Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Audi uvádí splašené naftové SUV: SQ5 TDI s 255 kW

22.2.2019, Milan Šurkala, aktualita
Sportovní verze vozů Audi se týkají i modelů SUV. Nové SQ5 TDI přináší třílitrový diesel s 255 kW, současně jde ale i o mild hybrid, takže si dopomáhá i elektřinou. A bude pěkně rychlé, na 250 km/h ho bude muset zastavovat omezovač.
Automobilka Audi představila sportovní verzi svého SUV SQ5 TDI. Jde o mild-hybrid, v tomto případě ale docela netradičně kombinující naftový motor s elektromotorem. Poněvadž jde o sportovní verzi, můžeme čekat také silný základní motor. Tím je 3.0 V6 TDI s velmi vysokým výkonem 255 kW a maximálním točivým momentem až 700 Nm od 2500 do 3100 ot./min. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, kdyby tu Audi nepoužilo několik pokrokových technologií.
 
Audi SQ5 TDI
 
klikněte pro zvětšení
 
Turbodieselový motor totiž v tomto případě nepoužívá klasické turbodmychadlo, ale elektricky poháněné. Pokud je tak tlak výfukových plynů příliš malý, zapojí se 7kW elektromotor a roztočí lopatky turbodmychadla až na 65 tisíc otáček za minutu během 300 milisekund, díky čemuž snižuje klasickou prodlevu turbodmychadla. Dokáže tak vyvinout plnicí tlak až 1,4 baru a maximum turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek je až 2,4 baru.
 
Audi SQ5 TDI
 
klikněte pro zvětšení
 
Výsledkem je, že se vůz rozjede až na rychlost 250 km/h, kde ho zastaví omezovač a nikoli to, že by už motor víc nezvládal. Podle zastaralé normy NEDC má vůz spotřebovat pouhých 6,6 až 6,8 litrů nafty na 100 km (emise CO2 172 až 177 g/km), nicméně podle naší studie dobře víme, že v dnešní době reálné spotřeby turbodieselů překračují ty papírové v průměru o nějakých 45 %, takže reálná kombinace bude spíše někde kolem 9,5-10 litrů. Samo Audi pak zmiňuje, že mild-hybridní technologie dovolila snížit spotřebu až o 0,7 l/100 km.
 
Audi SQ5 TDI
 
klikněte pro zvětšení
 
Při rekuperaci je možné nabíjet Li-Ion akumulátor nanejvýš 12 kW, což pomáhá získávat elektřinu k dalšímu využití. Dokonce to umožňuje vypínat motor na dobu až 40 sekund (a to při rychlostech 55 až 160 km/h). Systém BAS (belt alternator-starter) pak dokáže snadno motor znovu rychle nastartovat a pomáhá i s funkcí start/stop až do rychlosti 22 km/h.
 
Audi SQ5 TDI má 8stupňovou automatickou převodovku a permanentní pohon všech čtyř kol. Standardem je 40 % točivého momentu na přední nápravě a 60 % na zadní, nicméně na základě podmínek se může tento poměr měnit ze 70:30 až na 15:85. Nechybí ani funkce vektorování točivého momentu pro jistější průjezdy zatáčkou. Kdo chce, může si SQ5 TDI objednat i se sportovním diferenciálem.
 
Audi SQ5 TDI
 
klikněte pro zvětšení
 
Toto SUV rovněž ukazuje, že vozidla kategorie SUV jsou dnes už určená spíše na silnici a nikoli do terénu. Automobil tak sice má pohon všech čtyř kol, ale proti standardnímu provedení je snížen o 30 mm. Základní provedení jezdí na pneumatikách 255/45 R20, ale je možné si objednat i 21" ráfky.
 
Nezapomnělo se ani na spoustu jízdních asistentů a některé funkce částečně autonomního řízení, např. automatické brzdění před překážkou. Vevnitř pak najdete velkou 12,3" obrazovku místo přístrojového štítu a 8,3" panel na středové konzoli. Nechybí LTE připojení s funkcí Wi-Fi hotspotu, podpora Apple CarPlay a Android Auto. O zvuk se pak starají reproduktory Bang&Olufsen. Vůz je také praktický, jeho zavazadlový prostor má objem 550 litrů, po sklopení pak vzroste na 1550 litrů. Prodej začne v létě za cenu 67.750 EUR.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama