Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Chytré hodinky: návyková záležitost?

19.3.2015, Jakub Doležal, článek
Trh s mobilními telefony je už prakticky přesycený a výrobci tak zkouší nové cesty, jak zaujmout. Stanou se dalším hitem "wearables" alias chytré hodinky a náramky s řadou čidel, nebo je to jen další slepá ulička a jaká je vlastně současná nabídka?
Kapitoly článku:
Z finančních výsledků společnosti Apple, která své iPhone prodává doslova po vagonech, by se zdálo, že trh s telefony je stále zlatým dolem, ale tak tomu úplně není. Majorita konkurenčních výrobců se totiž potýká s malými maržemi a také dravci typu Xiaomi. Své by o tom mohlo vyprávět Sony, LG, HTC a ani Samsung už na tom není úplně nejlépe.
 
Podíl výrobců na trhu mobilních telefonů za 3. a 4. kvartál roků 2013 a 2014 je zobrazen na grafech níže. Samsungu nepěkně klesl podíl z 32 na 20 %, zatímco Apple posílil z 12 na 20 %. Čínské Xiaomi letí raketově vzhůru a za rok poskočilo z 1 na 5 %. Ostatní výrobci se zuby nehty drží na stejných číslech, nicméně významných hráčů z Asie bude jistě přibývat raketovým tempem.


Stručně: Samsung setrvale padá, Xiaomi roste, Apple roste a má nejvyšší marži
(zdroj: Gartner)

Výrobci se tedy snaží najít další produkty, kterými by mohli oslovit zákazníky ve velkém a většina jejich úsilí nyní směřuje k "wearables", tedy k chytrým náramkům a hodinkám. Sortiment se za poslední dva roky rozrostl takovým způsobem, že se dnes podíváme výhradně na produkty, které svým vzhledem připomínají tradiční hodinky a někdy příště si projdeme nabídku náramků, tedy především těch určených pro sport.

Výrobce
Prodaných telefonů
Meziročně
Prodaných telefonů
Meziročně
Q3 2013
Q3 2014
Q4 2013
Q4 2014
Samsung
80 356 800
73 212 400
-8,9%
83 317 000
73 032 000
-12,3%
Apple
30 330 000
38 186 600
25,9%
50 224 000
74 832 000
49,0%
Huawei
11 665 700
15 934 900
36,6%
16 057 000
21 038 000
31,0%
Xiaomi
3 617 500
15 772 500
336,0%
5 598 000
18 582 000
231,9%
Lenovo
12 882 000
15 011 900
16,5%
16 465 000
24 300 000
47,6%
Ostatní
111 445 000
142 891 600
28,2%
111 204 300
155 701 600
40,0%
Celkem
250 297 000
301 009 900
Ikona Odkaz na databázi
282 865 300
367 485 600
Ikona Odkaz na databázi
Předchozí grafy v řeči čísel, Apple dokonce v Q4 2014 porazil Samsung

Funkcemi nabité hodinky nemají rozhodně na růžích ustláno a jejich prodeje zatím netrhají rekordy. Důvodů, proč tomu tak je, najdeme hned několik. Tím největším bude fakt, že máte na ruce vlastně druhý chytrý telefon a řadě uživatelů přijde zbytečné platit znova za to samé, byť v menší verzi.


Prodeje chytrých hodinek jsou v porovnání s telefony "nulové". Změní to Apple Watch?
(zdroj: statista.com)

Prozatím je také stále problém s výdrží, neboť čipsety a ani operační systémy ještě donedávna nebyly optimalizované na úsporný chod. Platforma Android Wear zaměřená na tento segment trhu dorazila relativně nedávno a např. Samsung se tento nedostatek pokusil vyřešit vlastním systémem Tizen, čímž se dle zákulisních informací dostal do křížku s Googlem. Navíc u alternativních systému je opět problém s aplikacemi.


Google vyvinul pro hodinky novou platformu, budou ji však výrobci používat,
nebo vsadí na vlastní?

Pokud si tedy chytré hodinky (nikoliv náramek) koupíte dnes v roce 2015, musíte u majority z nich počítat s tím, že na jedno nabití vydrží kolem 2 dní. Pokud budete chtít více, musíte hledat opravdu pečlivě a především pročítat recenze či zkušenosti uživatelů. Deklarované výdrže výrobců jsou totiž většinou daleko od reálných hodnot.

Časté nabíjení vás tak prakticky nemine a naštěstí u některých modelů (např. Moto 360) máte k dispozici indukční bezdrátové nabíjení. Hodinky tedy večer nebo během dne jen odložíte na nabíječku a máte vystaráno. Bohužel značná část výrobců využívá klasické nabíjení přes MicroUSB a navíc je nutné připojit hodinky skrze dok. Pokud jej před odjezdem na dovolenou necháte omylem doma, máte problém.
reklama