reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

ABS slaví 40 let od svého vzniku, poprvé v Mercedesu S

26.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Protiblokovací systém brzd známý pod zkratkou ABS v těchto dnech slaví 40 let své existence. Poprvé byl představen v Mercedesu třídy S v roce 1978 a dnes je už standardní výbavou běžných automobilů.
O Mercedesu třídy S se tvrdí, že je vozem, který vždy ukáže, jaké technologie budou mít běžná auta za 20 let. Jednou z dobrých ukázek je protiblokovací systém brzd ABS. Ten byl poprvé představen mezi 22. a 25. srpnem v Untertürkheimu ve voze Mercedes-Benz S verze W116. Tehdy naznačil také to, že se do automobilů již brzy dostanou digitální technologie. "Analogová" obdoba ABS se totiž datuje do ještě mnohem dávnějších dob. Podobná technika se používala v letectví i na železnici a sám Mercedes-Benz s ní koketoval už od roku 1953. Např. v roce 1970 byla už na téže místě demonstrována "analogově-elektrická" varianta Mercedes-Benz/Teldix Anti-Bloc System.
 
Mercedes-Benz ABS
 
Až v roce 1978 se objevila digitální verze, kde se o vyhodnocování odbrzďování kol starala řídící jednotka (počítač). Jejím cílem je studovat rychlost otáčení jednotlivých kol a v případě zaznamenání rozdílu otáček pak jednotlivá kola trochu odbrzďuje, aby se nadále otáčela, neblokovala se, ale aby také stále i brzdila. Výhodou tak je, že je vůz lépe ovladatelný i na kluzkém povrchu i při ostrém brzdění. Každopádně, není to všemocný systém a někdy je prostě dobré brzdu přeci jen pustit a řídit, než se snažit vyhnout srážce při brzdění, byť s funkčním ABS.
 
Mercedes-Benz ABS
 
V roce 1978 byl systém ABS za příplatek 2217,80 DM ve třídě S. Už v roce 1980 jej bylo možné mít v jakémkoli osobním voze značky Mercedes-Benz, stále ale za příplatek. O rok později jej Mercedes zavedl do svých užitkových vozidel, standardem základní výbavy všech vozů Mercedes-Benz se pak ABS stalo v říjnu roku 1992. Je také skutečností, že po 20 letech od zavedení ve třídě S (tedy koncem 90. let) se ABS opravdu stalo relativně běžnou součástí vozů a v EU je od roku 2004 povinné u nově homologovaných aut (od 2006 pak povinné u všech).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama