www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
K oblíbeným
reklama
Nejprve se podíváme na benzínová auta. Ty můžeme rozdělit ještě na atmosférické, přeplňované, nebo se podívat na všechny najednou. V našem případě se v této kapitole podrobněji podíváme na atmosférické motory. Ty mají přeci jen mnohem delší historii než přeplňované a ještě dnes se s nimi můžeme setkat. Protože však vymírají, nejvyšší studovanou výkonnostní třídou bude rozsah 140-170 kW.
 
Vývoj spotřeby atmosférických benzínových motorů
 
klikněte pro zvětšení
 
Schválně jsem nechal měřítko grafu od nuly, aby bylo více patrné, k jakému snížení spotřeb skutečně došlo. Také díky tomuto grafu vidíte, jak moc velký nárůst spotřeby můžete čekat u výkonnějších motorizací (zde je nutno podotknout, že ty jsou ale v průměru ve větších a těžších autech).
 
Co jsme se tedy dozvěděli? Pokud se podíváme např. na auta s výkonem okolo 50 kW (40-60 kW), pak před 20 lety byla jejich průměrná spotřeba 7,1 l/100 km. O 10 let později jsme byli na 6,6 l/100 km, nicméně loni už to bylo jen něco málo přes 5,9 l/100 km. Za 20 let tak došlo k více než 17% snížení spotřeby.
 
Honda Civic VTEC-E
 
Velký důraz na spotřebu dávali už v 90 letech Japonci. Honda např. uvedla Civic VTEC-E s 1,5litrovým motorem o výkonu 66 a 84 kW se schopností spalovat extrémně chudou směs.
 
V případě vozů okolo 70 kW (60-80 kW) se začalo na 7,9 l/100 km. Tehdy šlo o typické motorizace pro nižší střední a střední třídu (většinou objem 1,4 až 1,6 litru). V roce 2007 už takto silné vozy braly jen 7,4 l/100 km a dnes můžete počítat se zhruba 6,3 l/100 km. Za posledních 10 let se tak spotřeba snížila o litr, a to pořád mluvíme o atmosférických benzínech, tedy žádném downsizingu. Nyní můžeme hovořit o 20% snížení spotřeby během 20 let. To je zhruba procento každý rok.
 
Ještě se takto podíváme na kategorii okolo 100 kW (90-110 kW). Před 20 lety jste od takto silného auta mohli čekat dosti vysokou spotřebu 8,9 l/100 km. V roce 2007 se to příliš nezměnilo, průměr činil 8,5 l/100 km, nicméně opět je vidět, že se v posledním desetiletí hodně zapracovalo a spotřeba klesla na pouhých 7,2 l/100 km. To znamená 19% pokles spotřeby během 20 let.
 
Důvod toho, proč se spotřeba atmosférických motorů tak dramaticky snížila v posledních 10 letech bych viděl i v tom, že tyto motory opustila většina automobilek a ve větším zůstaly u Japonců, kteří měli vždy hodně úsporné pohonné jednotky. Jinak řečeno, důvod bych viděl nejen v tom, že jsou nové motory úspornější, ale také v tom, že vypadli ti výrobci, kteří dělali neúsporné atmosféry. Abych jen nemluvil, čísla si můžete projít i v následující tabulce pro všechny výkonové kategorie.
 
Tabulka spotřeb - atmosférické benzíny
 
klikněte pro zvětšení
 
Když už tu máme tu tabulku (a ostatně je to vidět i v grafu), rozhodně tu vidíme velmi překvapivou věc v podobě vývoje u výkonnějších motorů. V posledních třech kategoriích od 100 do 170 kW se prvních 10 let v podstatě nic nedělo (cca 135kW motory klesly z 10,2 na 9,8 l/100 km, 155kW motory pak udržely 10,5 l/100 km). V následujících 10 letech ale spotřeba padala o litry. V prvním případě na 7,7 l/100 km, ve druhém na 8,3 l/100 km. Musíme podotknout, že v těchto kategoriích jde už jen o jednotky vozidel (např. Mazda 6 2.5 nebo Toyota GT86). Pokud jde o atmosférické motory dohromady, jejich spotřeba v průměru klesla o 20 % za 20 let.

reklama
Nejnovější články
Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED Nový Apple iPad Pro dostává procesor M1, až 2TB úložiště a mini-LED
Apple představil novou generaci tabletů iPad Pro. Z již tak hodně svižných tabletů se staly ještě větší rychlíci díky procesoru Apple M1. Máme zde minimálně 8 GB RAM, USB 4 s podporou Thunderboltu a větší verze má i displej s mini-LED.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
19.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře