Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Čínský Šen-čen používá 16 tisíc elektrobusů, nejvíce na světě

31.12.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Česká města si zatím možnosti elektrobusů až na výjimky spíše jen oťukávají, čínský Šen-čen do toho však jde naplno. V letošním roce nahradil celou svou flotilu autobusů se spalovacím pohonem elektrickými vozidly, kterých zařadil do provozu na 16 000.
Hranice na Moravě se letos nejspíš staly prvním evropským městem s plně elektrifikovanou flotilou autobusů – stačilo k tomu nasadit do provozu šest vozidel. V Číně jsou však s využíváním elektricky poháněných vozidel mnohem dále, stačí vzpomenout na výrazně silnější prodeje osobních elektromobilů. A projevuje se to také ve veřejné dopravě, jedno z největších čínských měst Šen-čen se rozhodlo vyřadit z provozu všechny autobusy na fosilní paliva a nahradit je elektrobusy. Dvanáctimilionovým městem se tak nyní prohání 16 359 elektrobusů, vůbec největší flotila na světě.
 
 
Nasadit do provozu plně elektrické však nestačí, důležité je také vybudování potřebné infrastruktury. Metropole je tak protkána sítí 510 dobíjecích stanic s celkem osmi tisíci nabíječkami. I kvůli časové tísni musely být zvoleny různé modely elektrobusů, které vyžadují více typů nabíječek. Plné dobití jednoho elektrobusu by mělo trvat přibližně dvě hodiny. Na autobusovém terminálu Qinghu bylo zprovozněno třicet nabíjecích míst už letos v září a jeho provozovatelé si chválí, že od té doby ubylo na tomto rušném místě hluku z přijíždějících a odjíždějících autobusů. Nasazení předcházel také výcvik řidičů, každý z nich musel nejprve projít několikakolovým tréninkem a úspěšně složit přísnou zkoušku.
 
V oficiálním prohlášení nalezneme informaci, že plně elektrická flotila autobusů ročně ušetří 345 tisíc tun paliva a sníží emise oxidu uhličitého o 1,35 milionu tun. Jako obvykle ovšem neřeší emise vzniklé při výrobě elektrické energie, v Číně navíc není využívání obnovitelných zdrojů ještě příliš rozšířen, nadpoloviční většina vzniká v tepelných elektrárnách spalujících uhlí. Přesto by elektrifikace MHD měla přispět ke zlepšení ovzduší v ulicích nebo snížení hluku. Investice na nákup elektrobusů i výstavbu infrastruktury stály město jen v letošním roce 490 milionů dolarů. Šen-čen navíc chce do roku 2020 ve městě pouze elektrické taxíky. V tuto chvíli jich ve městě najdeme 12 518, to znamená 62,5 % všech taxi.
 


reklama