www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
K oblíbeným
reklama
Nejprve se podíváme na benzínová auta. Ty můžeme rozdělit ještě na atmosférické, přeplňované, nebo se podívat na všechny najednou. V našem případě se v této kapitole podrobněji podíváme na atmosférické motory. Ty mají přeci jen mnohem delší historii než přeplňované a ještě dnes se s nimi můžeme setkat. Protože však vymírají, nejvyšší studovanou výkonnostní třídou bude rozsah 140-170 kW.
 
Vývoj spotřeby atmosférických benzínových motorů
 
klikněte pro zvětšení
 
Schválně jsem nechal měřítko grafu od nuly, aby bylo více patrné, k jakému snížení spotřeb skutečně došlo. Také díky tomuto grafu vidíte, jak moc velký nárůst spotřeby můžete čekat u výkonnějších motorizací (zde je nutno podotknout, že ty jsou ale v průměru ve větších a těžších autech).
 
Co jsme se tedy dozvěděli? Pokud se podíváme např. na auta s výkonem okolo 50 kW (40-60 kW), pak před 20 lety byla jejich průměrná spotřeba 7,1 l/100 km. O 10 let později jsme byli na 6,6 l/100 km, nicméně loni už to bylo jen něco málo přes 5,9 l/100 km. Za 20 let tak došlo k více než 17% snížení spotřeby.
 
Honda Civic VTEC-E
 
Velký důraz na spotřebu dávali už v 90 letech Japonci. Honda např. uvedla Civic VTEC-E s 1,5litrovým motorem o výkonu 66 a 84 kW se schopností spalovat extrémně chudou směs.
 
V případě vozů okolo 70 kW (60-80 kW) se začalo na 7,9 l/100 km. Tehdy šlo o typické motorizace pro nižší střední a střední třídu (většinou objem 1,4 až 1,6 litru). V roce 2007 už takto silné vozy braly jen 7,4 l/100 km a dnes můžete počítat se zhruba 6,3 l/100 km. Za posledních 10 let se tak spotřeba snížila o litr, a to pořád mluvíme o atmosférických benzínech, tedy žádném downsizingu. Nyní můžeme hovořit o 20% snížení spotřeby během 20 let. To je zhruba procento každý rok.
 
Ještě se takto podíváme na kategorii okolo 100 kW (90-110 kW). Před 20 lety jste od takto silného auta mohli čekat dosti vysokou spotřebu 8,9 l/100 km. V roce 2007 se to příliš nezměnilo, průměr činil 8,5 l/100 km, nicméně opět je vidět, že se v posledním desetiletí hodně zapracovalo a spotřeba klesla na pouhých 7,2 l/100 km. To znamená 19% pokles spotřeby během 20 let.
 
Důvod toho, proč se spotřeba atmosférických motorů tak dramaticky snížila v posledních 10 letech bych viděl i v tom, že tyto motory opustila většina automobilek a ve větším zůstaly u Japonců, kteří měli vždy hodně úsporné pohonné jednotky. Jinak řečeno, důvod bych viděl nejen v tom, že jsou nové motory úspornější, ale také v tom, že vypadli ti výrobci, kteří dělali neúsporné atmosféry. Abych jen nemluvil, čísla si můžete projít i v následující tabulce pro všechny výkonové kategorie.
 
Tabulka spotřeb - atmosférické benzíny
 
klikněte pro zvětšení
 
Když už tu máme tu tabulku (a ostatně je to vidět i v grafu), rozhodně tu vidíme velmi překvapivou věc v podobě vývoje u výkonnějších motorů. V posledních třech kategoriích od 100 do 170 kW se prvních 10 let v podstatě nic nedělo (cca 135kW motory klesly z 10,2 na 9,8 l/100 km, 155kW motory pak udržely 10,5 l/100 km). V následujících 10 letech ale spotřeba padala o litry. V prvním případě na 7,7 l/100 km, ve druhém na 8,3 l/100 km. Musíme podotknout, že v těchto kategoriích jde už jen o jednotky vozidel (např. Mazda 6 2.5 nebo Toyota GT86). Pokud jde o atmosférické motory dohromady, jejich spotřeba v průměru klesla o 20 % za 20 let.

reklama
Nejnovější články
Příchod Samsungu Galaxy Fold nejistý, Best Buy ruší objednávky Příchod Samsungu Galaxy Fold nejistý, Best Buy ruší objednávky
Skládací smartphone Samsung Galaxy Fold byl sice představen už před pár měsíci, ale stále ještě není na trhu. Navíc to nevypadá, že by se tak mělo stát v dohledné době. Řetězce začínají rušit předobjednávky.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Redmi K20 a K20 Pro budou low-costové vlajkové lodě Redmi K20 a K20 Pro budou low-costové vlajkové lodě
Xiaomi, respektive jeho značka Redmi, se nás příští týden pokus přesvědčit, že vlajková loď se Snapdragonem 855 a kvalitním fotoaparátem může stát stejně jako telefon střední třídy. Pojďme si shrnou poslední uniklé informace o těchto novinkách.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Používáte aplikaci CM Launcher 3D? Data ponechává bez ochrany Používáte aplikaci CM Launcher 3D? Data ponechává bez ochrany
CM Launcher 3D patří se stovkami milionů stažení k nejoblíbenějším aplikacím svého druhu. Přesto bylo zjištěno, že s ochranou dat si vývojáři hlavu příliš nelámou. Jedná se o další pochybení společnosti Cheetah Mobile.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Prohlížeč Tor pro Android vyšel ve stabilní verzi Prohlížeč Tor pro Android vyšel ve stabilní verzi
Po měsících testování vyšlo první stabilní sestavení internetového prohlížeče Tor pro Android. Uživatelům poskytuje více soukromí než jiné mobilní prohlížeče. S verzí pro iOS se nepočítá a vývojáři vysvětlují, co je důvodem.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Huawei byl vyloučen z Wi-Fi Alliance a SD Association. Přijde i o technologie ARM Huawei byl vyloučen z Wi-Fi Alliance a SD Association. Přijde i o technologie ARM
Huawei přišel o členství v několika asociacích, které se starají o významné standardy. Čínskému výrobci by to mohlo zkomplikovat třeba používání microSD karet. Nejistá je také budoucnost procesorů Kirin.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik