Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

50letý Challenger 2 je nejrychlejším vozem s pístovým motorem

15.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
50 let starý vůz Challenger 2 se konečně stal oficiálně nejrychlejším vozem s pístovým motorem na světě. Po desetiletích nečinnosti byl zrestaurován, vylepšen a dosáhl na téměř 450 mil za hodinu.
Mickey Thompson se už od 60. let pokoušel překonávat rychlostní rekordy se svými vozy Challenger. Vždy mu to ale překazilo druhé kolo v opačném směru. U Challengeru 1 došlo k poruše, u Challengeru 2 pak v roce 1968 nepřálo počasí. Přesto můžeme říci, že Mickey Thompson byl prvním Američanem, který jel přes 400 mil za hodinu (více než 640 km/h). Naděje ale žila dál a další plán na stanovení rekordu se měl odehrát koncem 80. let. Mickey už nemohl řídit kvůli zdravotnímu stavu, a tak se měl řízení ujmout jeho syn Danny. Mickey s jeho ženou byli ale v roce 1988 zavražděni, a tak se rekord znovu odložil. Pokus na sebe nechal čekat dalších 30 let. Rekord byl nyní konečně stanoven na Bonneville Salt Flats, přičemž šlo o upravený vůz Challenger 2 základem ze 60. let.
 
Challenger 2 tým
 
klikněte pro zvětšení
 
První den dosáhl vůz rychlosti 446,605 mph (718,6 km/h), na zpáteční cestě dalšího dne dokonce 450,909 mph (725,5 km/h). Průměrem těchto čísel vyšel rekord 448,757 mph, což je v přepočtu 722 km/h. Challenger 2 je tak sice vozem v základu ze 60. let, nicméně aktuálně je přesto nejrychlejším vozem s pístovým motorem na světě. Nelze však říci, že jde o ten samý vůz jako před 50 lety. I když zůstala karoserie a s tím i stejná aerodynamika vozu, významně se změnil pohon.
 
Challenger 2 Danny
 
klikněte pro zvětšení
 
Místo dvou motorů Ford 427 se zde zabydlely dva motory Hemi V8 bez chlazení (dry-block), o to se zde stará samotné palivo. Šlo totiž o mezi tunery populární "nitro". Každý motor tak dával výkon 1800 kW, což je více než dvojnásobek původní verze (zde měly dva motory dohromady něco přes 1300 kW). Každý z motorů pohání jednu nápravu s koly, jejichž guma má výšku údajně jen 0,8 milimetru.
 
Challenger 2
 
klikněte pro zvětšení
 
Spotřeba paliva je enormní, jedna 8km trasa znamená spálení zhruba 190 litrů paliva, což znamená, že auto je dle jeho tvůrců na konci zhruba o 230 kilogramů lehčí než na začátku. Samotný vůz váží 2360 kilogramů (2590 kg s palivem). Jeho rozměry jsou přibližně 9,7 metru na délku, široký je jen 86 cm a maximální výška činí 94 centimetrů.
 
 


reklama