Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

4.12.2018, Milan Šurkala, článek
Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
Nejprve se podíváme na benzínová auta. Ty můžeme rozdělit ještě na atmosférické, přeplňované, nebo se podívat na všechny najednou. V našem případě se v této kapitole podrobněji podíváme na atmosférické motory. Ty mají přeci jen mnohem delší historii než přeplňované a ještě dnes se s nimi můžeme setkat. Protože však vymírají, nejvyšší studovanou výkonnostní třídou bude rozsah 140-170 kW.
 
Vývoj spotřeby atmosférických benzínových motorů
 
klikněte pro zvětšení
 
Schválně jsem nechal měřítko grafu od nuly, aby bylo více patrné, k jakému snížení spotřeb skutečně došlo. Také díky tomuto grafu vidíte, jak moc velký nárůst spotřeby můžete čekat u výkonnějších motorizací (zde je nutno podotknout, že ty jsou ale v průměru ve větších a těžších autech).
 
Co jsme se tedy dozvěděli? Pokud se podíváme např. na auta s výkonem okolo 50 kW (40-60 kW), pak před 20 lety byla jejich průměrná spotřeba 7,1 l/100 km. O 10 let později jsme byli na 6,6 l/100 km, nicméně loni už to bylo jen něco málo přes 5,9 l/100 km. Za 20 let tak došlo k více než 17% snížení spotřeby.
 
Honda Civic VTEC-E
 
Velký důraz na spotřebu dávali už v 90 letech Japonci. Honda např. uvedla Civic VTEC-E s 1,5litrovým motorem o výkonu 66 a 84 kW se schopností spalovat extrémně chudou směs.
 
V případě vozů okolo 70 kW (60-80 kW) se začalo na 7,9 l/100 km. Tehdy šlo o typické motorizace pro nižší střední a střední třídu (většinou objem 1,4 až 1,6 litru). V roce 2007 už takto silné vozy braly jen 7,4 l/100 km a dnes můžete počítat se zhruba 6,3 l/100 km. Za posledních 10 let se tak spotřeba snížila o litr, a to pořád mluvíme o atmosférických benzínech, tedy žádném downsizingu. Nyní můžeme hovořit o 20% snížení spotřeby během 20 let. To je zhruba procento každý rok.
 
Ještě se takto podíváme na kategorii okolo 100 kW (90-110 kW). Před 20 lety jste od takto silného auta mohli čekat dosti vysokou spotřebu 8,9 l/100 km. V roce 2007 se to příliš nezměnilo, průměr činil 8,5 l/100 km, nicméně opět je vidět, že se v posledním desetiletí hodně zapracovalo a spotřeba klesla na pouhých 7,2 l/100 km. To znamená 19% pokles spotřeby během 20 let.
 
Důvod toho, proč se spotřeba atmosférických motorů tak dramaticky snížila v posledních 10 letech bych viděl i v tom, že tyto motory opustila většina automobilek a ve větším zůstaly u Japonců, kteří měli vždy hodně úsporné pohonné jednotky. Jinak řečeno, důvod bych viděl nejen v tom, že jsou nové motory úspornější, ale také v tom, že vypadli ti výrobci, kteří dělali neúsporné atmosféry. Abych jen nemluvil, čísla si můžete projít i v následující tabulce pro všechny výkonové kategorie.
 
Tabulka spotřeb - atmosférické benzíny
 
klikněte pro zvětšení
 
Když už tu máme tu tabulku (a ostatně je to vidět i v grafu), rozhodně tu vidíme velmi překvapivou věc v podobě vývoje u výkonnějších motorů. V posledních třech kategoriích od 100 do 170 kW se prvních 10 let v podstatě nic nedělo (cca 135kW motory klesly z 10,2 na 9,8 l/100 km, 155kW motory pak udržely 10,5 l/100 km). V následujících 10 letech ale spotřeba padala o litry. V prvním případě na 7,7 l/100 km, ve druhém na 8,3 l/100 km. Musíme podotknout, že v těchto kategoriích jde už jen o jednotky vozidel (např. Mazda 6 2.5 nebo Toyota GT86). Pokud jde o atmosférické motory dohromady, jejich spotřeba v průměru klesla o 20 % za 20 let.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama