Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Audi e-tron Sportback: nové plně elektrické SUV kupé

20.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
Rok po uvedení elektrického SUV e-tron přichází Audi s jeho sportovněji tvarovanou variantou e-tron Sportback. Toto 5dvéřové kupé může nabídnout výkon až 300 kW, má i solidní dojezd hodně přes 400 km.
V loňském září se objevilo nové elektrické SUV Audi e-tron. Automobilka Audi se ale nespokojila jen s tímto modelem a představuje i verzi e-tron Sportback. Ta má dynamičtější design, jde totiž o 5dvéřové kupé. Ani v tomto případě nejde o žádného drobka, má 4901 mm na délku, 1935 mm na šířku a 1616 mm na výšku. Tyto rozměry jsou tak na milimetr stejné jako u výchozího modelu, shodný je také rozvor 2928 mm. Jiný tvar karoserie se ale podepsal na ještě lepším koeficientu aerodynamického odporu, který činí pouhých Cd=0,25! Díky tomu má nabídnout o cca 10 km delší dojezd než e-tron.
 
Audi e-tron Sportback
 
Celkově Audi hovoří o 446 km podle normy WLTP. Ke snížení odporu při jízdě dopomáhá i nastavitelné odpružení s nastavením světlé výšky v 76mm rozsahu. Automobil má zavazadlový prostor o objemu 60 litrů pod přední kapotou a spolu se zadním prostorem je pak užitečný objem 615 litrů. Po sklopení zadních sedaček objem vzroste na 1655 litrů.
 
K dispozici budou dvě varianty vozu. Výkonnější bude e-tron Sportback 55 quattro, které v režimu D nabídne maximální výkon 265 kW a točivý moment 561 Nm. Kombinovaná spotřeba činí 21,9 až 26,0 kWh/100 km a na stovce se ocitne za 6,6 sekundy. Pokud ale zapnete sportovní režim S, výkon stoupne až na 300 kW, točivý moment na 664 Nm a stovku vůz pokoří už za 5,7 sekundy. V obou režimech je maximální rychlost omezena na 200 km/h. Poháněna jsou sice kola obou náprav díky dvěma elektromotorům, při běžné jízdě je ale využíván jen ten zadní. Ten se také primárně stará o rekuperaci, kdy dokáže vůz brzdit až s přetížením 0,3 g (220 kW a 300 Nm). Díky rekuperaci je možné získat až 30 % z celkového dojezdu.
 
Audi e-tron Sportback
 
Tato varianta má 95kWh akumulátor s napětím 396 V. Skládá se ze 36 modulů, které jsou uspořádány do spodního patra s 31 moduly a horního s 5 moduly, přičemž každý modul má 12 článků. V prodeji bude i slabší verze e-tron Sportback 50 quattro. Její elektromotory vyvinou maximálně 230 kW a 540 Nm, což zajistí akceleraci na stovku za 6,8 sekundy. Maximální rychlost je v tomto případě 190 km/h. Spotřeba je zhruba stejná, 21,6 až 26,3 kWh/100 km. Tento vůz má ale kratší dojezd 347 km kvůli menšímu akumulátoru se 71 kWh. Má totiž jen 27 modulů, díky čemuž je také o 120 kg lehčí. To v podstatě znamená, že 95kWh akumulátor váží zhruba 480 kg, zatímco 71kWh verze 360 kg a na 1 kWh energie připadá 5,05 kg. Topení zajišťuje tepelné čerpadlo a systém dokáže využít až 3 kW zbytkového tepla pro vytápění.
 
Výkonnější varianta podporuje rychlé 150kW DC nabíjení, slabší pak 120kW variantu. Obě by tak měly za půl hodiny nabít zhruba 80 % kapacity akumulátoru. Pokud jde o AC nabíjení, to je podporováno maximálně s 11 kW, od léta 2020 ale bude možné objednat druhou 11kW palubní nabíječku, která zvýší výkon na 22 kW. Samozřejmostí bude i podpora pomalého nabíjení z běžné 230V zásuvky.
 
Audi e-tron Sportback
 
Vůz má rozložení hmotnosti zhruba 50:50 a obouvá pneumatiky 255/55 R19, za příplatek lze ale mít až 22" ráfky. Uvnitř najdeme 12,1" dotykovou obrazovku infotainment systému a vůz lze ovládat i další 8,6" obrazovkou. Přístrojová deska je pak tvořena 12,3" displejem s rozlišením 1920×720 pixelů. Některé funkce jsou ovladatelné i hlasem. Zajímavostí je i možnost dokupování funkcí, a to ať už s měsíční/roční platbou pomocí předplatného nebo jednorázovým nákupem. Kdo chce, může si tak za příplatek aktivovat Matrix LED světla, ačkoli je neplánoval v době koupě automobilu. Podobně to bude i s parkovacím asistentem. Vůz má pět radarů, pět kamer a 12 ultrazvukových senzorů pro asistenční funkce. Na trh přijde na jaře 220 za cenu od 71.350 EUR.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama