém si poradí s nabíjením o výkonu až 43 kW při použití střídavého proudu. Za 10 minut tak nabije vůz na dalších 50 km jízdy. V případě stejnosměrného 400V systému je možné nabíjet 3krát rychleji a za 10 minut dostat energii až na 150 km. Podporovány budou i 800V DC systémy, které za tento časový úsek nabijí energii dokonce na 300 kilometrů. S uvedením na trh se počítá v roce 2022. AllCharge také umožní, aby auto fungovalo jako powerbanka a bylo schopno poskytovat energii svému okolí v případě potřeby.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama