Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Čínský trh se smartphony poprvé klesá, Huawei se to však nedotklo

27.1.2018, Jáchym Šlik, aktualita
Na čínském trhu se poprvé prodalo meziročně méně smartphonů. Rok 2017 tedy pro výrobce nebyl zrovna nejpříjemnější. To však neplatí pro Huawei, který si naopak polepšil a udržel si vedoucí pozici.
459 milionů prodaných smartphonů v Číně za rok 2017 zní jako krásné číslo, některé značky však nejsou tak nadšené, jak by se mohlo zdát. Od roku 2009 totiž tamní trh se smartphony roste, meziročně byly zaznamenány skoky třeba až o 150 %. V loňském roce však analytici ze společnosti Canalys poprvé zaznamenali pokles, a to o 4 % ve srovnání s rokem 2016. Slabé bylo především poslední čtvrtletí loňského roku, kdy se prodalo 114 milionů chytrých telefonů, tedy o 14 % méně než v předchozím roce. Výrobci však mohli očekávat, že k něčemu takovému brzy dojde, v posledních pár letech totiž čínský trh rostl jen velmi pomalu.
 
 
Příliš stěžovat si ovšem nemůže Huawei, který v čtvrtém kvartále prodal 24 milionů smartphonů a zůstal jedničkou na čínském trhu. A dokonce si ve srovnání se stejným obdobím roku 2016 polepšil o 9 %. Za celý loňský rok potom společnost na domácím trhu udala na 90 milionů smartphonů, přičemž přibližně polovina kusů měla spadat pod jeho její značku Honor. Analytik Mo Jia upozorňuje na „vnitřní kanibalizaci“, takže se dosud vedlejší značka pomalu dostává na hlavní kolej, což je především zásluha velmi zajímavé nabídky modelů s atraktivním poměrem ceny a výbavy. Uvidíme, jak na tuto statistiku zareaguje Huawei, ale rozhodně nějaký krok můžeme očekávat.
 
Na druhém místě se udrželo Oppo a třetí zůstalo Vivo, obě značky přitom (stejně jako OnePlus) spadají pod čínského giganta BBK Electronics. Oppo v posledním čtvrtletí 2017 prodalo 19 milionů smartphonů (meziročně o 17 % méně), Vivo potom 17 milionů (o 7 % méně)  O čtvrtou pozici se utkal Apple s Xiaomi, přičemž byl to právě americký výrobce, kdo vyhrál. Canalys dále uvádí, že zhoršující se situace na čínském trhu by mohla být impulzem především pro ty výrobce, kteří se dosud zaměřovali výhradně či téměř výhradně na domácí zákazníky. Připomeňme, že například modely Oppo či Vivo jsou mimo asijský kontinent velmi špatně dostupné. Určitý posun můžeme vidět u Xiaomi, které prodává čím dál více mezinárodních variant telefonů a rozšiřuje svou působnost do Evropy.
 
Problém by měly mít především menší značky, trh by si totiž podle odhadů měly v budoucnu stále více rozdělovat několik velkých výrobců mezi sebou. Nejhorší období nyní zažívají například Meizu či Gionee, tedy značky, které v minulosti zažily raketový vzrůst, ale nestihly udržet krok s konkurencí.
 
reklama