Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

4.12.2018, Milan Šurkala, článek
Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
V další kapitole stále zůstaneme u benzínových aut, tentokrát se však podíváme na ty přeplňované. Ve většině případů půjde o turbodmychadlo, jen výjimečně docházelo k přeplňování pomocí mechanického dmychadla.
 
Vývoj spotřeby - přeplňované benzinové motory
 
klikněte pro zvětšení
 
Vidíme, že graf je poněkud jiný než v předchozím případě. Faktem je, že do nástupu známého downsizingu kolem let 2005-2010 se téměř nevyráběly benzínové motory s přeplňováním a výkonem pod 100 kW. Těch bylo opravdu minimum a pro naše pozorování by akorát zkreslovaly výsledky (graf by byl tvořen např. jen jedním motorem). U nižších výkonů tak začneme až v roce 2007, tedy budeme studovat vývoj v posledních 10 letech od roku 2007 do 2017.
 
Ačkoli bychom od downsizingu čekali velmi výrazný pokles spotřeby, ukazuje se poněkud odlišný výsledek, alespoň co se nejmenších motorů týče (u větších je tomu naopak). Vypadá to, že malé turbomotory z roku 2007 byly už tak velmi úsporné a moderní pohonné jednotky se nijak zvlášť nevylepšily. Přičítat to můžeme i tomu faktu, že downsizing ve velkém začal Volkswagen s motory TSI, které byly opravdu velmi úsporné už od začátku a konkurence, která se k zavádění malých turbomotorů přidávala postupně, se akorát přibližovala k tomuto standardu.
 
Volkswagen Golf 4
 
Motor Volkswagen 1.8 Turbo sice nebyl prvním přeplňovaným benzinem, ale postaral se o velké rozšíření turba do standardních benzínových osobních vozů nižších tříd.
 
Výsledkem je, že 60kW třída přeplňovaných benzínových motorů (zkráceně je budeme také označovat jako turbobenzíny, ačkoli se v této kategorii vyskytuje i malé množství mechanicky přeplňovaných motorů) svou spotřebu v průběhu posledních 10 let v podstatě nesnížila. Z původních 6,2 l/100 km jsme se dostali na 6,1 l/100 km (pro srovnání atmosféry vykázaly pokles z 6,8 na 6,1 l/100 km).
 
U 70kW třídy byl už pokles výraznější (o 9 %). 80kW třída, která je pro malé turbomotory zejména v nižší střední třídě typická (od 70 do 90 kW) už v průběhu posledních 10 let vykázala mnohem zajímavější poklesy. Ze 7,6 l/100 km jsme se dostali v průměru na 6,5 l/100 km, což je 15 % dolů. A to rozhodně není málo. Pro zajímavost, atmosférické motory klesly naprosto stejně ze 7,6 na 6,5 l/100 km.
 
Pojďme ke třídě okolo 100 kW (90-110 kW). Zde už můžeme studovat výsledky od roku 1997. Tehdy se objevily např. 110kW verze 1.8T u Volkswagenu, mohli jsme zde najít také nízkotlaké přeplňování u švédských nebo třeba francouzských značek. Vzpomenout můžeme i na Punto Turbo. Pro rok 1997 tak platila průměrná spotřeba 9,3 l/100 km, což během dalších 10 let kleslo na 8,4 l/100 km. Je ale vidět, že se situace dále znatelně zlepšuje a dnes jsme už na pouhých 7,0 l/100km. Během 20 let jsme se tak dostali o 25 % níže. Pokud jde o atmosférické motory, znovu se ukazuje, že ty na tom nejsou výrazně hůře. Naměřené výsledky jsou 8,9; 8,5 a 7,2 l/100 km.
 
Naše povídání před uvedením tabulky zakončíme okolo 135 kW (120-150 kW). Tam jsme před 20 lety začínali na vysokých 10,3 l/100 km, aby se po 10 letech spotřeba snížila na 9,4 l/100 km dnes už takové motory berou jen 8,1 l/100 km. Atmosférické motory na tom nejsou výrazněji jinak. Začalo se na 10,2 l/100 km, po 10 letech jsme byli na 9,8 l/100 km a dnes už při témže výkonu berou jen okolo 7,7 l/100 km.
 
Tabulka spotřeb - vývoj spotřeb přeplňovaných turbobenzínů
 
klikněte pro zvětšení
 
Zde předkládám i zdrojovou tabulku, abyste se mohli podívat na všechny roky a všechny výkonnostní kategorie. Oproti atmosférám zde chybí nejnižší kategorie, kde takové motory nejsou typické (pod cca 60 kW) a naopak byly přidány výkonnější, které už dnes u atmosfér chybí.
 
Benzínové motory - graf vývoje spotřeb
 
klikněte pro zvětšení
 
Ještě pro zajímavost předkládám graf, který ukazuje vývoj spotřeb jednotlivých kategorií pro benzínové motory obecně (plná čára) a také i jednotlivé kategorie v podobě atmosférických motorů (přerušovaná čára) a přeplňovaných (tečkovaná čára). Tentokrát počítejte s tím, že graf nezačíná od nuly pro zvýraznění rozdílů. Dobře jde vidět, že u většiny kategorií se v posledních deseti letech tempo poklesu spotřeby skutečně zvětšilo, zatímco do roku 2007 klesala spotřeba spíše pozvolna. Jak je vidět, tlak EU na snižování spotřeby se ukázal být trochu efektivním. Sice ne tak moc, jak by si EU přála, ale tempo se přeci jen trochu zrychlilo.
 
Na grafu vidíme také ten zajímavý fakt, že spotřeba cca 135kW motorů je dnes na úrovni 70-80kW vozů z doby před 20 lety. To je opravdu solidní výsledek. Naopak spotřebu někdejších motorů s výkonem okolo 60 kW (50-70kW) mají dnes vozy s výkonem okolo 115 kW (100-130 kW). Průměrný pokles za 20 let byl 22 %, na posledních 10 let připadá 13 %.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama