Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
23.11.2021, Milan Šurkala, aktualita
Čínský Wuling u nás sice moc neznáme, ale celosvětově jde o druhého největšího výrobce elektromobilů na světě. Má na trhu levný elektromobil MiniEV, který překonává ještě levnější model. NanoEV vyjde v přepočtu na méně než 180 tisíc Kč.
wrah666 (75) | 28.11.20210:04
A teď si představte, že vyhodí tu 200+ kg vážící baterku a nahradí jí 50 kilo vážícím mini motorkem, včetně nádrže na 20 litrů paliva.. Při váze lepší o 150 kilo bude podstatně živější a na nádrž najede by voko 500 km.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 28.11.20218:47
No, tím bych si nebyl zas až tak jist. 85 Nm vytřískáte tak z atmosférické 0.9, to bude mít tak 70 kg bez převodovky. Případně tam může být nějaká 0.6 s turbem, což bude zase podobná hmotnost ­(60­-70kg­). Maximální výkon sice bude vyšší ­(40­-50 kW­), ale zase si vezměme charakteristiku těch motorů. Elektromotor dává max. výkon velmi rychle a pak ho konstantně drží. A pokud bychom chtěli nedejbože dorovnat výkon ­(což nedělám, protože to by pak ICE úplně projelo­), tak 24kW byste měl tak z půllitru se 45­-50 Nm.

Takže třeba Dacia Spring 33kW­/125Nm vs Citigo 44kW­/95Nm. To Citigo má vyšší výkon teprve až od 3400rpm, a nad tuto hranici to točí málokdo. Pokud někdo řadí na 1500rpm ­(po přeřazení to spadne na 1500 rpm­), tak toto je graf výkonu:

https:­/­/www.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/299547280

Ta elektrická Dacia s naprosto mizerným max. výkonem by to Citigo totálně roznesla na kopytech. Dokonce ani při řazení na 2000 rpm ­(upozorňuji ne při 2000 rpm, ale na 2000 rpm, tedy otáčkoměr neklesne pod 2000 rpm­) to vypadá takto:

https:­/­/www.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/299547281

S turbomotorem by to bylo o něco lepší, ten má točivý moment více posunutý do nižších otáček. Pak by to s tou o něco nižší hmotností ICE mohlo být i více vyrovnané. Ale jen tak pro zajímavost, ta elektrická Dacia je proti Citigu těžší o 40 kg. Uvědomte si, že toto je supermini do města, tady 500km dojezd není kriticky důležitý. Tohle někde občas píchnete do zásuvky a zase týden jezdíte.
Odpovědět0  0
Mirek55 (29) | 28.11.202116:39
To jsou zase teorie pana účetního. Dacia Spring bude někoho roznášet na kopytech?
https:­/­/www.auto.cz­/dacia­-spring­-zaujme­-zrychlenim­-v­-akceleraci­-ji­-predci­-i­-skoda­-120­-138390
Eleltrozmetek ­- 0­-100km­/hod 19,1s.
Citigo 44kW ­- 0­-100km­/hod 14,4s.

„To Citigo má vyšší výkon teprve až od 3400rpm, a nad tuto hranici to točí málokdo.­"
Napsal pan teoretik co si doma jezdí s angličáky. Ten motor má výkon 44kW v rozsahu 5000­-6000 ot­/min. Při potřebě dobré akcelerace se ten motor musí vytočit nad 3400 ot­/min. Přestaň fetovat a vyjadřovat se k věcem, kterým nerozumíš.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 28.11.202117:24
"Dacia Spring bude někoho roznášet na kopytech?­"

Hovořím o normální jízdě při řazení na 1500 a 2000 rpm. Kdo z běžných uživatelů točí Citigo běžně nad 3400 rpm, aby měl průměrně vyšší výkon než ta Dacia? Ta ho má k dispozici od rychlosti 45 km­/h pořád. Rozvoz pizzy takto možná jezdit bude, ale moc lidí to skutečně nebude. Když to Citigo budete točit do omezovače, tak jasně, Citigo jasně zvítězí, protože dosahuje 44 kW, což je výrazně více než 33 kW u Dacie a ten graf bude vypadat asi takto:

https:­/­/www.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/299633142

Také proto má Dacia tak znatelně horší zrychlení z 0 na 100 km­/h. Protože pak se bavíme o jiné situaci, o tom, když to Citigo budete točit do omezovače. Nikdo neříkal nic o tom, že když budete Citigo točit do omezovače, že ho ta Dacia předjede. Jasně, že nepředjede.

https:­/­/www.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/299633936

Tady to vidíte jasně. Třeba rychlost 50 km­/h. Jezdí běžný člověk na dvojku 50 km­/h? No ti svižnější tam budou mít tak trojku ­(na kolech 410 Nm, 19 kW­), většina řidičů bude mít při této rychlosti čtyřku ­(300 Nm, 14 kW­) a nedejbože když se budou řídit rádcem pro řazení, tak pětku ­(240 Nm, 11,5 kW­). Ta ­"dýchavičná­" Dacia má k dispozici na kolech 570 Nm a výkon 33 kW.

Podobně tak 90 km­/h. Dacia tam má 380 Nm a 33 kW. Citigo má sice na dvojku i trojku v této rychlosti 450 Nm ­(39­-40 kW­), ale kdo jezdí 90 km­/h s takovým stupněm? Na čtyřku tam má 330 Nm ­(29 kW­) a na pětku 250 Nm ­(22 kW­).

Když ta auta postavíte na okruh, tak se Dacia nebude chytat. To je přeci naprosto jasné a nikdo nikdy netvrdil opak. Ostatně už i ty Vámi prezentované údaje akcelerace z 0 na 100 km­/h mluví jasně. Ale při typickém použití těchto aut typickými uživateli bude Dacia výrazně dynamičtější. Jednoduše proto, že ta má ten 33kW výkon k dispozici v podstatě pořád ­(od 45km­/h až do maxima­), zatímco u Citiga se k němu musíte dopracovat ­(mít alespoň 3400 rpm­).
Odpovědět0  0
Mirek55 (29) | 28.11.202117:50
Pořád ty grafy co mají dokázat neexistující realitu. Nastavíme omezovač otáček úplně jinak než ladiči motoru a uděláme z konkurenčního golfového vozíku Ferrari. Není to trapné? To je jako vyndat z motoru několik svíček a pak ho kritizovat, že to moc nejede a elektro je lepčíííííííí. Je to trapné a hlavně stupidní.

„Hovořím o normální jízdě při řazení na 1500 a 2000 rpm. Kdo z běžných uživatelů točí Citigo běžně nad 3400 rpm, aby měl průměrně vyšší výkon než ta Dacia?­"

Že ty nemáš řidičák? To není o tom, že budu zbytečně mučit motor několik minut na 4500 rpm, ale o tom, že při běžné akceleraci se nad 3400 rpm dostanu při každé jízdě. BTW na dálnici při 130 km­/hod točí ten motor 3700 rpm, takže příště to chce lepší pochopení reality. Jízda po dálnici a akcelerace je normální­-běžná­-nijak rejcingová­-nijak extrémní­-nijak pizza rozvážková.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 28.11.202119:48
"že budu zbytečně mučit motor několik minut na 4500 rpm, ale o tom, že při běžné akceleraci se nad 3400 rpm dostanu při každé jízdě­"

Že se tam dostanete Vy nebo já, neznamená, že se tam dostane typický uživatel toho auta. Já občas taky řadím skoro při 7000, ale to přeci neznamená, že pro běžnou jízdu nebude dynamičtější jiné auto, které bude mít třeba i nižší max. výkon, ale o třetinu vyšší točivý moment při 2000 otáčkách, kde se pohybuju drtivou většinu času. Běžný řidič přeci nejezdí pořád na nejnižším dostupném převodovém stupni. Dacia má jeden převod, když sešlápnete pedál, máte tam od 45 km­/h výše prostě 33 kW. Citigo je tam mít může, ale také nemusí. A vzhledem k tomu, jak jezdí běžný uživatel toho vozu, tak je tam mít nebude. To je realita.

Pokud se budete pohybovat mezi třeba 2000 a 4000 otáčkami, tak ačkoli sem tam budete při akceleraci přes 3400, tak pořád jste většinu času pod a tedy s nižším výkonem. Já nevím jak Vy, ale dovolím si tvrdit, že když jedu půl hodiny autem, tak nad 3400 rpm jsem za celou dobu možná tak 15­-30 sekund.

Aby to Citigo mělo v průměru vyšší výkon, tak by průměrné otáčky musely být nad 3400 rpm. Průměrných 3400 otáček, to je docela šílenost. Umíte si představit, co by to znamenalo? To by znamenalo, že běžný řidič Citiga řadí 2>3 při 65 km­/h, 3>4 asi při 90 km­/h a na pětku řadí až při 115 km­/h. Mnoho typických uživatelů ­(ač se nám to může zdát nelogické­), řadí zhruba tak, jak by napovídal rádce řazení ­(tím neříkám, že se jím řídí, ale že sami o sobě tak zhruba řadí­), takže to budou rychlosti řazení tak okolo 30, 45, 60 km­/h, tedy asi při polovičních ­(tedy při méně než polovičním výkonu­). Nebo mi opravdu chcete tvrdit, že běžný řidič Citiga řadí trojku při 65 km­/h? Tedy že ve městě hrkotá jen na jedničku a dvojku? Tohle snad nechcete nazvat realitou.

"BTW na dálnici při 130 km­­/hod točí ten motor 3700 rpm, takže příště to chce lepší pochopení reality.­"

Takže znova, bavíme se o typickém použití. To auto je určeno do města, ne na dálnici. Ostatně i díky tomu malému výkonu ta Dacia má maximálku 125 km­/h. Takže jasně, že ji Citigo při 130 km­/h bude ujíždět, když ta Dacia tolik ani nedá. Ale opět, v situacích, pro které je to auto určeno, pro řidiče, pro které je určeno, bude jízda v Dacii dynamičtější než v Citigu. Co je na tom k nepochopení?

Když budeme chtít jet co nejrychleji, budeme závodit, tak Citigo bude lepší než Dacia. To se nikdo nepře, to je přeci jasné. Ale pro běžného uživatele v typických podmínkách to bude naopak. Protože tak, jak jezdí běžný uživatel, a kde jezdí běžný uživatel, tam mu Dacia nabídne výrazně vyšší výkon. To není žádné vyndávání svíček, aby elektro vyhrálo, ale diskuze o tom, kde a jak ta auta běžně jezdí.

Odpovědět0  0
Mirek55 (29) | 28.11.202122:11
Akcelerace 0­-100 km­/hod je obecně uznávaná metoda určení dynamiky vozidla. Jedu z vedlejší na hlavní, kde je povolená 90 km­/hod a chci se co nejrychleji dostat na tuto rychlost, protože nechci moc omezit auta za mnou. Ta Dacia je v této disciplíně takový šnek, že i kdyby byla v jinak definované akceleraci lepší, tak je to málo. Malé auto do města nemusí nutně znamenat, že mimo město to s ním bude peklo. Minimálně tu akceleraci 0­-90km­/hod by každé schválené auto mělo dát pod určitou hranici, kterou ta Dáčka překračuje viz to srovnání se stodvácou ­- máme rok 2021.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 28.11.202123:09
"Ta Dacia je v této disciplíně takový šnek­"

Ale vždyť o tom se nikdo nepře. Znova, při požadavku na maximální akceleraci do 100 km­/h je to šnek a výše už úplně. V tom s Vámi naprosto souhlasím. Ale pro jízdu ve městě, pro kterou je to auto určeno, bude příjemnější a dynamičtější než mnohem silnější vozy. Za první nemusíte řadit, takže tam neztrácíte čas a nemusíte hlídat, co máte zrovna zařazeno, vždy máte pod pedálem maximum toho, co je vůz schopen dodat.

Jakmile má Citigo dvojku ­(na kolech cca 600­-700 Nm­), Spring má na kolech 900 Nm ­(do cca 35­-40 km­/h, pak to začíná klesat­). A když člověk při 40 km­/h v Citigu zařadí trojku ­(to snad považujete za normální realitu, alespoň mně přijde jízda na trojku cca 40 km­/h po městě normální­), tak z těch 700 Nm máte pod pedálem k dispozici najednou necelých 400 Nm. Spring tam má ještě 850­-900 Nm převod nepřevod, protože má jen jediný. Pro srovnání, můj dvoulitrový benzín má na trojce při 40 km­/h také okolo 900 Nm. Jako jo, můžu mít pořád jedničku a mít tam 2700 Nm, Dacii rozsekat napadrť, ale takto si to běžně jedničkou 40 km­/h po městě opravdu nehrkám.

Když dáte závod Š120 a Spring, tak to možná vyhraje ta stodvacítka ­(podle toho, kolik koní jí po těch letech zbyde­). Ale pusťte je do města a sledujte. 120 má na trojce při 40 km­/h asi nějakých 17 kW, Dacia 33 kW. To je dvojnásobek a tolik tam mám na trojce na dvoulitru. Zatímco Dacia má mezi 40 a 50 km­/h pořád 33 kW, Citigo je na pouhých 15­-19 kW, já na dvoulitru na 33­-41 kW­(!­). Samozřejmě, když budu chtít a podřadím na 2, tak jsem na 49­-63 kW a Dacia nemá šanci držet krok. V případě Citiga na dvojku to máme 27­-35 kW. Ani tady té ­"lemře líné elektrické­" neujede, vyšší výkon bude mít chvilku. Ale pokud ten člověk nepřeřadí na tři, od těch 50 km­/h do 90 km­/h bude té Dacii ujíždět velmi pěkně. To je jasné.

To, na co se tu snažím upozornit, je to, že běžní řidiči nejezdí na dvojku s Citigem rychlostmi 50­-90 km­/h ­(nebo na trojce od cca 75­-80 km­/h­), kde má teprve ten vyšší výkon než Spring.
Odpovědět0  0
Mirek55 (29) | 29.11.202111:22
Spring je dobrý­/snesitelný jen v akceleraci 0­-50 km­/h. Jestli to někomu za tu cenu stačí a nebude jezdit často mimo město, tak ať kupuje. Krouťák od nulových otáček, žádné řazení a okamžitá reakce elektromotoru není všemocná. Já si raději ten spalovací motor v případě potřeby vytočím jak já zvolím za vhodné.

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 29.11.202113:01
"Spring je dobrý­­/snesitelný jen v akceleraci 0­­-50 km­­/h.­"

A kde na to pořád chodíte? Srovnejme to třeba s Aurisem 1.6­/97kW. Třikrát vyšší max. výkon. A teď několik různých situací. Auris vs Spring:

1­) 30km­/h, 2. stupeň: 29 vs 26 kW
2­) 40km­/h, 3. stupeň: 26 vs 33 kW
3­) 50km­/h, 4. stupeň: 24 vs 33 kW
4­) 70km­/h, 5. stupeň: 29 vs 33 kW
5­) 90km­/h, 6. stupeň: 33 vs 33 kW

Toto jsou myslím docela typické stupně, které budete mít v této rychlosti. A teď si ještě představte, že bychom tam do toho zamíchali hmotnost 970 kg vs 1230 kg:

1­) 30km­/h­/2.st: 23,6 vs 27 kW­/t ­(vyšší výkon na tunu má na 2. stupni od 33 km­/h­)
2­) 40km­/h­/3.st: 21,1 vs 34 kW­/t ­(vyšší od 60 km­/h­)
3­) 50km­/h­/4.st: 19,5 vs 34 kW­/t ­(vyšší od 80 km­/h­)
4­) 70km­/h­/5.st: 23,6 vs 34 kW­/t ­(vyšší od 95 km­/h­)
5­) 90km­/h­/6.st: 26,8 vs 34 kW­/t ­(vyšší od 110 km­/h­)

Když pojedete v 90 km­/h na pětku, tak ten Auris má 39kW vs 33 kW u Springu a po započítání hmotnosti jsme na 31,7 vs 34 kW­/t. To byste asi nečekal, že? Já kdysi taky ne, dokud jsem si to nespočítal. Mně to zas tak letargické nepřijde ­(pravdou ale je, že praktické naměřené hodnoty Springu za teorií o něco zaostávají­). Teprve když pojedeme 90 km­/h na čtyřku, tak jsme na 49 kW, takže s hmotností pak na 40 vs 34 kW­/t.

Maximální rychlost a zrychlení z 0 na 100 km­/h má Spring díky nízkému max. výkonu hrozné, ale pružnost bude pro běžné potřeby znatelně lepší než u mnoha papírově silnějších aut ­(lidé neradi řadí a cílovka obzvlášť­).

Třeba 80­-120km­/h. Dacia uvádí hrozivých 26,2 sekund. Celou dobu má 33 kW, Auris 1.6 s max. 97 kW to na šestku zvládne za 18,5 sekundy. Pro zajímavost, 44kW Citigo to prý dá za 23,0­-24,4 s, u testů 55kW verze jsem našel 21,9 až 25,8 sekundy. Je ten Spring opravdu tak dramaticky pomalejší a použitelný jen do 50km­/h?

A teď elektrické Citigo­-e iV 61kW. 0 až 100 km­/h za 12,3 s ­(o trochu lepší než Citiga 44kW a 55kW se 14,4, resp. 13,2 s­), ale pružnost 80 až 120 km­/h za 8,4­-10,5 sekundy. To je polovina až třetina jejich času.
Odpovědět0  0
Mirek55 (29) | 29.11.202115:15
Prosím seznam aut co se prodávají v EU a jsou dynamicky horší než eDacia. Moc jich není, co? Pružnost v nízkých rychlostech nepopírám.

„Třeba 80​­-120km​­/h......Auris 1.6 s max. 97 kW to na šestku zvládne za 18,5 sekundy.­"
Možná by bylo lepší si podřadit na pětku. Ono je dost zvláštní argumentovat u manuální převodovky pomocí jejího imaginárního zablokování. Když chci zrychlovat pomalu a šetřit palivo, tak tam tu šestku nechám, když chci předjíždět nebo z jakéhokoliv jiného důvody zrychlovat víc, tak podřadím.

Uznávám výhody automatu a že někdo nerad řadí, ale to taky můžeme začít měřit akceleraci 0­-XXX km­/hod při rozjíždění na osmý převodový stupeň ­- viděl jsem jako důkaz síly motoru V8, ale normální to není. Závěr by byl ­- eDacia je za tu cenu takové rumunské Ferrari.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 29.11.202116:15
"Ono je dost zvláštní argumentovat u manuální převodovky pomocí jejího imaginárního zablokování.­"

No ale o to přesně jde. Upozorňuji, já neříkám, že Dacia je rychlé auto, a že třeba Citigo je pomalejší. Dacia je patrně nejpomalejší auto na trhu, v tom s Vámi souhlasím. Já říkám, že pro běžně jezdícího řidiče bude dynamičtější, protože běžný řidič zpravidla nejezdí na nejnižší možný stupeň, aby tam měl co nejvyšší výkon, a obvykle nerad podřazuje. V tom to je. Já tu manuální převodovku neblokuji, to si ji sami blokují běžní uživatelé tím, jak ji obvykle používají.

Já si taky podřazuji, když chci výkon, stejně jako Vy. Já si o ten výkon umím říci. Ale je plno lidí, kteří ne ­(a to se týká především cílovky té Dacie­). A o to mi jde. Běžnému uživateli jezdícímu v běžných podmínkách, tak jak běžně řadí, ta Dacie bude nabízet v průměru skoro dvojnásobný výkon než třeba 44kW Citigo. A ještě nebude řadit, ještě nebude mít odezvu otupěnou emisními normami... Když mu dáte totéž Citigo v automatu, tak se to pochopitelně obrátí, protože automat mu tam ten výkon s podřazením pošle, když mu to dá najevo sešlápnutím plynu. Ale to spousta řidičů s manuálem neudělá.

Stejně tak tento Wuling. Má sice 24 kW, ale v praxi to bude po městě lítat podobně, jak by tam byl minimálně 40kW spalovák. To není auto určené k tomu, aby s tím člověk na otočku jezdil Peking­-Šanghaj a zpět. Tak ho podle toho nesuďme.
Odpovědět0  0
Mirek55 (29) | 25.11.202123:28
Na občasnou dálnici a rychlostní silnici ­(110 km­/h­) je 100 km­/h málo. Chce to nešetřit na kravinách, dát tam levný spalovák a hned máme ekologického a lidového Smarta za 160 tisíc Kč s maximálkou 130 km­/h.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.