Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Autonomní truck Einride T-Pod už smí na švédské silnice

21.5.2019, Milan Šurkala, aktualita
Před dvěma lety švédský startup Einride představil koncept svého nákladního vozu T-Pod, který nemá ani kabinu řidiče. Jde totiž o autonomní vůz. A nyní dostal povolení pro provoz na švédských silnicích.
Doba autonomních aut se blíží a první projekty se už dostávají na reálné silnice. To je i případ švýcarského startupu Einride, který stojí za autonomním truckem T-Pod, který svou autonomii dává pořádně najevo. Nemá totiž ani kabinu řidiče. Koncept byl představen v roce 2017 a nyní dostává povolení jízdy na veřejných silnicích, byť s omezeními. Už od listopadu 2018 jezdil vůz pro společnost DB Schenker v jejím areálu v Jönköpingu, 7. března však švédští regulátoři povolili provoz i mimo tento areál na veřejných silnicích.
 
Einride T-Pod
 
Vůz však nemůže kamkoli. Povolení dostal prozatím jen v pevně dané oblasti industriální zóny mezi skladem a terminálem. Platnost vydaného povolení vyprší 31. prosince 2020. Výhodou těchto vozů je to, že mají šetřit náklady. Nemají řidiče, ale pouze operátora, který může na vozy dohlížet z operačního střediska a v případě potřeby je může ovládat. Vozy nejezdí na naftu, ale na elektřinu, takže by při provozu měly být i ekologičtější, nicméně zde stále visí otázka nad ekologií výroby jejich akumulátorů.Díky absenci kabiny zbývá i více místa pro náklad, takže vozy mají při stejné přepravní kapacitě menší rozměry než standardní vozy.
 
Vedle DB Schenkeru prý společnost jedná o využití těchto nákladních aut i se společnostmi Lidl, doručovací společností Svenska Retursystem a dalšími partnery.
 
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama