www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
K oblíbeným
reklama
Nejprve se podíváme na benzínová auta. Ty můžeme rozdělit ještě na atmosférické, přeplňované, nebo se podívat na všechny najednou. V našem případě se v této kapitole podrobněji podíváme na atmosférické motory. Ty mají přeci jen mnohem delší historii než přeplňované a ještě dnes se s nimi můžeme setkat. Protože však vymírají, nejvyšší studovanou výkonnostní třídou bude rozsah 140-170 kW.
 
Vývoj spotřeby atmosférických benzínových motorů
 
klikněte pro zvětšení
 
Schválně jsem nechal měřítko grafu od nuly, aby bylo více patrné, k jakému snížení spotřeb skutečně došlo. Také díky tomuto grafu vidíte, jak moc velký nárůst spotřeby můžete čekat u výkonnějších motorizací (zde je nutno podotknout, že ty jsou ale v průměru ve větších a těžších autech).
 
Co jsme se tedy dozvěděli? Pokud se podíváme např. na auta s výkonem okolo 50 kW (40-60 kW), pak před 20 lety byla jejich průměrná spotřeba 7,1 l/100 km. O 10 let později jsme byli na 6,6 l/100 km, nicméně loni už to bylo jen něco málo přes 5,9 l/100 km. Za 20 let tak došlo k více než 17% snížení spotřeby.
 
Honda Civic VTEC-E
 
Velký důraz na spotřebu dávali už v 90 letech Japonci. Honda např. uvedla Civic VTEC-E s 1,5litrovým motorem o výkonu 66 a 84 kW se schopností spalovat extrémně chudou směs.
 
V případě vozů okolo 70 kW (60-80 kW) se začalo na 7,9 l/100 km. Tehdy šlo o typické motorizace pro nižší střední a střední třídu (většinou objem 1,4 až 1,6 litru). V roce 2007 už takto silné vozy braly jen 7,4 l/100 km a dnes můžete počítat se zhruba 6,3 l/100 km. Za posledních 10 let se tak spotřeba snížila o litr, a to pořád mluvíme o atmosférických benzínech, tedy žádném downsizingu. Nyní můžeme hovořit o 20% snížení spotřeby během 20 let. To je zhruba procento každý rok.
 
Ještě se takto podíváme na kategorii okolo 100 kW (90-110 kW). Před 20 lety jste od takto silného auta mohli čekat dosti vysokou spotřebu 8,9 l/100 km. V roce 2007 se to příliš nezměnilo, průměr činil 8,5 l/100 km, nicméně opět je vidět, že se v posledním desetiletí hodně zapracovalo a spotřeba klesla na pouhých 7,2 l/100 km. To znamená 19% pokles spotřeby během 20 let.
 
Důvod toho, proč se spotřeba atmosférických motorů tak dramaticky snížila v posledních 10 letech bych viděl i v tom, že tyto motory opustila většina automobilek a ve větším zůstaly u Japonců, kteří měli vždy hodně úsporné pohonné jednotky. Jinak řečeno, důvod bych viděl nejen v tom, že jsou nové motory úspornější, ale také v tom, že vypadli ti výrobci, kteří dělali neúsporné atmosféry. Abych jen nemluvil, čísla si můžete projít i v následující tabulce pro všechny výkonové kategorie.
 
Tabulka spotřeb - atmosférické benzíny
 
klikněte pro zvětšení
 
Když už tu máme tu tabulku (a ostatně je to vidět i v grafu), rozhodně tu vidíme velmi překvapivou věc v podobě vývoje u výkonnějších motorů. V posledních třech kategoriích od 100 do 170 kW se prvních 10 let v podstatě nic nedělo (cca 135kW motory klesly z 10,2 na 9,8 l/100 km, 155kW motory pak udržely 10,5 l/100 km). V následujících 10 letech ale spotřeba padala o litry. V prvním případě na 7,7 l/100 km, ve druhém na 8,3 l/100 km. Musíme podotknout, že v těchto kategoriích jde už jen o jednotky vozidel (např. Mazda 6 2.5 nebo Toyota GT86). Pokud jde o atmosférické motory dohromady, jejich spotřeba v průměru klesla o 20 % za 20 let.

reklama
Nejnovější články
Samsung uvedl odolný tablet Galaxy Tab Active 3 Samsung uvedl odolný tablet Galaxy Tab Active 3
Samsung je jednou z mála společností, která nadále aktivně vyvíjí tablety. Novinkou v jejím výrobním programu je nyní Galaxy Tab Active 3. Jak už napovídá název, jde o vysoce odolnou variantu tabletu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes ukázal funkční prototyp eko elektromobilu Vision AVTR s AI Mercedes ukázal funkční prototyp eko elektromobilu Vision AVTR s AI
Mercedes-Benz vyvinul velmi zajímavý elektromobil Vision AVTR na motivy filmu Avatar. Nyní představil i jeho funkční prototyp. Uvidíte způsob jeho ovládání, schopnost krabího pohybu i další detaily.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Samsung Exynos 2100 by s 5nm technologií měl běžet na 2,91 GHz Samsung Exynos 2100 by s 5nm technologií měl běžet na 2,91 GHz
Samsung chystá nové procesory Exynos a nyní se začíná místo modelu 1000 mluvit o verzi 2100. Ta by měla mít 8 jader a to nejrychlejší má běžet až na frekvenci 2,91 GHz. I proto by neměl stačit na Snapdragon 875.
28.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Apple iOS 14 už běží na čtvrtině zařízení Apple iOS 14 už běží na čtvrtině zařízení
Nový mobilní operační systém Apple iOS 14 zažil opravdu rychlý start. Za necelý týden se dostal na více než 25 % zařízení. Novinkou jsou např. widgety, které lze umístit mezi ikonky aplikací.
22.9.2020, aktualita, Milan Šurkala
Sony Xperia 5 II přichází s podporou natáčení 4K při 120 fps Sony Xperia 5 II přichází s podporou natáčení 4K při 120 fps
Společnost Sony nadále vyvíjí smartphony a své štěstí chce zkusit s novým modelem Xperia 5 II. Ten je zajímavý především tím, že jako první zvládá natáčení 4K videa při 120 fps. Máme zde i 120Hz displej.
20.9.2020, aktualita, Milan Šurkala