Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Apple chce více peněz, přemlouvá vývojáře na předplatné

14.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Apple je nejhodnotnější firmou na světě a nevypadá to, že by chtěla finančně ustrnout. Zjistilo se, že před rokem bylo svoláno setkání, kde se snažila přesvědčit vývojáře, aby přešli na model s předplatným v jejich aplikacích.
Apple je první americkou společností, jejíž hodnota přesáhla bilion dolarů a míří stále výš. Ze svého obchodu s aplikacemi App Store chce vytřískat více peněz, a tak nedávno např. zrušila affiliate systém, který už nepotřebuje. To byl ale jen malý krok. Vyšlo však najevo, že v dubnu minulého roku 2017 se v New Yorku konala speciální malá konference se zhruba 30 menšími, nicméně dosti důležitými vývojáři aplikací pro iOS. Cíl byl jasný. Apple je přesvědčoval, aby místo jednorázových nákupů za své aplikace přešli na model s předplatným, který je dnes u společností (a v případech některých aplikací i u zákazníků) velmi oblíbený.
 
Apple logo
 
Kdyby na App Store bylo více takových aplikací, ke svému by si přišli nejen samotní vývojáři, ale pochopitelně také samotný Apple, který si bere provize. Za nákup aplikace si totiž vezme 30 %, totéž platí i pro nákupy v aplikacích včetně předplatného v prvním roce. Pokud zákazník zůstane u aplikace i nadále a předplatí si ji i v druhém roce, Apple se stane trochu štědřejším a vezme si "jen" 15 %. I tak jde ale o opravdu mnoho peněz. Navíc, místo jednorázového poplatku si tak společnosti (vývojáři a Apple) zajistí stálý tok peněz. Jde o iniciativu, kterou bylo možno znát pod jménem Subscription 2.0.
 
Kromě negativ v mnohem vyšších cenách (čest výjimkám) to však může mít i svá pozitiva, neboť jsou vývojáři tlačeni k tomu, aby aplikaci stále vylepšovali a přidali ji nějakou hodnotu, kvůli které se oplatí si ji předplácet. V případě desktopových aplikací je skvělým příkladem Office 365 od Microsoftu, kdy ke kancelářskému balíčku dostáváte 1TB cloud (případně až 5TB v rodinné verzi), a to vše za rozumnou cenu. Brát to můžete také jako rozumně drahý 1TB cloud s Officem navíc.
 
Ve většině případů dává předplatné smysl např. u streamovacích služeb jako je Spotify, Netflix, Amazon Prime a podobně. Podobné aplikace jsou také největším zdrojem peněz v oblasti předplatných. Nyní dosahují 300 milionů dolarů ročně a jde o 60% nárůst proti minulému roku. Připomeňme však, že model předplatného nyní nabízí zhruba 30 tisíc aplikací ze 2 milionů, které jsou na App Store. Zajímavou statistikou je i to, že předplatné obnovuje 61 % zákazníků, pokud se nezvýší cena. Pokud se zvýší, stále si jej udrží 41 % z nich, což není málo.
 
Jedním z nejčastěji zmiňovaných příkladů navyšování cen s předplatným je aplikace FaceTune od Lightrics. Ta slouží k "vylepšování" portrétů, odstraňování nedostatků pleti a podobně. Kdysi šlo o aplikaci s jednorázovým nákupem za $3,99. Její druhá verze FaceTune 2 je nově sice zdarma, ale je nutné si dokupovat nejrůznější moduly, případně využít právě předplatného a mít všechny moduly.
 
Takto si už aplikaci předplácí 500 tisíc uživatelů, přičemž ceny jsou na aplikaci tohoto typu opravdu velmi vysoké. Měsíční platba činí $5,99, v případě roční se dostanete na $31,99 a neomezená platnost (v podstatě jednorázový nákup) je nyní za $69,99. Příjmy společnosti se nyní díky předplatnému zvýšily 10 na 40 milionů dolarů ročně. A dá se předpokládat, že se brzy tyto platby v aplikacích rozšíří ještě více (naopak bude klesat počet jednorázových nákupů nebo placení zobrazováním reklamy).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama