50letý Challenger 2 je nejrychlejším vozem s pístovým motorem
15.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
50 let starý vůz Challenger 2 se konečně stal oficiálně nejrychlejším vozem s pístovým motorem na světě. Po desetiletích nečinnosti byl zrestaurován, vylepšen a dosáhl na téměř 450 mil za hodinu.
Mickey Thompson se už od 60. let pokoušel překonávat rychlostní rekordy se svými vozy Challenger. Vždy mu to ale překazilo druhé kolo v opačném směru. U Challengeru 1 došlo k poruše, u Challengeru 2 pak v roce 1968 nepřálo počasí. Přesto můžeme říci, že Mickey Thompson byl prvním Američanem, který jel přes 400 mil za hodinu (více než 640 km/h). Naděje ale žila dál a další plán na stanovení rekordu se měl odehrát koncem 80. let. Mickey už nemohl řídit kvůli zdravotnímu stavu, a tak se měl řízení ujmout jeho syn Danny. Mickey s jeho ženou byli ale v roce 1988 zavražděni, a tak se rekord znovu odložil. Pokus na sebe nechal čekat dalších 30 let. Rekord byl nyní konečně stanoven na Bonneville Salt Flats, přičemž šlo o upravený vůz Challenger 2 základem ze 60. let.
klikněte pro zvětšení
První den dosáhl vůz rychlosti 446,605 mph (718,6 km/h), na zpáteční cestě dalšího dne dokonce 450,909 mph (725,5 km/h). Průměrem těchto čísel vyšel rekord 448,757 mph, což je v přepočtu 722 km/h. Challenger 2 je tak sice vozem v základu ze 60. let, nicméně aktuálně je přesto nejrychlejším vozem s pístovým motorem na světě. Nelze však říci, že jde o ten samý vůz jako před 50 lety. I když zůstala karoserie a s tím i stejná aerodynamika vozu, významně se změnil pohon.
klikněte pro zvětšení
Místo dvou motorů Ford 427 se zde zabydlely dva motory Hemi V8 bez chlazení (dry-block), o to se zde stará samotné palivo. Šlo totiž o mezi tunery populární "nitro". Každý motor tak dával výkon 1800 kW, což je více než dvojnásobek původní verze (zde měly dva motory dohromady něco přes 1300 kW). Každý z motorů pohání jednu nápravu s koly, jejichž guma má výšku údajně jen 0,8 milimetru.
klikněte pro zvětšení
Spotřeba paliva je enormní, jedna 8km trasa znamená spálení zhruba 190 litrů paliva, což znamená, že auto je dle jeho tvůrců na konci zhruba o 230 kilogramů lehčí než na začátku. Samotný vůz váží 2360 kilogramů (2590 kg s palivem). Jeho rozměry jsou přibližně 9,7 metru na délku, široký je jen 86 cm a maximální výška činí 94 centimetrů.
Zdroj: newatlas.com, thompsonslr.com