Apple tvrdí, že na drahých opravách prodělává
22.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
Opravy produktů od společnosti Apple jsou velmi složité, mnohdy i nemožné. A ty, které jsou proveditelné, jsou zpravidla také pořádně drahé. Přesto společnost tvrdí, že na nich neustále prodělává.
Společnost Apple je vyšetřována za nekalé chování kvůli omezení toho, jak lze opravovat její produkty. Už od roku 2009 hází jiným neoficiálním servisům klacky pod nohy, což je také předmětem sporu. iOS totiž detekuje neoficiální opravu a může pak omezovat funkce telefonu, který se pak tváří jako nevěrohodný (prozatím je to jen hláška o neoriginální opravě). Jde zejména o bezpečnostní čip T2, který vedle zajištění bezpečnostních funkcí také komplikuje výměny některých komponent u třetích stran. Je to ale v zásadě logické, neboť pak by uživatel neměl zaručeno, že mu nebyl namontován nějaký kus hardwaru, který by bezpečnost telefonu narušoval. I tak se ukázalo, že mnoho techniků Applu si s tímto čipem vůbec neví rady.
V rámci obhajoby ale Apple vyslovil velmi zvláštní vyjádření. Přestože oficiální opravy produktů této společnosti jsou velmi drahé (v podstatě se někdy vyplatí koupit nové zařízení), zástupci společnosti tvrdí, že na těchto drahých opravách i tak už od onoho roku 2009 každý rok prodělávají, čemu se nechce ani věřit. Zároveň dodali, že některé opravy ani nelze provádět, protože rozmontování produktu by mohlo znamenat jeho poškození. Pak se pochopitelně naskýtá otázka, proč tedy Apple konstruuje produkty tak, že nejdou rozebrat?
To je např. případ posledního 16" MacBooku Pro, který v testu možnosti oprav od iFixitu naprosto propadl a dostal hodnocení 1/10. Apple vše skládá, lepí a pájí tak, aby byl produkt v podstatě z jednoho kusu a nebylo možné na něm cokoli upravovat. Pevně je připojena RAM, CPU, SSD a velmi komplikované na výměnu jsou dokonce i klávesnice a akumulátor.