www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
K oblíbeným
reklama
V dnešním díle povídání o spotřebách automobilů jsme se zabývali tím, jak moc vlastně v praxi klesá jejich reálná spotřeba. Přesné měření však není jednoduché a znovu chceme připomenout, že do hry vstupuje mnoho různých faktorů. Vysvětlili jsme si, že hmotnost a rozměry mají spíše malou roli, protože v průběhu let se sice auta zvětšila, ale s tím se změnila i jejich motorová nabídka, takže podobnou hmotnost v podobně tak velkých autech tahají pořád podobně tak silné motory.
 
Škoda Superb Greenline
 
Hon za co nejnižší spotřebou přináší i různé úsporné edice jako Greenline u Škody
 
Každopádně je nutné říci, že moderní auta mívají o něco lepší aerodynamiku, která může v praxi srazit nějaké to procento spotřeby dolů. Totéž se týká převodovek, které mají nezřídka těžší převodové poměry, takže zejména při vyšších rychlostech točí nižší otáčky, což pomáhá snižovat spotřebu, přestože se motor sám o sobě nemění. Jak velký je vliv těchto změn, těžko odhadovat, osobně bych to ale tipoval někam až ke skoro 10 %, které nejdou na vrub samotných motorů, ale na adresu aerodynamiky nebo převodovek.
 
Tvrdí se např., že zlepšení aerodynamiky o 10 % (tj. cca 0,03 na koeficientu aerodynamického odporu u osobních aut) sníží průměrnou spotřebu o zhruba 2,5-4 %. Průměrnou změnu koeficientu odporu jsme v našem článku nepočítali, ale odhadem to bude okolo 10-15 % směrem dolů (nejlepší vozy dnes mají okolo Cd 0,22 až 0,25, před 20 lety to bylo okolo Cd 0,26 až 0,29).
 
Mercedes-Benz CLA
 
U Mercedesu-Benz CLA Sedan se lze dostat i k verzi s koeficientem aerodynamického odporu 0,22. Před několik lety u běžného sériového auta něco nemyslitelného.
 
A co jsme tedy zjistili? Během posledních 20 let došlo ke skutečnému snížení spotřeby osobních aut s atmosférickým benzínovým motorem v průměru o 20 %, u přeplňovaných verzí dokonce o 22 %. Naproti tomu u naftových motorů byla éra konce "devadesátek" skutečně "zlatá" a dobrých 10 let poté se skoro nic nezměnilo. Nyní už spotřeba začala opět klesat, nicméně za těchto 20 let to bylo jen o 13 %. Navíc se ukázalo, že se spotřeba benzínových a naftových motorů začíná přibližovat. Zatímco před dvěma dekádami benzínový motor odlehčil nádrž o třetinu rychleji, dnes už to při stejném max. výkonu je jen o pětinu.
 
Další sledování v budoucnu už bude ale poněkud problematické, protože čisté motorizace pomalu vymírají a jsou nahrazovány různými formami hybridů. Naše pozorování také ukázala, že tlak EU na snížení emisí se projevuje i v praxi. Zatímco mezi roky 1997 až 2007 klesala skutečná spotřeba jen pozvolna (zhruba o 5 %), za posledních 10 let už výrobci dokázali ubrat 13 %, což je výrazně větší rozdíl. 
 
Pokud bychom se podívali na papírovou spotřebu, tak výrobci nás nakrmili 32% poklesem u atmosférických benzínů za 20 let (ve skutečnosti 20 %), dokonce 39 % u přeplňovaných benzínů (ve skutečnosti 22 %) a největší rozpor je u nafty, kde bylo papírově dosaženo čísel o 32 % nižších, ale ve skutečnosti šla spotřeba dolů jen o 13 %. Nejdramatičtější pokles papírové spotřeby byl logicky zaznamenán v poslední době. Např. u atmosfér z těch 32 % dolů na papíře připadalo na posledních 10 let 22 %. U přeplňovaných benzínových motorů to z 39 % bylo 24 %, což není tak hrozné. Nejvíce se ale ukrajovalo u nafty. Za 20 let spadla jejich papírová spotřeba o již zmíněných 32 %, přičemž v prvních 10 letech to byla jen 4 % a v dalších 10 letech pak 28 % (vše je počítáno k výchozímu stavu v roce 1997).
 
Vidíme tedy, že nová auta jsou opravdu úspornější a platí to dokonce i pro ty naftová. Řeči, že dnešní naftová auta mají větší spotřebu než ta před 20 lety, jsou tedy nepravdivé.



Vývoj ceny testovaného produktu:




Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED
Apple představil novou generaci tabletů iPad Pro. Z již tak hodně svižných tabletů se staly ještě větší rychlíci díky procesoru Apple M1. Máme zde minimálně 8 GB RAM, USB 4 s podporou Thunderboltu a větší verze má i displej s mini-LED.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
19.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře