Z finančních výsledků společnosti Apple, která své iPhone prodává doslova po vagonech, by se zdálo, že trh s telefony je stále zlatým dolem, ale tak tomu úplně není. Majorita konkurenčních výrobců se totiž potýká s malými maržemi a také dravci typu Xiaomi. Své by o tom mohlo vyprávět Sony, LG, HTC a ani Samsung už na tom není úplně nejlépe.
Podíl výrobců na trhu mobilních telefonů za 3. a 4. kvartál roků 2013 a 2014 je zobrazen na grafech níže. Samsungu nepěkně klesl podíl z 32 na 20 %, zatímco Apple posílil z 12 na 20 %. Čínské Xiaomi letí raketově vzhůru a za rok poskočilo z 1 na 5 %. Ostatní výrobci se zuby nehty drží na stejných číslech, nicméně významných hráčů z Asie bude jistě přibývat raketovým tempem.

Stručně: Samsung setrvale padá, Xiaomi roste, Apple roste a má nejvyšší marži
(zdroj: Gartner)
Výrobci se tedy snaží najít další produkty, kterými by mohli oslovit zákazníky ve velkém a většina jejich úsilí nyní směřuje k "wearables", tedy k chytrým náramkům a hodinkám. Sortiment se za poslední dva roky rozrostl takovým způsobem, že se dnes podíváme výhradně na produkty, které svým vzhledem připomínají tradiční hodinky a někdy příště si projdeme nabídku náramků, tedy především těch určených pro sport.
Výrobce
|
Prodaných telefonů
|
Meziročně
|
Prodaných telefonů
|
Meziročně
|
||
Q3 2013
|
Q3 2014
|
Q4 2013
|
Q4 2014
|
|||
Samsung
|
80 356 800
|
73 212 400
|
-8,9%
|
83 317 000
|
73 032 000
|
-12,3%
|
Apple
|
30 330 000
|
38 186 600
|
25,9%
|
50 224 000
|
74 832 000
|
49,0%
|
Huawei
|
11 665 700
|
15 934 900
|
36,6%
|
16 057 000
|
21 038 000
|
31,0%
|
Xiaomi
|
3 617 500
|
15 772 500
|
336,0%
|
5 598 000
|
18 582 000
|
231,9%
|
Lenovo
|
12 882 000
|
15 011 900
|
16,5%
|
16 465 000
|
24 300 000
|
47,6%
|
Ostatní
|
111 445 000
|
142 891 600
|
28,2%
|
111 204 300
|
155 701 600
|
40,0%
|
Celkem
|
250 297 000
|
301 009 900
|
![]() |
282 865 300
|
367 485 600
|
![]() |
Předchozí grafy v řeči čísel, Apple dokonce v Q4 2014 porazil Samsung
Funkcemi nabité hodinky nemají rozhodně na růžích ustláno a jejich prodeje zatím netrhají rekordy. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Tím největším bude fakt, že máte na ruce vlastně druhý chytrý telefon a řadě uživatelů přijde zbytečné platit znova za to samé, byť v menší verzi.

Prodeje chytrých hodinek jsou v porovnání s telefony "nulové". Změní to Apple Watch?
(zdroj: statista.com)
Prozatím je také stále problém s výdrží, neboť čipsety a ani operační systémy ještě donedávna nebyly optimalizované na úsporný chod. Platforma Android Wear zaměřená na tento segment trhu dorazila relativně nedávno a např. Samsung se tento nedostatek pokusil vyřešit vlastním systémem Tizen, čímž se dle zákulisních informací dostal do křížku s Googlem. Navíc u alternativních systému je opět problém s aplikacemi.

Google vyvinul pro hodinky novou platformu, budou ji však výrobci používat,
nebo vsadí na vlastní?
Pokud si tedy chytré hodinky (nikoliv náramek) koupíte dnes v roce 2015, musíte u majority z nich počítat s tím, že na jedno nabití vydrží kolem 2 dní. Pokud budete chtít více, musíte hledat opravdu pečlivě a především pročítat recenze či zkušenosti uživatelů. Deklarované výdrže výrobců jsou totiž většinou daleko od reálných hodnot.
Časté nabíjení vás tak prakticky nemine a naštěstí u některých modelů (např. Moto 360) máte k dispozici indukční bezdrátové nabíjení. Hodinky tedy večer nebo během dne jen odložíte na nabíječku a máte vystaráno. Bohužel značná část výrobců využívá klasické nabíjení přes MicroUSB a navíc je nutné připojit hodinky skrze dok. Pokud jej před odjezdem na dovolenou necháte omylem doma, máte problém.